• Anonym (orolig)

måste jag slänga all mat i frysen??

jag upptäckte nu att en förpackning med kött har gått sönder i fysen, och den har legat där ganska länge.. alltså öppen. kan man äta ngn mat i frysen nu?

det jag undrar är om köttet innehöll toxoplasmo, kan det smitta till de andra varorna?

toxo överlever ju tydligen kyla, dock inte listeria.

jag undrar om det är samma princip som i kylskåpet där man inte ska förvara "riskprodukter" för länge, för då kan bakterier föröka sig o sprida sig till andra varor?

• Svar på tråden måste jag slänga all mat i frysen??
  • Sooofiiia

de andra du har i frysen är väl packeterat?

• Anonym (orolig)

ja, men jag tänkte typ på broccolipåsarna som jag bara "rullat ihop" efter att jag öppnat dom?

tror ni att jag behöver vara orolig?

Sooofiiia skrev 2008-11-18 14:00:55 följande:
    de andra du har i frysen är väl packeterat?
  • Sooofiiia

nej jag tror inte de...

• Anonym (orolig)

jag vet ju inte om "köttförpackningen" gick sönder redan när jag stoppade in den färsk och om den har varit öppen sedan dess?

det är 3 veckor sen om inte lite mer som jag köpte den..

• Birgitta2

Men dör inte allt sånt i frysen? De flesta av oss har väl -20 gr eller under det? Jag själv hade verkligen inte brytt mig.

• Anonym (orolig)

nej.. toxo dör inte tydligen.

Birgitta2 skrev 2008-11-18 14:03:09 följande:
    Men dör inte allt sånt i frysen? De flesta av oss har väl -20 gr eller under det? Jag själv hade verkligen inte brytt mig.
  • Aquavit

Toxoplasma dör vid frysning, listeria gör det inte. Det är därför man kan äta gravat kött, om det varit fryst, men du kan inte frysa mögelost och äta den och tro att du klarar listerian.

Det kött du har i frysen har alltså inte toxoplasma, och det smittar inte de andra varorna.

Om det var så att du inte ens fick förvara till exempel eventuell listeriasmittad ost i kylen för risk för spridning så skulle det framgå av kostråden. Det gör det inte, alltså är det inget problem.

• Janneman

Det är ingen som helst fara. TA bara bort alla rester som ramlat ut. Även om köttet legat utan förpackning blir det inte farligt.
    Tyvärr har det blivit "hysteri" i hantering av livsmedel. Tack vare massa direktiv från EU.

• Umm Elias

Jag har nästan alltid köttet utan förpackning i frysen!

• Anonym (orolig)

jaha, dpå har jag missuppfattat det där m listeria och toxo, trodde det var tvärtom..

men finns inte listeria i kött då?

Aquavit skrev 2008-11-18 14:05:34 följande:
    Toxoplasma dör vid frysning, listeria gör det inte. Det är därför man kan äta gravat kött, om det varit fryst, men du kan inte frysa mögelost och äta den och tro att du klarar listerian.Det kött du har i frysen har alltså inte toxoplasma, och det smittar inte de andra varorna.Om det var så att du inte ens fick förvara till exempel eventuell listeriasmittad ost i kylen för risk för spridning så skulle det framgå av kostråden. Det gör det inte, alltså är det inget problem.
Svar på tråden måste jag slänga all mat i frysen??