• flisan06

Vanliga svenska namn

Är det fler än jag som vill ha ett vanligt svenskt namn på sitt barn? (ex. Erik, Emma)
    Tycker man läser i så många trådar att folk vill ha ovanliga eller amerikanska namn.
    Håller vanliga namn på att bli ovanliga och vise versa?

• Svar på tråden Vanliga svenska namn
  • flisan06

Eftersom ingen svarat antar jag att det är jag som är unik som vill ha vanliga namn på mina barn

• Dinosaurien

Jag håller helt med dig! Tycker att många "unika" namn är löjliga och amerikanska namn känns helfel. Men smaken är uppenbarligen mycket olika...

• LillaMilou

Jag vill också ha ett vanligt svenskt namn på mitt barn

Men jag har ett knepigt krav och det är att namnet inte får låta "hårt". K-ljud och S-ljud mitt i namnet går bort (exempelvis Nicklas, Alexander och Sebastian som jag tycker låter väldigt hårda). Jag vill också att namnet ska vara två-stavigt.

Jag är nog väldigt konstig i mina krav...

• Dinosaurien

Lilla Milou

Ha, vad kul! Jag tycker som du! Jag vill ha ett tvåstavigt namn utan för mycket K-ljud i mitten! Lustigt! Tex. Mikaela tycker jag är hårt och kallt...

Vi har Klara, Hugo och Olof på topplistan. Vad har du för namnförslag till er bebis? Det kan ju tänkas att vi tycker rätt lika!

• flisan06

Kul å se att det finns fler som jag! Niklas och Alexander låter hårt tycker jag med! Men Sebastian låter mjukt.
    Alexander och Sebastian är fina namn.

• saturnina

Erik & Emma ligger ju på topplistorna, så ovanliga är de inte. Tror att många letar ovanliga namn, men sen blir det något som är ganska vanligt ändå.

Gillar inte heller de där amerikanska namnen typ Melissa och Kevin.

• Frippa

Mjuka hyfsat "klassiska" namn:

Saga
    Lisa
    Ida
    Malin
    Malou

Anton
    Linus
    Kalle
    Samuel
    Alfons

• Hildis

Jag vill ha ett traditionellt/gammalt svenskt namn, men som även fungerar skapligt på engelska, dvs å ä ö går bort...

• Dinosaurien

Frippa:
    Fina namn! Kanske lite tveksam till Malou men de andra är sååå fina. Mina favoriter är Lisa och Anton. De är "tagna" i vår krets så de har vi tagit bort, tyvärr.

• Spellis

Saga är väldigt fint namn...Fast jag hoppas på en pojke,men då har jag svårt att hitta nått bra namn..Ska passa medTilda.

• Vintersol80

Gillar också svenska namn men har av någon anledning fastnat för Luna... enkelt och bra tycker jag.

Gillar inte namn som sheyla och andra liknande namn som man hör på ricki lake inte heller långa namn eller hårda namn.

Elma är ett annat namn som varit på tapeten hos oss länge.
    Men namn ÄR svårt och tycke och smak är så otroligt olika...

• Jenka73

Min dotter har ett ekta svenskt gamalt namn. Hon heter Alfrida

• Frippa

Fia, jag tycker oxå om Elma men min kille vägrar...
    Jag gillar Alma oxå!

• Tösa

Får vi en tjej, ska hon heta Alva. Helsvenskt och mjukt. Clara var en av mina favoriter men sambon gillade det inte. Får vi en kille blir det Felix. Gillar namnet för det låter så busigt.

• Vintersol80

Frippa ja det är ju det att man skall vara överens också =) som tur är är vi överens om ganska många namn som båa har högt på listan killnamn är svåraare men på UL sa dom att det är en tjej så vi slipper mest troligt bråka om killnamn =)

• Tesan81

jag gillar också svenska namn men dom ska vara lite äldre för min del som tex Saga, Iris, Willemo(norskt kanske?), Alva, Dag, Liv, Sol, m fl är väl inte ovanliga? de är ju sedan förfädernas tid *kram*

Svar på tråden Vanliga svenska namn