• UngTonårsMamma

13årig Pojke som struntar i skola o Rymmer.

Jag har en 13åring som snart blir 14.

Han har börjat tjuvröka...
    Sköter ej skolan...
    Rymmer hemifrån då han får utegångsförbud...
    Det är som om han MÅSTE ut till varje pris.

Vad ska jag göra ?
    Har någon annan haft samma problem?

• Svar på tråden 13årig Pojke som struntar i skola o Rymmer.
  • solskina

Tala med honom när han är på gott humör och gör upp en plan tillsammans om hur ni ska ha det hemma. belöna gott uppförande och tjata inte på dåligt, men visa dit misstycke tydligt.

Jag själv går in på mitt sovrum och stänger dörren om mig ibland när det är lite för rörigt här hemma. Oj vilken effekt det kan få. Jag kan tydlig göra, att jag aldrig höjer rösten till mina barn. Men jag använder olika nyanser i mitt tal som gör att dom inte behöver undra var dom har mig.
    Din pojke behöver trygghet det behöver alla barn och han behöver veta hur du mår och hur rädd du blir när han rymmer och liknande. Men ett sådant samtal ska man ta när man inte bråkar eller inte är i harmoni. Du kan få råd genom bup på telefon.
    Jag skulle ringa rektorn redan i morgon och begära elevvårdskonferens. Där gör man sedan ett åtgärdsprogram som även din pojke är med och utformar med lärarna.
    lycka till

• UngTonårsMamma

Har gjort en hel hög åtgrdsprogr. men inget lyckas.
    Har varit arg, ledsen & pedagogisk...inget biter.
    Vill påpeka att jag alltid varit väldigt fast på vissa
    regler.
    Vilka har följts fram till nu.

Nu säger han " Jag bestämmer själv nu" ...

Har ringt BUP och kommer förmodligen tvingas till kontakt med soss.

• ladydivine

Vad tror du problemet bottnar i, tänkte om det är något som hänt eller så??

Känner igen mig så väl i det du skriver, allt det där gjorde jag också som 13 åring.....

• pajas01

låter som min bror i tonåren.. min mamma kämpade i ett år innan hon fick nukt med alla problem skolbyten

hoppas de löser sig..

• KiddoT

Var i ungefär samma situation.

Låter som om han inte pallar några krav vilket är vanligt i hans ålder. Det är viktigt dock att du sätter dig ner och pratar med honom. I klass 8-9 är betygen viktiga!

• CountryGirl 72

Låter som om det år min son ni pratar om.

han misssköter skolan å har fått sista varningen nu.
    han smygröker när han är hos pappa.
    rymmer när det inte passar honom.
    har kontakt med soss men inte gör dom så mkt ....

ni får gärna skriva förslag till mig i min gästis....

• kjempejente

Jag har också en 14åring som gör allt det där.
    Han har just nu individanpassad studiegång, där han är med en rörmockare ist för att vara i skolan.

Smyger inte ens med rökningen
    Vi går på BUP
    Haft kontakt med soc.

Nu har hans pappa sagt att han inte orkar med honom längre, så just nu bär jag lasset själv med hjälp av goda vänner och min underbara särbo.

Svar på tråden 13årig Pojke som struntar i skola o Rymmer.