• Josse

Springmask hur länge måste man tvätta lakan/pyamas osv varje dag?

Idag tisdag är det en vecka sedan dottern hade sista levande springmasken, sedan dess har jag tvättat våra lakan/handdukar/pyamasar varje dag, dottern har fått eksem på händerna av allt tvättande. Jag dammsuger varje-varannan dag...hur länge skall man hålla på så och när kan man återgå till sunt förnuft och byta lakan 1ggn i veckan och tvätta händerna innan måltider?
    // En trött mamma

• Svar på tråden Springmask hur länge måste man tvätta lakan/pyamas osv varje dag?
  • Hexx

Jag kommer inte ihåg hur länge äggen kan leva utanför kroppen. Men det är skitlänge....
    Det är så sjukt jobbigt med allt städ och tvätt.
    Googla på det så får du säkert svar.

Lycka till!

• Josse

Har försökt googla det utan att få vettiga svar därför vände jag mig till FL

• sweetfia

OJ lever de så länge ?
    Har en bekant som har tre barn,
    varpå ett fick mask.
    men de var bara hennes kläder som tvättades
    EN gång..

• MajaLinnéa

Taget från sjukvårdsrådgivningen:

Nödvändigt att hålla rent
    För att säkert bli av med springmasken måste de som drabbats vara extra noggranna med att tvätta sig och hålla rent under den två veckor långa behandlingstiden.
    Tänk på att

tvätta händerna efter toalettbesök och före maten

använda flytande tvål och egen handduk

hålla naglarna kortklippta

duscha stjärten varje dag och använda flytande tvål

sova i pyjamas eller åtsittande byxor

byta underkläder och pyjamas varje dag

byta sängkläder ofta

tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt, helst samma dag som de byts

rengöra badrum och sovrum varje dag.

Alltså, under den TVÅ VECKOR långa behandlingstiden.

• Josse

Ja, nu har vi gjort så varje dag i nästan 3 veckor, kanske räcker att byta lakan varannan dag nu då men fortsatt god hand och toalett hygien.
    Tack

• HullaDk

Jag undrer bara dör maskens äg av en vanlig tvätt v 40c? Eller moste det väre typ 90? Har just upptäckt att dotteren har fåt mask, fy fan. Kjänns inte kul att skulle berätte på dagis :s

Svar på tråden Springmask hur länge måste man tvätta lakan/pyamas osv varje dag?