• Krokmaja

bortresta föräldrar

Finns det några föräldrar därute som har kunnat åka iväg på semester (4 dagar) och haft barnen hos släkting och barnen har gått på dagis som vanligt under dagen(ca 6tim/dagen i vårt fall)?
    konstig formulering, men ni fattar vad jag menar...
    Jag vill inte ha några kommentarer om att man inte bör lämna sina barn borta så länge. Tro mig, vi behöver lite barnledigt.

• Svar på tråden bortresta föräldrar
  • Doldis987

Vi var på skidsemester (bröllopsresa) en vecka och vår son var på dagis. Han bodde hos farmor som lämnade på dagis. Minns inte om vi frågade personalen eller hur vi gjorde. Det är typ 4 år sen nu.

• Cizzie

Vi har åkt på 2 dagarssemester med sonen kvar på dagis. Mormor heämtade och lämnade. Vi talade bara om att vi skulle åka bort och eftersom mormor jobbade så behövde han var på dagis sina timmar. Det gick bra och de frågade sen när vi kom hem om resan hade varit trevlig. De vet att man ibland behöver lite vuxenliv. Fördelen med att resa mitt i veckan är att man har helgen hemma med barnen.

• Elli47

Barnens farmor har bott hos oss när vi varit utomlands eller på andra resor och då har barnen gått skola/dagis som vanligt fast med kortare förstås eftersom farmor inte jobbar.

• Sommarbarn 2007

Har inte gjort det, men skulle absolut kunna tänka mig en sån lösning om det skulle bli aktuellt.

• Busbellan

Här får man inte lämna barnen på dagis när man har semester

Mamma till Nora, August och Ella
  • memlan

Man får lämna barnen på förskolan om man inte är hemma och har sin semester.
    Barnen lämnas då enlig de tider som den tillfällige vårdnadshavaren behöver för att kunna gå till sin arbete. Om den tillfällige vårdnadshavaren är pensionär får barnen gå enligt 15h regeln.
    Säg som det är till personalen på förskolan. De förstår säkert också vikten av vuxentid.

• Tant Green

Det är säkert olika regler i olika kommuner, kolla hur det är hos er.

Vi ska åka bort (nästan) fyra dagar om två veckor, det ska bli jätteskönt Dottern ska vara på dagis på fredag förmiddag, sen hos mormor tills vi kommer hem på måndag eftermiddag.

• Thuva03

jag är sjukskriven i två veckor och efter det så ska jag ha semester i 2½v. Här har dagis sagt ifrån och vill att min dotter ska va på dagis helst tre dagar i veckan om det går. Så jag kommer att lämna min dotter på dagis fastän jag är hemma och har semester. Jag har även varit bortrest på semester och min mamma har haft min dotter å då har hon gått på dagis det har inte varit några prob. Men jag brukar säga till någon vecka innan

Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
Svar på tråden bortresta föräldrar