• planeraren

Har blivit lurad vid privat bilköp - har jag några rättigheter?

Känns nästan dumt att ens ställa frågan "har jag några rättigheter?" när det gäller ett privat bilköp eftersom jag vet att det alltid innebär risker och svårigheter med bevisbörda och så vidare men jag måste ändå fråga.

Vi köpte för inte så länge sedan en nyare begagnad bil (-01:a). När vi kört cirka 60 mil visar det sig att all nyligen påfylld olja i princip försvunnit. Troligtvis är det en cylinder som läcker in olja, med andra ord inget roligt eller billigt problem att åtgärda. Framför allt är detta inget fel som det är troligt att säljaren inte vetat om, han måste varit medveten om detta när han sålde den.

Åter till frågan: är vi ruinerade nu och äger en kass bil eller finns det något sätt att häva köpet? Finns det över huvud taget NÅGOT man kan göra??

/Lurad ledsen

• Svar på tråden Har blivit lurad vid privat bilköp - har jag några rättigheter?
  • Sicka1982

Kan ju faktiskt vara så enkelt som så att säljaren inte visste om detta fel.

• Hedi

Du kan inte göra något om ni inte avtalat om ångerrätt i kontraktet

• Stor mamma

När vi blev lurade ringde vi alla instanser för att få häva köpet.

Tyvärr fick vi veta att det var 10 % chans att vinna men att hela processen skulle kunna dra iväg uppåt 25-45 000 kr

Inga pengar vi hade då. Så vi fick släppa det.

• isisisis

Nä.Du köpet bilen i befintligt skick.
    Det är upp till dig att ta reda på fel innan du skriver på pappren och köpet är klart.

• lovemyboys

Nix, du har inga rättigheter......

Du kan ju inte VETA eller få förra ägaren att erkänna
    om han vetat om det vid försäljning...
    Har du pratat med säljaren...

Ring konsumentverket!!!! Du har ju inget att förlora på det!!

• Micke

19§ i köplagen är tillämplig

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
    1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
    2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
    3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

• planeraren

Sicka1982
    Vet du hur snabbt oljan borde försvinna?

Hedi
    Jo, men det är ju skillnad på "ångerrätt" (Hej, det är jag igen. Jag ångrar mig så jag vill byta tillbaka bilen mot mina pengar) och på att kunna häva ett köp (få fram bevis så att man kan byta tillbaka).

Stor mamma
    Beklagar. Det var något sådant svar jag hade väntat mig mest.

isisisis
    Ja, jag känner igen det där. Men om jag på något sätt kan bevisa att han visste om felet när han sålde bilen? Det är väl snarare frågan.

• Micke

Att bilen gör av med så mkt olja är ngt säljaren borde ha känt till, och således klassas det som fel på varan.

Vid i fel i varan gäller:

"30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. "

• planeraren

Micke
    Exakt. Säljaren har ju i så fall undlåtit att upplysa mig om ett högst väsentligt förhållande för varands egenskaper som det står efter andra punkten.

Svar på tråden Har blivit lurad vid privat bilköp - har jag några rättigheter?