• augustin

Jag vill baka fluffiga nyttiga matbrödsbullar. Recept?

Coolasupermamsen bjöd mig på hembakt imorsse, så jag blev inspirerad... Jag försöker ju gå ner MASSOR i vikt, så bröd e ju egentligen ingen riktig hit, men jag vill ju ha lite ibland ändå

Vad har ni för nyttiga goda recept?? Jag tycker om nästan allt i brödväg...

Sen har jag en fråga...(passar på) vad är det i falaffel som gör den "nötig"? alltså, det känns som om man tuggar på finhckade nötter... VAd är det tro?? Det är så gott tycker jag...

• Svar på tråden Jag vill baka fluffiga nyttiga matbrödsbullar. Recept?
  • AngelOfHarlem

Det i falafeln som känns nötigt är väl kikärtorna? Annars är det ju inget i dem som är "hårt".

• augustin
    AngelOfHarlem skrev 2008-11-18 21:23:36 följande:
    Det i falafeln som känns nötigt är väl kikärtorna? Annars är det ju inget i dem som är "hårt".
    Kikärtor.... Kan man göra falafel själv??

Jag e inte alls hemma på den sortens mat... HUr gör man med kikärtorna?? Blötlägger man dem och kör dem i mixer eller vaddå??
  • AngelOfHarlem

Jag gör ofta falafel. Ibland blir det bra och ibland blir det mindre bra, hehe...Jag kan leta fram ett enkelt recept åt dig om du dröjer nån minut.

augustin skrev 2008-11-18 21:24:37 följande:
    Kikärtor.... Kan man göra falafel själv?? Jag e inte alls hemma på den sortens mat... HUr gör man med kikärtorna?? Blötlägger man dem och kör dem i mixer eller vaddå??
  • augustin
    AngelOfHarlem skrev 2008-11-18 21:25:50 följande:
    Jag gör ofta falafel. Ibland blir det bra och ibland blir det mindre bra, hehe...Jag kan leta fram ett enkelt recept åt dig om du dröjer nån minut.
    Skitbra!! Tusen tack
  • AngelOfHarlem

Här kommer ett recept. Det är ganska enkelt och kanske lite fusk-falafel, men det är gott och bra om man är nybörjare.

750 gram kikärtor, kokta, konservburk
    5 st vitlöksklyfta(or)
    3 msk persilja
    2 msk spiskummin, malen
    1 tsk chilipeppar
    0,5 msk koriander, malen
    2 st ägg
    1 msk olja

Blanda ingredienserna till falafeln i en matberedare. Mixa tills det blir en slät massa. Forma därefter massan till 8 falafel biffar.
    Stek biffarna i stekpanna tills de får en knaprig yta på bägge sidor.
    Stek därefter färdigt biffarna i ugn, 175° , ca 10-15 min.

• augustin
    Henriettagbg skrev 2008-11-18 21:29:32 följande:
    www.aftonbladet.se/matvin/article643757.ab Har bakat det här flera gånger och det blir riktigt gott!
    Det verkar avancerat!! Kanske de inte e?
    Hälften de mjölerna som ska va i finns nog förmodligen inte ens här, men jag ska absolut få tag i det och försöka!! Mackor man kan äta fast man bantar Super!!!
  • augustin
    AngelOfHarlem skrev 2008-11-18 21:30:50 följande:
    Här kommer ett recept. Det är ganska enkelt och kanske lite fusk-falafel, men det är gott och bra om man är nybörjare. 750 gram kikärtor, kokta, konservburk 5 st vitlöksklyfta(or) 3 msk persilja 2 msk spiskummin, malen 1 tsk chilipeppar 0,5 msk koriander, malen 2 st ägg 1 msk olja Blanda ingredienserna till falafeln i en matberedare. Mixa tills det blir en slät massa. Forma därefter massan till 8 falafel biffar. Stek biffarna i stekpanna tills de får en knaprig yta på bägge sidor. Stek därefter färdigt biffarna i ugn, 175° , ca 10-15 min.
    MUMS!! Det där ska provas!!! E ju så himla gott i sallad!!!
  • AngelOfHarlem

Ja, i pitabröd (finns grovt pitabröd såg jag på coop)!

Du får skriva i tråden sen om det blev bra!

augustin skrev 2008-11-18 21:33:26 följande:
    MUMS!! Det där ska provas!!! E ju så himla gott i sallad!!!
Svar på tråden Jag vill baka fluffiga nyttiga matbrödsbullar. Recept?