• Earth Angel

Gjort klart min gipsmage, men vad ska jag göra nu?

Är klar med gipsmagen (bilder finns i galleriet) men nu ska man ju försöka sig på att göra den lite snyggare också.

Vilken typ av färg rekomenderar ni att man använder samt upphängsningsanordning? Vågar man sig på att göra små hål i gipset för att kunna fästa ngn typ av anordning eller kommer hela tingesten att krackelera då?

Vill gärna se bilder på andras gipsmagar också för att se vad ni haft för roliga ideér!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 17:32
    Kan tillägga att jag gärna skulle vilja "justera" den lite efteråt också med extra "löst" gips; visst brukar sådant finnas på hobby -och konstnärsaffärer? Är det enklaste att köpa gips som man blandar ihop med vatten och penslar på?

• Svar på tråden Gjort klart min gipsmage, men vad ska jag göra nu?
  • lunkentuss

åååå, var beställer man saker till sånt?? :)
    coolt å ha magen på väggen

• Mjäll

Var inne och tittade på din gips magen, ser fin ut tycker jag. Vill du förbättra finns det gips på Panduro ja. Jag hade nog inte satt hål i den utan spraymålat den, guld kanske, men det är ju för att jag älskar det varma i guld färgen.

• Earth Angel

Jag köpte mitt set på babyland men har sett att många andra köper det på t ex apoteket, det är säkert billigare men minst lika bra

Japp, vi hade tänkt ha den som en lampa typ när den är klar.

himmelsflickan skrev 2008-11-18 17:34:05 följande:
    åååå, var beställer man saker till sånt?? :)coolt å ha magen på väggen
  • lunkentuss

Earth Angel skrev 2008-11-18 17:43:47 följande:

Jag köpte mitt set på babyland men har sett att många andra köper det på t ex apoteket, det är säkert billigare men minst lika bra Japp, vi hade tänkt ha den som en lampa typ när den är klar.
    men gud vad bra ide, lampa...! blir säkert supersn7yggt...!
  • Earth Angel

Ok, tack!

Jag vill ju ha den upp på väggen för att jag vill sätta en lampa bakom, men man kan ju spraymåla den iaf. Det kanske blir snyggare än om man målar den. Jag hade dock ev. tänkt måla typ detaljer och då blir det ju svårt att spraya den.

Mjäll skrev 2008-11-18 17:36:39 följande:
    Var inne och tittade på din gips magen, ser fin ut tycker jag. Vill du förbättra finns det gips på Panduro ja. Jag hade nog inte satt hål i den utan spraymålat den, guld kanske, men det är ju för att jag älskar det varma i guld färgen.
  • niagara
    himmelsflickan skrev 2008-11-18 17:34:05 följande:
    åååå, var beställer man saker till sånt?? :)coolt å ha magen på väggen
    köpte ett gäng rullar (gipsrullar/bandage) på slöjddetaljer.. billigare än de färdiga bellypaketen... hänger på väggen nu och är sååå fin. fatta att man var så stor, 23 kg senare.. =)

ps smörj in magen med vaselin innan så lossnar det lätt... och gipsa inte för långt ned såvida du inte vill ha en ofrivillig vaxning.. tro mig.. =)
  • Misty W

jag gjorde min med gips från apoteket. min e dock inte klar (gjord maj 06) men jag tänkte spraya den me guld å tanken va att sätta min då nyfödda dotters händer på i svart, men nu vet jag inte va den ska dekoreras me..

• niagara

kom på. den går inte sönder om du vill göra hål.. tog en spik och tryckte igenom på min.. gick hur bra som helst..

• Earth Angel

Låter som en jättebra idé det där med händerna! Blir nog jättesnyggt.

Jag har också funderat på att dekorera den, men t ex lösa "föremål" eller figurer, men vet inte om man kan typ limma eller så på gips?

Misty W skrev 2008-11-18 17:48:02 följande:

jag gjorde min med gips från apoteket. min e dock inte klar (gjord maj 06) men jag tänkte spraya den me guld å tanken va att sätta min då nyfödda dotters händer på i svart, men nu vet jag inte va den ska dekoreras me..
  • Earth Angel

Ah, ok. Låter bra

niagara skrev 2008-11-18 17:48:52 följande:
    kom på. den går inte sönder om du vill göra hål.. tog en spik och tryckte igenom på min.. gick hur bra som helst..
  • principisessan

det gick alldels utmärkt att sätta en ståltråd att fästa upp den med. Tänkte skaffa mer gips jag med för att få den lite finare men såhär ett år senare har jag fortfarande inte kommit mig för

• Muckla

Hur många gips-rullar går det åt ungefär?
    Eller finns det annan slags gips som är lättare att arbeta med?

• niagara
    Muckla skrev 2008-11-18 17:54:02 följande:
    Hur många gips-rullar går det åt ungefär?Eller finns det annan slags gips som är lättare att arbeta med?
    6-8 st beroende på hur stabil du vill ha den..
  • ELIsa82

hej hej,
    jag och min sambo gjorde en gipsavgjutning igår - sååå himla roligt och mysigt att göra det tillsammans shit vilka boobs man har - hehe!!! tänka sitta lite idag och knåpa med finjustering - fick en linda över, så jag tänkte fixa till kanterna lite. jag har också funderat över själva upphängningen och nu har jag ju fått lite tips på vad man kan göra

då jag läst era erfarenheter här uppe verkar det bäst att göra klart den så snart som möjligt bf 4 januari och helt plötsligt är man väl där.

min sambo hade förslag på att vi skulle måla den ännu vitare och det tyckte jag lät fräscht - sen kan man ju ta en tur till en hobbybutik och köpa några fina dekorationer

har förstått att man kan köpa gipslindor på apoteket så det antar jag blir billigare än att köpa på babyland - ett set där kostade 219 kronor.

• Muckla
    niagara skrev 2008-11-20 11:23:11 följande:
    6-8 st beroende på hur stabil du vill ha den..
    Okej, tack!!
  • Daggdroppen

Åh, häromdagen tänkte jag att jag borde höra mig för hur man gör gipsmagar

Är gravid i v. 32 och hade tänkt göra nu med andra barnet. Strax efter förra förlossningen så såg jag i en tidning om en som hade gjort en lampa av det (som en av er också var inne på) och tyckte den var fin.

Men hur gör man?

Gipsbandage/rullar - finns det på aåoteket? Vad ungefär kostar det? hur jobbar man med dem? Berätta gärna utförligt Är det liksom bara att sätta på på magen eller ska man blöta med vatten före? Eller hur gör man???

Har någon en bild på en färdig mage? Med lampa i?

Och "vågar" man ha den som en lampa, eller kommer folk att tycka att man är konstig då OM jag gör en så tror jag den hamnar i allrummet uppe eller i vårt sovrum där egentligen bara vi själva håller till

♥William och pyret♥
Svar på tråden Gjort klart min gipsmage, men vad ska jag göra nu?