• Tomtarna

sushi - hur äter man?

Ja, kanske inte direkt hur, men vi ska på sushirestaurang för första gången. Vet inte vad man ska beställa, hur mycket, tillbehör ...
    Hjälp!

• Svar på tråden sushi - hur äter man?
  • Muneca

Beställ basics, typ lax, räka, avocado, omelett och nå rulle om du är nybörjare.

Sedan har du ju soyan, som du häller upp i den lilla skålen som finns brevid, som du kommer se, där i tar du lite av Wasabi, ytterst lite för det är starkt säskillt om det är första gången.. och den spär du ut med pinnarna i soyan. Wasabin är den gröna pasta klicken som ligger på talriken som serveras, det liknar lite avocado i färgen.
    Sedan så har du ju ingefäran som är lite stark den äter du paralellt med sushin, som du dippar i soyaskålen som du blandat ut.
    Enjoy! Det är bland det godaste som finns!
    Lura på min farmor på 86 år lite sushi, hn visste inte at det var det hon åt och vart överförtjust men väldigt snopen då hon fick veta att hon ätit sushi sedan.. hon hade ju en massa fördommar om rå fisk och bla bla bla.

Själv så bor jag med en japan då min kille är från japan och har en liten japan i magen =) Så det blir sushi lite då och då här!
    Väldigt beroendeframkallande mat måste jag säga.. men se då till att äta det på ngt BRA ställe, för har man dålig erfarenhet från sushi första gången är det lätt att man inte vill ge det en andra chans!

Ha så kul!

• Muneca

ps. börja med typ 8-bitars eller nått (det ser du på menyn). Miso soppan som du får dricker du paralellt under måltiden. Har sett att det är många som dricker den först här i Sverige, men den e lite menad som att sköja ned maten med. Ds

• JAG är BÄST

"Sedan har du ju soyan, som du häller upp i den lilla skålen som finns brevid, som du kommer se, där i tar du lite av Wasabi, ytterst lite för det är starkt säskillt om det är första gången.. och den spär du ut med pinnarna i soyan."

Har aldrig fattar dte där med att gegga ner wasabin i soyan Jag tar bara en klick direkt på bitarna sedan doppar jag själva "botten=riset" på bitarna i soyan.

Fick höra att jag ÄTER FEL . Hur fan kan man äta mat FEL????

"Miso soppan som du får dricker du paralellt under måltiden."
    Fy fan vad ÄCKLIG den är. Stinker lök och förstör bara själva sushin
    Så den tar jag aldrig. Lämnar den åt sitt öde med disken

• Muneca

JAG är BÄST skrev 2008-11-18 22:30:37 följande:

Har aldrig fattar dte där med att gegga ner wasabin i soyan Jag tar bara en klick direkt på bitarna sedan doppar jag själva "botten=riset" på bitarna i soyan.Fick höra att jag ÄTER FEL . Hur fan kan man äta mat FEL????
    Fy fan vad ÄCKLIG den är. Stinker lök och förstör bara själva sushin Så den tar jag aldrig. Lämnar den åt sitt öde med disken
    Ja du, alla kan ju äta olika, man kan ju inte direkt äta fel, men det finns olika ordningar till sushi då man äter det. I sverige äter du nog inte fel för många gör som dig :) Men i Japan skulle dom nog fnittra åt dig

Ok, finns ingen lök i riktig Miso soppa... det kan man välja att lägga till vid sidan om på en riktigt restaurang. Tror du fått i dig helt fel soppa om du haft lök i den.
  • Trynträ

Det allra viktigaste är den inlagda ingefären. Utan den blir det ingen sushi. Yummi!!

• Trynträ

Fast om du tar wasabin direkt på riset så försvinner ju all smak. Wasabin tar ju över helt då. Jag tycker det blir alldeles för starkt. Föredrar att blanda ut det i sojan.

"Sedan har du ju soyan, som du häller upp i den lilla skålen som finns brevid, som du kommer se, där i tar du lite av Wasabi, ytterst lite för det är starkt säskillt om det är första gången.. och den spär du ut med pinnarna i soyan."Har aldrig fattar dte där med att gegga ner wasabin i soyan Jag tar bara en klick direkt på bitarna sedan doppar jag själva "botten=riset" på bitarna i soyan.Fick höra att jag ÄTER FEL . Hur fan kan man äta mat FEL????"Miso soppan som du får dricker du paralellt under måltiden."Fy fan vad ÄCKLIG den är. Stinker lök och förstör bara själva sushin Så den tar jag aldrig. Lämnar den åt sitt öde med disken
  • Tecken
    Trynträ skrev 2008-11-19 20:53:19 följande:
    Det allra viktigaste är den inlagda ingefären. Utan den blir det ingen sushi. Yummi!!
    Uscha, jag tycker den smakar och luktar schampoo. Äter den aldrig.
  • Frk Svår

Hoppar alltid över ingefäran...den är INTE god.

