• Bullfan

Mögel i perculatorn -_-

I det här huset dricker vi inte kaffe så ofta :P
    Senast vi gjorde kaffe glömdes det bort att tömma ut kaffet så nu sitter det mögel kvar i botten på perculatorn och det sitter FAST!
    Går det att göra ngt åt eller är det bara att slänga och handla ny?

• Svar på tråden Mögel i perculatorn -_-
  • gaffsan

Köp en eller två påsar avkalkning och gå efter bruksanvisningen. Den bli som ny

• Bullfan
    Svar på #1
    Ah, se där! Trodde inte avkalkning bet på mögel ^^
    Tackar!
  • gaffsan

Funka för mig i alla fall. Hoppas det gör det för dig också

• fruganL

Kasta perkulatorn och skaffa en presskanna. Blir mycket godare kaffe ändå! (Tänker då inte på möglet i sig, det kanske går bort, men...ja, fyra minuter i presskanna blir ändå godare än perkulator)

• mimmi 1

perkulatorn blir som ny om du kör en omgång med vatten, och så laddar du maskindiskmedel i behållaren, några matskedar pulver... när den är "klar" så häller du ur allt, och skrubbar några vändor med diskborsten runt, överallt, även i locket, sen kör du ett par omgångar med bara vatten, för att skölja ur...

den blir så skinande blank, ja, precis som ny igen!

• mimmi 1
    gnesh skrev 2008-11-18 22:30:57 följande:
    Kasta perkulatorn och skaffa en presskanna. Blir mycket godare kaffe ändå! (Tänker då inte på möglet i sig, det kanske går bort, men...ja, fyra minuter i presskanna blir ändå godare än perkulator)
    VAD är en presskanna??
  • fruganL
    Svar på #6
    www.ikea.com/PIAimages/25649_PE068847_S4.jpg

En ypperlig bild på en presskanna. Att den är från IKEA är en slump.

Man har i vald mängd kaffe i botten, häller på kokande vatten och sätter på locket. I locket finns en pinne som man kan föra ner. På pinnen sitter ett filter som trycker ner kaffesumpen. Filtret ska vara OVANFÖR ytan i "exakt" fyra minuter och sen pressar man ner det långsamt. Inget pressa "upp och ner" för då får man sump överallt.
    På bilder är filtret nertryckt ganska långt, så längst ner ser man kaffe med sump och ovanför rent kaffe.

Det är ett bra steg på väg mot att dricka riktigt kaffe (det vill säga inte från Gevalia eller ett Robusta-kaffe, men det är OT)
  • Bullfan
    Svar på #4
    Hmm, aldrig testat att dricka kaffe från en sån mojäng faktiskt! Ser faktiskt mycket smidigare ut än min klumpiga perculator måste jag säga :P
  • mimmi 1

tack för infon.... men det verkar vara lite bökigt för mej jag sätter på en kanna (perkulator) så får den sköta sej själv, under tiden jag gör annat .... jag gillar smaken åxå....

är inte så kräsen vad gäller kaffe! bara det inte är för starkt, eller för kallt!!

• gaffsan

Perkulatorn håller ju värmen mycket bättre än en presskanna.

• mimmi 1

ja, kaffet blir riktikt hett i perkulatorn... jag behåller min

• fruganL

Men usch, nu hädar ni.

Kaffe ska drickas FÄRSKT. Då är det varmt.

Behöver det absolut stå så kan man gott använda en termos.

Är ni såna som slår på kaffebryggaren (ni vet, modell www.tretti.se/prodimg/230/KB741.jpg) på morgonen och sedan håller den varm på plattan och dricker hela dagen.

Usch, jag får rysningar.

(och det ÄR skrivet med ett leende i mungipan. Men kaffe är inte att leka med, det är GOTT, det är inte ett nödvändigt ont. VIK HÄDAN FÖRDÖMDA SJÄLAR!)

• gaffsan

Använder ej perkulator, kokar kaffe ... Bäst ...
    Har perkulator när det kommer folk, eftersom de inte brukar uppskatta riktigt kok kaffe. ;-D

• pajas01

e en väldigt kaffe drikande familj och har alla möjliga varianter vanliga kaffekokare pressare perculator esspreso, sen har jag en som är av glas som jag inte vet va den heter två delar som man ställer på plattan så går ¨vattnet upp i en glasbehållare. sen har jag en gammal kaffepanna så blir de kokkaffe. används aldrig

jag använder perculatorn ibland mest vanlig kaffekokare bara för att de är smidigt.. och sen på helgen presssaken..

jag gör rent min preculator med först av kalkning sen får den stå en natt med maskindiskmedel eller liknanade tycker sen att de lossnar men riktigt kokande varmt vatten och ltie skrubb =))

• gaffsan

Kul med kaffe, Finns så många varianter. Gillar även Coop snabbkaffe ... Testa

• mimmi 1
    pajas01 skrev 2008-11-18 23:11:41 följande:
    e en väldigt kaffe drikande familj och har alla möjliga varianter vanliga kaffekokare pressare perculator esspreso, sen har jag en som är av glas som jag inte vet va den heter två delar som man ställer på plattan så går ¨vattnet upp i en glasbehållare. sen har jag en gammal kaffepanna så blir de kokkaffe. används aldrigjag använder perculatorn ibland mest vanlig kaffekokare bara för att de är smidigt.. och sen på helgen presssaken.. jag gör rent min preculator med först av kalkning sen får den stå en natt med maskindiskmedel eller liknanade tycker sen att de lossnar men riktigt kokande varmt vatten och ltie skrubb =))
    Låt inte maskindiskmedel stå så länge som över natten... det är väldigt starkt, och kan fräta sönder ytan.. men kör du som jag tidigare tipsat, och sköljer ur, så blir den bara ren o fin!!
  • mimmi 1
    gnesh skrev 2008-11-18 23:03:40 följande:
    Men usch, nu hädar ni.Kaffe ska drickas FÄRSKT. Då är det varmt.Behöver det absolut stå så kan man gott använda en termos.Är ni såna som slår på kaffebryggaren (ni vet, modell www.tretti.se/prodimg/230/KB741.jpg) på morgonen och sedan håller den varm på plattan och dricker hela dagen.Usch, jag får rysningar.(och det ÄR skrivet med ett leende i mungipan. Men kaffe är inte att leka med, det är GOTT, det är inte ett nödvändigt ont. VIK HÄDAN FÖRDÖMDA SJÄLAR!)
    Men... ingen har väl skrivit att kaffet får stå på hela dagen?
    Bara att det är enklare att göra sitt kaffe i perkulatorn än att böka med presskanna, där man verkar måsta passa tiden exakt...

men jag bryr mej inte om hur andra gör sitt kaffe
    jag gör mitt som jag tycker är bäst= perkulatorn
Svar på tråden Mögel i perculatorn -_-