• nyfiken och otålig

När börjar koliken???

Ni som har eller har haft kolikbarn.
    När började det för er?
    När gick det över?
    Förstår man direkt att det är kolik och inte "vanlig" magknip?

• Svar på tråden När börjar koliken???
  • Mesig

trodde vår son hade kvälls kolik men de va bara magknip... fick förklarat för mej att har ett barn kolik så hjälper ingenting, de e bara skrik hela tiden mer elr mindre. e d magknip så hjälper/ lindrar minifom droppar, flaskor som tar bort luft, ha barnet upprätt när ma matar de osv osv... e de kolik så ska de va från från födseln. 3 månader håller de på normalt sett har ja förstått men min kusin har ett kolik barn o nu e han 5 månader o nu först börjar de ge sej. e nog individuellt hur länge de håller på. de e va min bvc berättade för mej och som andra förklarat för mej som haft kolik barn. du kanske inte blev så mycke klokare men iaf :)

• nyfiken och otålig
    Mesig skrev 2008-11-18 14:05:50 följande:
    trodde vår son hade kvälls kolik men de va bara magknip... fick förklarat för mej att har ett barn kolik så hjälper ingenting, de e bara skrik hela tiden mer elr mindre. e d magknip så hjälper/ lindrar minifom droppar, flaskor som tar bort luft, ha barnet upprätt när ma matar de osv osv... e de kolik så ska de va från från födseln. 3 månader håller de på normalt sett har ja förstått men min kusin har ett kolik barn o nu e han 5 månader o nu först börjar de ge sej. e nog individuellt hur länge de håller på. de e va min bvc berättade för mej och som andra förklarat för mej som haft kolik barn. du kanske inte blev så mycke klokare men iaf :)
    Jodå, visst blev jag klokare, tack!

Brukar det generellt vara så att koliken börjar snabbt efter förlossningen? Vågar man ropa "hej" om man har en 2 veckors hemma som inte har kolik, eller kan det komma senare oxå???
  • Mesig

de skulle nog ha visat sej redan isånt fall. mycke skrik hela tiden så du kan nog ropa hej om ditt barn sover o e lugn nu :)

• Cecese
    nyfiken och otålig skrev 2008-11-18 14:11:40 följande:
    Jodå, visst blev jag klokare, tack!Brukar det generellt vara så att koliken börjar snabbt efter förlossningen? Vågar man ropa "hej" om man har en 2 veckors hemma som inte har kolik, eller kan det komma senare oxå???
    Du kan nog inte ropa hej än. Jag har 4 barn och andra hade kolik. Det startade när hon var 5 veckor och slutade 2 dagar innan hon blev 4 månader. Det är nästan 6 år sen så jag minns inte längre hur det var när det började men det tog nog ett tag innan jag fattade att det var kolik och inte bara magknip. När det var som värst skrek hon från 17.30-01.30 med några få korta pauser då hon slumrade till 5 minuter. En bra kväll så skrek hon bara 3-4 timmar. Jag prövade allt och inget hjälpte. Hon slutade lika plötsligt som hon började och helt plötsligt så var det bara en kväll hon inte skrek. Kvällen innan skrek hon precis som vanligt.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • nyfiken och otålig

Urk, jag hoppas verkligen att vi slipper det. Tror att lillgrabben än så länge bara är enormt sällskapssjuk och vill hela tiden bli buren. Då tystnar han, men så fort jag lägger honom mer, blir det skrikkonsert. Påfrestande, men känns ändå bra att veta att han inte har ont.

• mami79

Jag har hört att kolik oftats börjar när bebisen e runt 2 veckor gammal o e som värst vid 6-8 veckor....Koliken upphör oftast vid 3 månaders ålder.

♥ Emilio ♥ Miguel ♥ Antonio, mina underbara barn, mami älskar er ♥
  • nyfiken och otålig

Isch, hoppas inte...

• Isla

Min bebis kolik började efter en vecka. Tror nog ändå du kan pusta ut för alla de mammor jag träffat med kolikbarn (genom akupunktur) har berättat att det började inom en vecka.

Hoppas verkligen inte ditt barn får kolik. Det är hemskt :(

• Nippertippan1

Milles började när han var ca.2 veckor och höll i sig tills han var runt 2½ månad.
    Han sov dock på nätterna (tack och lov) Men dagarna var hemska!

• Jenny 1976

Man behöver inte fråg aom barnet har kolik, man vet det, tro mig

Om han blir nöjd av att du lyfter upp honom är det inte kolik, han vill nog bara vara hos sin mamma

Stolt mamma till Moa 061208 och Sebastian 080204
  • nyfiken och otålig

Jenny 1976 skrev 2008-11-19 13:23:19 följande:

Man behöver inte fråg aom barnet har kolik, man vet det, tro mig Om han blir nöjd av att du lyfter upp honom är det inte kolik, han vill nog bara vara hos sin mamma
    Säger du det? Usch, hoppas att ni alla som har kolikbarn, snart får det lugnare igen. Hemskt att se sitt barn ha så ont antar jag.
    Jag misstänker med att han är väldigt sällskapssjuk, för oftast när jag lyfter upp honom, tystnar han, men så fort jag lägger ner honom skriker han.
  • Cecese

Då är han nog bara sällskapssjuk eftersom han tystnar i famnen. Efter att barnen legat 9 mån i magen är det inte konstigt att dom vill vara nära ofta och blir ledsna när dom är ensamma. När min dotter hade kolik så skrek hon vad jag än gjorde. Jag bar henne, hade henne i vagn, åkte bil, badade, masserade, ammade (första 2 veckorna sen hade mjölken sinat pga stressen) och annat och inget hjälpte. Amningen kunde hjälpa lite och få henne tyst en stund men efter 2 veckor men knappt nån sömn och för lite dryck hade mjölken sinat och jag hade ingen hjälp av det heller.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
Svar på tråden När börjar koliken???