• Devins mamma

Någon annan som har problem med ischias?

Är i vecka 21 och har sånna problem med ischias. På dagen när jag rör mig är det inte så farligt förutom att ena benet blir väldigt svagt ibland när jag ska stödja på det. Men på kvällen är det hemskt. Kan knappt lyfta mina ben! Någon annan som har samma problem? Är detta pga foglossningar?

• Svar på tråden Någon annan som har problem med ischias?
  • SensiMilia

Är i vecka 25 och har haft problem med ischias ett bra tag nu.. har hört att det är väldigt vanligt då alla slemhinnor i kroppen förändras och ischias nerven komma i kläm.. Jag har blivit sjukskrivet 25% och det har verkligen underlättat för mig. Har dock väldigt svårt precis som du på kvällar och om jag lägger mej så får min man hjälpa mig upp eller tillochmed vända på mej när jag ligger i sängen.. jobbar du heltid?

• Devins mamma
    Svar på #1
    Jag har en son på nästan 15 månader och hade samma problem från typ v.7 med honom så det kom väldigt tidigt denna gången med. Min mamma är massör så hon har hjälpt mig. Hon säger att det är för att bäckenet luckras upp och flyttar sig som den hamnar i kläm (men det har nog flera anledningar) men hon visste inte om man kallar just det foglossningar. Har inte så ont av det när jag ligger ner men när jag står, går och sitter. Nej jag är ju mammaledig fortfarande men blir nog sjukskriven när han börjar på dagis i januari.
    SensiMilia skrev 2008-11-18 21:21:33 följande:
    Är i vecka 25 och har haft problem med ischias ett bra tag nu.. har hört att det är väldigt vanligt då alla slemhinnor i kroppen förändras och ischias nerven komma i kläm.. Jag har blivit sjukskrivet 25% och det har verkligen underlättat för mig. Har dock väldigt svårt precis som du på kvällar och om jag lägger mej så får min man hjälpa mig upp eller tillochmed vända på mej när jag ligger i sängen.. jobbar du heltid?
  • Märy77

SensiMilia - Jag har exakt som du beskriver. är i vecka 25 och har haft problem i kanske 6 veckor. än så länge går det bra eftersom jag bara behöver kliva upp från sängen en gång om dagen men jag tycker de senaste dagarna att jag har ont även när jag suttit länge o reser mig för att gå iväg. Inte roligt.

Undra om det kan gå över eller blir det bara värre?

• Emelianfian

har samma som du och det är betydligt värre på kvällar/nätter.
    har svårfoglossning med som kan påverka det hela värre sa sjukgymnasten. nerven ligger i kläm lixom. har nu fått TENS som jag ska testa i 1 vecka om det ger någon lindring av det hela. är i vecka 33. problemen började i 28.

• SensiMilia
    Svar på #3
    Ja jag tycker visserligen att min har blivit något bättre men jag gissar på att det har med att göra att jag inte jobbar heltid längre då jag aldrig har möjlighet att sitta ner när jag jobbar utan står går och lyfter saker konstant.
    Jag har ju fortfarande ont men inte sådär sjukt ont att jag måste äta värktabletter.
    Har hört att det för vissa kan gå över mot slutet av graviditetn men det är väl kanske helt individuellt. Jobbar du?
  • SensiMilia
    Svar på #4
    Emelianfian skrev 2008-11-18 21:44:54 följande:
    har samma som du och det är betydligt värre på kvällar/nätter.har svårfoglossning med som kan påverka det hela värre sa sjukgymnasten. nerven ligger i kläm lixom. har nu fått TENS som jag ska testa i 1 vecka om det ger någon lindring av det hela. är i vecka 33. problemen började i 28.
    Har också fått en tens apparat.. den är helt ok men den hjälper ju bara för stunden.. ger ingen direkt längre smärtlindring tycker jag,..
  • Tullemi

Jag hade problem med ischias under graviditeten, men den avtog efter ett tag. Tyvärr bara för att komma tillbaka med större kraft efter förlossningen. Gick hos läkare och naprapat och dom sa båda två att det troligen handlar om det rörliga bäckenet som trycker på nerven. Jag var sjukskriven i ca 8 veckor (var urdålig) och åt Tramadol i flera månader. Nu är lillan 9 månader och jag känner fortfarande av det, men nu klarar jag mig på Panodil och någon enstaka Diklofenak.

• Märy77
    Svar på #5
    Jag jobbar heltid på kontor så jag sitter ner långa stunder. Jag kan höja bordet o stå också men då får jag så ont i fötterna (borde kanske ha bättre skor på mig)Blir det värre så måste jag fundera om det kan vara värt att sjukskriva sig. är det BM som gör det åt en eller hur funkar det där?
  • Emelianfian
    SensiMilia skrev 2008-11-18 21:48:45 följande:
    Svar på #4
    Har också fått en tens apparat.. den är helt ok men den hjälper ju bara för stunden.. ger ingen direkt längre smärtlindring tycker jag,..
    Jo men precis.. dock sa min sjukgymnast att jag skulle ge det några gånger innan man känner nått resultat.. så har börjat med den idag och hon sa att jag nog inte känner någon förbättring innan helgen... jag är öppen för allt och tänker iaf testa får väl se om det hjälper... men har svårt att det ska ta bort såååå mycket som jag har. har ju ett tag kvar(v33) så är glad om det iaf blir lite bättre
  • Tullemi

Märy: Hos oss kunde inte BM sjukskriva. Antingen läkaren som finns på BM-mottagningen eller vårdcentralens läkare.

Svar på tråden Någon annan som har problem med ischias?