Sedan har jag hört att man inte ska doppa riset utan bara fisken, men det struntar jag i och doppar allt

• k girl

Ooh, jag ÄLSKAR ingefäran!
    Men inte misosoppan. *kräks*

Jag brukar inte ta någon extra wasabi, en bra sushirestaurang har redan wasabi under fisken. Och, som Frk Svår säger, doppa fisken och inte riset. Men, det är nog mycket en smaksak. Mina egna favoriter är lax, tonfisk och räkor. Kammusslorna är lite svårsmält för en nybörjare... tycker jag själv.

• julmusten

Jag alskar ingefaran jag!!

Sen sa beror det val pa om man ater makibitar eller sushi-sushi med va?? Sushi som ar ra fisk pa lite ris skall man doppa i sojan med fisken forst, medans makibitar, (eller rullar kanske de kallas???), ar lite svara att doppa med fisken forst eftersom fiskbitarna ar inrullade i sjalva biten.

Ett sakert kort tycker jag alltid ar California rolls, men de kanske inte gar att fa tag pa i Sverige???

Annars sa gillar jag lax med avokado rullar och al-rullar. Tycker overlag att rullarna ar godare an sjalva sushin. Dragon rolls finns det nagot som heter har som jag gillar. Sen ar jag en sucker for hand rolls med. Tror dock att allt detta ar amerikanska varianter pa sushi sa det kanske blir svart att fa tag pa i Sverige???

• k girl

julmusten: jodå, californa rolls går att få tag på här i Sverige. Och du har ju helt rätt i att maki är svåra att doppa med fisken först utan det är nigiri som ska doppas med fisken först.

Jo, det kom jag ju också på, nare - där sushin är inrullad i friterad tofu - är jag inte alls förtjust i. Blä.

• julmusten

Ahhh, nu vill jag ha lite sushi. Far kanske be maken plocka upp lite pa vagen hem fran jobbet??

• Trynträ

Ja nu blev man riktigt sugen. Kanske skulle ta en sväng förbi sushirestaurangen efter träningen imorrn.

julmusten skrev 2008-11-19 21:10:02 följande:
    Ahhh, nu vill jag ha lite sushi. Far kanske be maken plocka upp lite pa vagen hem fran jobbet??
  • vintjej

"Sedan har du ju soyan, som du häller upp i den lilla skålen som finns brevid, som du kommer se, där i tar du lite av Wasabi, ytterst lite för det är starkt säskillt om det är första gången.. och den spär du ut med pinnarna i soyan."Har aldrig fattar dte där med att gegga ner wasabin i soyan Jag tar bara en klick direkt på bitarna sedan doppar jag själva "botten=riset" på bitarna i soyan.Fick höra att jag ÄTER FEL . Hur fan kan man äta mat FEL????"Miso soppan som du får dricker du paralellt under måltiden."Fy fan vad ÄCKLIG den är. Stinker lök och förstör bara själva sushin Så den tar jag aldrig. Lämnar den åt sitt öde med disken
    Funkar det där att gegga wasabin direkt på bitarna? Är det inte lätt hänt att man får en wasabiklump i munnen då och blir tvungen att stirra på sina egna näsborrar?
  • Trynträ

Jo det är väldigt lätt hänt. Jag råkade ut för det sist och det förstörde hela måltiden. Just därför blandar jag alltid det i sojan. Då riskerar man inte att tappa smaklökarna.

vintjej skrev 2008-11-19 21:12:49 följande:
    Funkar det där att gegga wasabin direkt på bitarna? Är det inte lätt hänt att man får en wasabiklump i munnen då och blir tvungen att stirra på sina egna näsborrar?
  • vintjej
    Trynträ skrev 2008-11-19 21:16:01 följande:
    Jo det är väldigt lätt hänt. Jag råkade ut för det sist och det förstörde hela måltiden. Just därför blandar jag alltid det i sojan. Då riskerar man inte att tappa smaklökarna.
    Ja, hu det är ingen behaglig upplevelse.:)
    Jag är lat också, det är ju lättare att bara gegga med wasabin en gång istället för att göra det för varje bit.
  • julmusten

Ha-ha, jag hade en arbetskamrat som aldrig atit sushi, (hon ater inte ra fisk av nan anledning), men hon fullkomligt alskar avocado, sa nar hon sag wasabin ligga i en fin klump pa ett fat nar vi var ute och at hela gruppen sa tog hon en stor bit!!!

Vi var nog fem stycken som liksom i slow motion ramade noooooooooooo medans hon stoppade in en tesked wasabi i munnen pa en och samma gang!! Stackarn holl pa att krevera!!!

I alla fall sa blev min middag nu Shumai, (jattegoda rakdumplingar), california och gurk rolls. Jag ar gravid och just varat narmsta sushi stalle ar lite suspekt sa jag vagar inte mig pa de rullar med ra fisk just i kvall. Eller sushin ar jattegod, men de ar verkligen ett hal i vaggen och ar dessutom en kinarestaurang sa, kokt mat it is tonight!!

Svar på tråden sushi - hur äter man?