• Angelica30

Spel för 7 åring som har svårt med bokstäver

Hejsan!

Nu när vi har flyttat och min stora dotter har bytt skola så ligger hon så långt efter de andra barnen. Hon har supersvårt för bokstäver, och då går det trögt med läsningen såklart.

Har någon något tips om pc spel som kan hjälpa till lite på traven?

Angelica

• Svar på tråden Spel för 7 åring som har svårt med bokstäver
  • Solskensmor

Fem myror är fler än fyra elefanter är ju ett jättebra och pedagogiskt spel. De har lärt många barn läsa...

• only Gizmo

vi har fått ett tv spel som heter v-smile super bra min 3½ åring börjar kunna bokstäverna nu.
    dom går runt å samlar in bokstäver i massa olika spel å får poäng osv.
    kostar bara 599kr bra julklapp

• only Gizmo

det finns olika spel för olika åldrar.
    gå in å prova på någon leksaksaffär.

• Angelica30

Fem myror tänkte jag på
    Ska ta och ut i djugeln i morgon, tycker så synd om henne.

Tack för förslagen

• Leica

Fem myror och Josefinspelen rekommenderar jag varmt också!

Annars fick jag tips av en annan mamma här att man kan få ta hem skolans program Lexia och det är ju superbra. Gratis också Fråga specialpedagogen.

• Rix

www.aw.nu kan man ladda ner mini sebran och sebran. Det är kanonbra kunskapsspel som skolan här rekomenderar. Mina tjejer som är 3 och 7 älskar dom.

• Hansarna

Jag har köpt ett bokstavspussel på Biltema till min 6 åring.
    Det tycker han är kul.

• bonnieloveskim

inge speltips men det finns bra abc böckerpå leksaksaffären (det fannsiaf vid terminsstart) å det finns på ÖB både bokstavböcker å sifferböcker man tränar då att skriva dem.

Sen är alla barn olika.
    Låt henne träna i sin takt å mycket med henne.
    Öva på alfabetet.
    Skriv ned alfabetet å peka på bokstäverna i sluppmvis vald ordning.
    Prata om hur de låter å ljuda dem å sedan ljuda dem ihop.

Alla barn kommer inte på läskoden samtidigt.
    Jo ha lite priser så det inte bara är övning utan lektävling.. tex för varje bokstav hon kan så får hon ett russin eller annat gott. som att samla poäng då bir det kul att öva mer.

• Angelica30

Ni kommer med så bra tips, tack ska ni ha alla!

Problemet här hemma är lite att hon har en 5½åring till lillasyster som är lite mer på hugget och gärna vill vara med, på bekostnad av Ronja ibland.

Men vi läser och har oss. I helgen ska barnen till deras pappa så då ska jag ut och kolla runt vad det finns.
    Hon kan ljuda superbra så jag funderar på nått korsordspussel som lillan har på förskolan.

• Nana 24

Kalle Kunskap skulle jag säga, där lärde vår son sig bokstäverna, vi har med en 7-årig kille, bokstäverna kunde han när han var 5-6 men att få dem till att bli ord (eller ens ha intresse av...det väntade han med till han började 1:an nu) som vi har tragglat med läsandet...

MEN nu banne mej verkar det som det äntligen har gått in och han har knäckt läskoden...men det ligger mycket hårt arbete bakom det

• Trocadero

PC-spel är ett jättebra sätt för barnet att lära sig både bokstäver ord och att räkna.
    Hade man fått spela det själv när man var liten så hade skolan varit lätt.

En blogg som bara ger tips om barn och inget annat dravel : www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b108045.html
Svar på tråden Spel för 7 åring som har svårt med bokstäver