• Mik03

Grindmetoden?

Någon som vet vad Grindmetoden är för något? Jag läser till uska och är just nu inne på omvårdnadskursen. I en uppgift ska jag skriva hur man kan tillämpa Grindmetoden.. har slagit upp detta i böcker och googlat men inte hittat någonting.

• Svar på tråden Grindmetoden?
  • sär skriven

Grindteorin?

Det är en teori om att man i ryggmärgen kan blockera smärtsignaler med annan stimulans.

Mik03 skrev 2008-11-18 12:10:20 följande:
    Någon som vet vad Grindmetoden är för något? Jag läser till uska och är just nu inne på omvårdnadskursen. I en uppgift ska jag skriva hur man kan tillämpa Grindmetoden.. har slagit upp detta i böcker och googlat men inte hittat någonting.
  • sär skriven

Skall försöka förklara lite närmare:

I själva ryggmärgen finns ett begränsat utrymme. Det är här som impulserna leds till hjärnan. När man exempelvis blåser på ett bränt finger, får man, förutom smärtan, annan stimulans som trängs med smärtsignalen i ryggmärgskanalen. På så vis kan man "tränga bort" en del av smärtimpulserna och smärtan upplevs inte lika besvärande. Exempel på detta är massage, akupunktur eller att blåsa på ett ont ställe.

Om någon annan har mer att tillägga eller dementera så gör gärna det, för jag är lite ringrostig.

• Mik03

Åh vad roligt att få svar.. Det låter som att du är inne på rätt spår! Det skulle kunna stämma för det handlade om smärtlindring utan läkemedel. Tusen tack!!!

• Mik03

Fick inte en endaste träff på google när jag sökte på grindmetoden, som det stod i uppgiften.. ska prova googla igen nu hihihi

• sär skriven

Jag misstänker att du får fler träffar med "grindteorin".

Mik03 skrev 2008-11-18 13:13:38 följande:
    Fick inte en endaste träff på google när jag sökte på grindmetoden, som det stod i uppgiften.. ska prova googla igen nu hihihi
Svar på tråden Grindmetoden?