• fam kaos

Kom med texten/namnet på de vackraste vaggvisor/godnattvisor ni vet.

Blev inspirerad av en annan tråd och skulle gärna vilja höra fler vackra visor. Älskar själv att lyssna på dem. Helst vaggvisor, att sjunga för barnet innan det ska somna.

• Svar på tråden Kom med texten/namnet på de vackraste vaggvisor/godnattvisor ni vet.
  • Söderböna

Pluttan har valt sin favorit: Brahms vaggvisa (Nu i ro, slumra in...)

Redan när pluttan låg i magen sjöng jag de här för henne:
    - Sov du lilla videung,
    - Som stjärnor små,
    - Trollmors visa

Särskilt "Som stjärnor små" ville jag skulle bli en favorit, för den tycker jag så mycket om. Men vid något tillfälle sjöng jag Brahms vaggvisa och sedan dess är det alltid den hon vill att jag skall sjunga.

• Shadilly

Paltens absoluta favorit är Limu limu lima, sen komme väl Lasse liten, Ro ro till fiskeskär, och Vyssan lull

Ska det diggas är det En kulen natt och Jag sitter här och ror som gäller :)

Condemnant qui non intelligent
  • Moj Katile

">

Vargasången från ronja e en favorit som ska sjungas varje kväll

Lillan vill höra brahm´s vaggvisa

Hahaha tänk att här sjunger vi åxå En kulen natt!!!
    Har sjungt den många ggr på 3½ år!!
    Den och EN liten båt tillhör barnens absoluta favoriter!

• solida

Gonatt små kamrater
    Och tack för idag
    Nu sova vi alla så gott
    Guds änglar de vaka i rummet kring oss
    Nu sova vi alla så gott
    Sov gott!

Sjöng min farmor för mig när jag var liten. Jag kan höra den i huvudet med hennes röst och blir alldeles trygg och sömnig...

För sonen sjunger jag den ovan men även många andra. T ex "Ett gamnmalt fult och elakt troll", "Kalle Teodor" och "Donna donna"

Men den finaste som vi båda tycker om är

På en trädgren
    sitter det en fågel och sjunger på en sång
    På en trädgren
    sitter det en fågel och sjunger på en sång
    Och i himlen
    flyger det en annan som svarar gång på gång
    Och på marken
    sitter du och jag och vi lyssnar dagen lång

På en trädgren
    sitter ett par fåglar och sjunger på en sång
    På en trädgren
    sitter ett par fåglar och sjunger på en sång
    Och så flyger
    de högt över bergen och resan den blir säkert lång
    Och kan hända
    kommer de tillbaka och sjunger än en gång

• fam kaos

Vad fint det låter, att du fortfarande kan höra den. Precis en sån speciell sång vill jag pränta in i mina barns huvud, som de kan höra även när de blivit vuxna och känna sig lugnade av.

solida skrev 2008-11-20 21:18:34 följande:
    Gonatt små kamraterOch tack för idagNu sova vi alla så gottGuds änglar de vaka i rummet kring ossNu sova vi alla så gottSov gott!Sjöng min farmor för mig när jag var liten. Jag kan höra den i huvudet med hennes röst och blir alldeles trygg och sömnig... För sonen sjunger jag den ovan men även många andra. T ex "Ett gamnmalt fult och elakt troll", "Kalle Teodor" och "Donna donna"Men den finaste som vi båda tycker om ärPå en trädgrensitter det en fågel och sjunger på en sångPå en trädgrensitter det en fågel och sjunger på en sångOch i himlenflyger det en annan som svarar gång på gångOch på markensitter du och jag och vi lyssnar dagen långPå en trädgren sitter ett par fåglar och sjunger på en sångPå en trädgren sitter ett par fåglar och sjunger på en sångOch så flygerde högt över bergen och resan den blir säkert långOch kan händakommer de tillbaka och sjunger än en gång
  • solida

fam kaos skrev 2008-11-20 21:20:43 följande:

Vad fint det låter, att du fortfarande kan höra den. Precis en sån speciell sång vill jag pränta in i mina barns huvud, som de kan höra även när de blivit vuxna och känna sig lugnade av.
    Ja det är faktiskt en otrolig känsla, man bär liksom med sig den där sången alltid. Den kommer aldrig försvinna fårn hjärtat.
    När min farmor och farfar dog (de dog med två veckors mellanrum) och hade gemensam begravning sjöng jag och mina kusiner den vaggvisan, precis som hon hade sjungit för oss så många många gånger när vi skulle komma till ro. Det är också ett väldigt fint minne.
  • fam kaos

Blir faktiskt rörd. Skulle också vilja ha en så speciell sång. Tänker att det måste vara tryggt att ha om man är orolig eller nervös för något.

solida skrev 2008-11-20 21:25:27 följande:
    fam kaos skrev 2008-11-20 21:20:43 följande:
    Ja det är faktiskt en otrolig känsla, man bär liksom med sig den där sången alltid. Den kommer aldrig försvinna fårn hjärtat. När min farmor och farfar dog (de dog med två veckors mellanrum) och hade gemensam begravning sjöng jag och mina kusiner den vaggvisan, precis som hon hade sjungit för oss så många många gånger när vi skulle komma till ro. Det är också ett väldigt fint minne.
  • FruHeo

Jag har en hög med favoriter.

Titta kom och titta, kom sätt dig häromkring
    Det dröjer säkert ännu en stund
    innan sömnen kommer med John Blund.
    Han vill visa oss någonting.

Sedan, genast sedan
    när sagan tagit slut
    så lovar vi att sova så sött
    efter dagen är man ganska trött.
    Men först tar John Blund med oss ut.

Läggdags, det är läggdagsför klockan slagit sju.
    Vi träffas säkert åter en dag
    då roar vi oss åter ett slag.
    Sov så gott! God natt med er nu

sen är skymning rår en riktig favorit

• Moj Katile
    FruHeo skrev 2008-11-20 21:30:25 följande:
    Jag har en hög med favoriter.Titta kom och titta, kom sätt dig häromkringDet dröjer säkert ännu en stundinnan sömnen kommer med John Blund.Han vill visa oss någonting.Sedan, genast sedannär sagan tagit slutså lovar vi att sova så söttefter dagen är man ganska trött.Men först tar John Blund med oss ut.Läggdags, det är läggdagsför klockan slagit sju.Vi träffas säkert åter en dagdå roar vi oss åter ett slag.Sov så gott! God natt med er nusen är skymning rår en riktig favorit
    Hur går melodin till denna? Fins det någonstans man kan höra den?
  • FruHeo

Moj Katile skrev 2008-11-20 21:46:45 följande:

Hur går melodin till denna? Fins det någonstans man kan höra den?

ca 45 sek in i filmen, men med norsk(?)text.
  • Söderböna

fam kaos skrev 2008-11-20 21:26:52 följande:

Blir faktiskt rörd. Skulle också vilja ha en så speciell sång. Tänker att det måste vara tryggt att ha om man är orolig eller nervös för något.
    Det var precis så jag ville att pluttan skulle ha det med "Som stjärnor små"... Brukade ligga i badet och sjunga den för magen, sjöng den för henne som nyfödd och så vidare. Men hon fastnade inte för den ändå
    Å andra sidan så är ju Brahms vaggvisa fin den också.
Svar på tråden Kom med texten/namnet på de vackraste vaggvisor/godnattvisor ni vet.