Proteindrink när man är gravid?
Någon som vet om man får lov att dricka proteindrink när man är gravid? Det står inget på förpackningen att man inte får. Kan det påverka bebisen på ngt sätt?
Någon som vet om man får lov att dricka proteindrink när man är gravid? Det står inget på förpackningen att man inte får. Kan det påverka bebisen på ngt sätt?
Proteindrink är ju ett livsmedel och helt okej att ta när man är gravid. Däremot ska man ju inte banta och så när man är gravid. Men som mellanmål är det okej
Hej,
Det beror nog på vilken typ av proteindrink det är. Jag vet att man inte ska äta "kosttillskott" som gravid. Men det beror egentligen mest på att inga ordentliga studier har gjorts, så man kan inte garantera att det inte skulle påverka.
Vad gäller proteinpulver så vet jag att vissa ej rekommenderas, men jag vet inte varför. Har själv ställt frågan flera ggr... utan att bli klokare
Jag skulle gärna också vilja veta om någon annan vet något klokt (faktamässigt då, inte åsiktsmässigt som att "man hellre bör äta riktigt protein bla bla bla...")
Det borde väl intev ara någon fara? Annars måste det väl stå? Men somjesster skriver så ska man ju inte banta, men det vet du ju förstås eller hur? :)
Kosttillskott rekommenderas till gravida. Protein drink vet ej,
varför vill du ta protein dryck när du är gravid? om man är osäker så väljer man väl bort det. lycka till med bebbis.
Vad innehåller proteindrycken då?
Är det bara rent protein, typ från vassle (whey på engelska) så finns ju det i mjölk också... Sen kanske det är nåt smakämne också, eller?
proteindryck säger ju inte så mycket. Det beror ju helt på vad det är för proteindryck. Som riotflickan säger så kan man ju ha rent vasslepulver och blanda egen proteindryck eller köpa saker färdiga, och det är rätt stor skillnad på dem.
Jag har inte läst på om området men brukar själv använda mig av "proteindrycker" efter träning, både innan och nu under graviditeten. Jag tror du får avgöra själv utifrån vad det är för variant du vill ha i dig. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle vara skadligt för barnet iom att det bara är kolhydrater och proteiner i olika former. Ifall man är rädd för färgämnen eller liknande så får man ju börjar sortera bland alla övriga livsmedel oxå. Smakämnen är ju definitivt i nästan alla livsmedel nuförtiden.
Pulvret innehåller: vassleprotein, avfettat kakao pulver, arom, förtjockningsmedel, guargummi, xantangummi, emulgeringsmedel, sojaleceitin, sötningsmedel saccharin-natrium.
Anledningen till att jag undrar är för att jag brukar dricka en drink som mellanmål eller frukost när aptiten inte infinner sig. Det mättar bra och är även gott, men självklart avstår jag om det på ngt sätt skulle kunna påverka fostret. Dock så är det inget jag hört och det står inget på förpackningen som det gör på tex bantningspreparat. Jag bantar absolut inte!
som sagt, inget av detta verkar väl speciellt farligt? Förtjockningsmedel och de liknande preparaten är ju tyvärr sånt so används i nästan alla mat. Ifall man skulle läsa ingridientslistan på lösgodis skulle den antagligen vara tusen gånger värre.....men nog äter vi alla lösgodis under graviditeten?
det är ju absolut bättre att du får i dig näringen än att du inte äter alls! och bättre med proteindrink än ett hekto lösgodis som sagt.... :)
BRANCA: vadå att man inte ska äta kosttillskot som gravid? äter mitt val kvinna å bm sa att det e bra . vart har du hört det ifrn om ja får frågahur måga som hellst som äter sånnt.