• Floydan

Hjäp!!!! Hund som kissar på möbler...

Vad gör man när hunden kissar på möbler? Hon kissar i sängen och på soffan, fast hon precis har varit ute. Hon har inte urinvägsinfektion och vi går ut med henne ofta...
    Jag blir tokig!!!

• Svar på tråden Hjäp!!!! Hund som kissar på möbler...
  • köttbullelydnad

Det låter som dominansmarkering. Särskilt då du skriver att hon kissar i soffan och sängen. Där luktar det mycket av husse/matte och det är den doften hon vill markera över.
    Börja träna mer med hunden, främst lydnad men även något aktiverande och mentalt stimulerande, så blir det förhoppningsvis förändring på det beteendet.

• Floydan

Hon är 1,5 år... Har två hundar till som aldrig kissar inne. Vi tränar agility och hittar på en massa saker för att aktivera hundarna, men ingenting hjälper! Hon sover i bur för att inte vara uppe och leka på nätterna (då händer det alltid olyckor). Hon har begränsad tillgång till vatten och vi promenerar ordentligt med hundarna 4 ggr om dagen (ibland fler ggr).

• Hundtok

Har ni varit hos veterinär?

• Floydan

Jadå och hon har inte urinvägsinfektion heller .

• Hundtok

Gör hon detta när ni ser eller sker det bara nattetid?

• Floydan

Det sker när som helst faktiskt. Ibland när hon varit ute precis, ibland när vi är borta, ibland mitt framför ögonen på oss. Det är så frustrerande!

• Floydan

Ska tillägga att det ibland är bättre och hon sköter sig i någon vecka.

• Monica83

låter som om hon markerar att hon bor där..
    Kommer ofta i den åldern på hundar..
    plus om hon gör de framför era ögon så kan de va så att hon inte har respekt för er..
    Då måste man ta tag i henne o lägga sig över henne o tala om att fy det är aja och det är du som bestämmer..
    Men det är ju inte säkert det är så..
    Ett annat tips är kastrering kan oxå funka

• Hundtok

Japp, självklart ska du ta tag i hunden när hon kissar. Är ett kanon sätt att lära en hund att den inte får kissa inne och i fortsättningen kommer hunden istället börja kissa när ni inte ser.

Vid en sådan behandling så bör man först och främst ta reda på vad det är för sorts hund man har. Stark, osäker, dominerande osv.... Tar du tag i en osäker hund så brister förtroendet direkt.

Monica83 skrev 2008-11-19 13:34:26 följande:
    låter som om hon markerar att hon bor där..Kommer ofta i den åldern på hundar..plus om hon gör de framför era ögon så kan de va så att hon inte har respekt för er..Då måste man ta tag i henne o lägga sig över henne o tala om att fy det är aja och det är du som bestämmer..Men det är ju inte säkert det är så..Ett annat tips är kastrering kan oxå funka
  • Monica83

glömde tillägga att har haft samma problem sj med en tik..

• Monica83
    Svar på #11
    Ja det måste man ju kolla med..:)
  • Floydan

Hon är stereliserad redan. Hon är lydig ochb trevlig för övrigt. Jag bestämmer... Har läst etologi inriktat på hund så jag förstår henne bra känns det som, men det här problemet vill inte ge sig! Dessutom är hon något åt det osäkra hållet så domineing fungerar inte. Däremot försöker jag stärka hennes självförtroende för att hon inte ska känna sig stressad.

• Hundtok

Oki, kanon att du vet vad för hund du har. Tyvärr inte så många som vet sånt. De kör med "trycka ner och visa vem som bestämmer" metoden på alla hundar oavsett mentalitet.

Har ni mycket "egen" tid?

Kan ju faktiskt vara nåt hon bara tillfälligt går igenom men just kissandet kan ju bero på så många orsaker... Är nån av de andra hundarna "dum" emot henne?

Floydan skrev 2008-11-19 13:57:15 följande:
    Hon är stereliserad redan. Hon är lydig ochb trevlig för övrigt. Jag bestämmer... Har läst etologi inriktat på hund så jag förstår henne bra känns det som, men det här problemet vill inte ge sig! Dessutom är hon något åt det osäkra hållet så domineing fungerar inte. Däremot försöker jag stärka hennes självförtroende för att hon inte ska känna sig stressad.
  • Floydan

Jag försöker ge henne "egentid" och vi tränar agility flera gånger i veckan i vanliga fall. Är höggravid så det är lite kämpigt nu haha! Men hon har gjort likadant hela tiden sedan jag fick henne. Kom till mig när hon var 8 mån ungefär... Ingen av de andra hundarna är dumma. Hanhunden är dominant men inte dum. Han uppfostrar henne när hon är för vild, men annars busar hon med båda två.

• Hundtok

Oki, jag har nog inget mer att komma med för tillfället. Är svårt det där med kisseriet.

Jag återkommer om jag kommer på nåt mer.

• Bambusa

våran yngsta (5mån) hade en period när hon kissade i soffan, men hon var ju inte rumsren då, men ja satte på henne tikskydd så hon fick känna att hon blev blöt när hon kissa i soffan.. funkade på henne!! pluss att så fort ja inte var i vardagsrummet fick hon heller inte vara där, grind i dörröppningen!

• Floydan

Kanske kunde vara något hmm...

Svar på tråden Hjäp!!!! Hund som kissar på möbler...