• Liten hamrin

Nästäppa eller konstant förkyld under graviditeten

Jag är nu i v 26 och har haft nästäppa sen 2:a månaden mer eller mindre. Sen v.16 ungefär har jag varit konstant snorig och nyser som en galning. Fler som har graviditetsförkylningen? Tips på något som underlättar. Nu är det så lätt att blöda näsblod med, inte nog med att man är gravid men att man är konstant snorig och snyter sig för jämnan.. När tar det slut?

• Svar på tråden Nästäppa eller konstant förkyld under graviditeten
  • Mamma till två mirakel

Ja du hahaha vissa får ju det,det är hormonerna som gör det...
    Jag har sedan v.30 blivit ur täppt i näsan på kvällarna så jag snarkar som en GALNING och inget hjälper efs det är hormonellt.. bara att stå ut...navänd inte nässpray i onödan bara!!

(¯`°?.¸ ღ♥ Med ett Mirakel i magen v.34 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Tuttan27

Här är en till som varit konstant förkyld och snorig nu i ett par veckor och jag är såå trött på det! Går in i v 27 i morgon o hoppas verkligen inte jag ska behöva drass med detta hela graviditeten ut =(
    Har dock hört att har man fått en förkylning som gravid är den ofta långdragen o släppr gärna först efter förlossningen... kan ju hoppas INTE stämmer ;)

• raspberryrevolution

Har precis som du, så drygt!!! förhoppningsvis tar det slut kring v40 ;) har inga bra tips tyvärr...

• ompa

Här är en till...
    Det tar slut när bäbisen kommer ut. Är det mycket besvärligt kan du be din läkare om recept på tablett Rinexin och/eller nässpray Nasonex. Båda är säkra att använda vid graviditet.

• Liten hamrin

Då är det bara att bita ihop ett tag till;)
    Ska kika på Rinexin och Nasonex, det skulle vara trevligt om det underlättade.

Snarkningar börjar komma ibland här med men jag skyller på att det mest har med viktuppgången att göra;)

• mammis12

jag har med nästäppa och
    har med hört att det går
    över när bebisen har kommit ut....

• Caranlachiel

Jag är också täppt i näsan och snarkar som en idiot.
    Är också extra lättrörd nu, vilket faktiskt hjälper mot nästäppan eftersom snoret rinner till när jag gråter en skvätt - då kan jag fräsa ut det lättare.

Vecka 23 - and counting! (BF 21 mars)
  • Sthlm74

En till med graviditetsnästäppa här.
    Du kan säkert vara förkyld eftersom man har sämre immunförsvar som gravid men annars tippar jag på att du också fått grav.nästäppa...

Själv är jag pollen- och damm-allergiker med överkänsliga slemhinnor i näsan så jag blev inte så förvånad att jag drabbades av graviditetsnästäppa. Slog till i v.16-17 tror jag.

Kan rekommendera att köper en Nässköljare på apoteket och sköljer morgon och kväll med saltvatten. Det kan lindra en del och är bara bra för näsan.
    Som starkare grejer kan du förutom Ompas rekommendationer (recept på Rinexin o Nasonex) även prova Rhinocort Aqua som är receptfritt på apoteket. Funkade bättre för mig än Nasonexen.

• Mamma till två mirakel

Jag kör men näs dusch före säng dax nån koksalts lösning men menthol) minns inte namnet och sedan har jag köpt snark plåster men ärligt.... REN skit för inget hjälper...
    Mina snarkningar håller oss vakna var och varannan dag numera
    Längtar tills man får sova ordentligt igen... hahehehe typ när blir det?? hahaha...

(¯`°?.¸ ღ♥ Med ett Mirakel i magen v.34 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • lokis

jag nyser som ett tok jag, ingen nästäppa än, men det kommer väl det med!

• raspberryrevolution
    Nattfjärilinnan skrev 2008-11-18 14:43:18 följande:
    Jag kör men näs dusch före säng dax nån koksalts lösning men menthol) minns inte namnet och sedan har jag köpt snark plåster men ärligt.... REN skit för inget hjälper... Mina snarkningar håller oss vakna var och varannan dag numera Längtar tills man får sova ordentligt igen... hahehehe typ när blir det?? hahaha...
    du får göra som man gör med småbarnen, höja huvudändan med några böcker och sov ordentligt tja när barnen är 15 kanske
  • Sfinxen

Säger bara Rinexin och steroidnässpray i växelbruk..

• bluebride

har varit täppt i näsan sen juli, runt vecka 4

• Farmaren

Är också extremt täppt i näsan. Och torr... Det gör ont. Har köpt nässpray på apoteket. Sån där med bara saltlösning. Hjälpte ett tag men sedan helt plötsligt så fick jag hela stora syndafloden med näsblod. Fanns ingen hejd på det...
    Har nu slutat med näsdropparna och får helt enkelt bara uthärda - och andas genom munnen.
    Började rätt så tidigt för mig . i vecka 14-15 tror jag.

• TLS

jag hade gravtäppa under hela graviditeten + tre månader efter förlossning.......så har ni otur så.....         inget roligt......

• LAV0LINA

Det där med stereioderna låter intressant..
    Ska tjata på min läkare om rinexin.. Den där koksaltlösningen hjälper inte ett skit. Det enda som biter på mig (de senaste två åren) har varit otrivin menthol.. Kankse inte så hälsosamt, men det fungerar för stunden..

Sfinxen skrev 2008-11-18 23:17:00 följande:
    Säger bara Rinexin och steroidnässpray i växelbruk..
  • Eminor

Jag är konstant täppt i näsan jag med, (v 9 nu) och har börjat få ont i en bihåla.

När jag väntade förra barnet var jag sjuk i ca 3 månader pga att jag blev så täppt att bihålan gjorde ont, men jag hade inte bihåleinflammation utan det bara tryckte över och under ena ögat. Bihåleontet försvann sen, men nästäppt var jag tills bebisen kom ut... Trots Rinexin o nässpray..

• Pernilla3

Jag är ständigt täppt i näsan sedan 1 månad tillbaka- skitjobbigt. Känns också som en förkylning som aldrig går över. Är i v 20+5.

• MiniLou

Men gud kan man vara förkyld tom av graviditeten?
    Visste ju att man kunde bli täppt i näsan o så.

Jag är så förkyld ibland som kommer o går under dagarna o nyser hejdlöst när det sätter igång.
    Rinner helatiden o jag snyter mig som en galning.
    Blöder näsblod ibland säkert för att jag snyter mig. Och plötsligt är jag super torr i näsan så det är jobbigt att andas o sen kanske jätte täpt.

Trodde att jag blivit allergisk mot min systers nakenhund som jag passar och aldrig varit allergisk mot innan då jag haft hunden mkt.
    Så nu ska jag lämna tillbaka henne imorn för att jag trott att det varit henne.

Kanske det inte är då med andra ord.
    Återstår o se

• Gåva

Vad skönt o höra att man inte är ensam! När jag blev gravid fick jag höra: "Åh, du ska få se, du har som ett extra immunförsvar när du är gravid för att skydda bäbisen. Jag har aldrig varit så frisk som när jag väntade barn.!

Så jag har tänkt att jag är för dålig på att äta vitaminer eller inte tar hand om mig nog bra eftersom jag OXÅ är täppt i näsan konstant!

Men jag är alltså inte ensam

Svar på tråden Nästäppa eller konstant förkyld under graviditeten