• Lody

hur ska det kännas i början???

Hej,

Jag är nykomling på detta forum - testade positivt i fredags och igår - så nu tror jag på att jag faktiskt är gravid. Jag blev troligtvis gravid den 24/9. Detta kanske låter löjligt, men jag har ännu inte mått illa (jag vet att alla inte mår illa), jag känner inget speciellt - så man undrar och är JÄTTEOROLIG!!! Jag är orolig för att det enda jag känner är ett "sug" i magen - som om någon suger den inåt så att säga. Jag känner även nu ett tryck neråt - som om jag är kissnödig hela tiden samt att det gurglar i magen och magen känns svullen. Är detta normalt??? Är det någon annan som har kännt så??? Snälla hjälp någon! Har ej varit gravid förut. Ska träffa en BM den 7/11 - känns som en evighet! Dessutom så oroar jag mig för allt - önskar att jag var förbi 12 v nu!

• Svar på tråden hur ska det kännas i början???
  • Majsan

Jag är också en person som lätt blir orolig, men jag försökte ändå att tänka att så länge jag mår bra och inte blöder är nog allting bra också. Det är ju inte så mycket man kan göra. Det finns nog lika många olika "känslor" och symptom på graviditet som det finns gravida kvinnor så det är svårt att säga om just dina symptom är normala. Att det trycker nedåt och att man är kissnödig kände jag också. Det är livmodern som växer. Det kan också kännas som en tyngd i magen. Min mage var också svullen och jag hade mycket gaser tidigt i graviditeten. Det är matsmältningen som blir lite långsammare när man är gravid. Jag hade väldigt lite illamående och jag vet många som inte mådde illa alls när de var gravida, så att man mår illa eller inte har ingenting att göra med att man har ökad risk för missfall.
    Försök att njuta av din graviditet. Det är svårt att slappna av ibland, tro mig, jag vet, men försök. Allting blir så jobbigt om man ska gå omkring och oroa sig hela tiden. Kram på dig.

• dalatjej

GRATTIS till det positiva resultatet!!!
    Att vara orolig är nog alla, speciellt i början när man inte känner några rörelser. Jag tvekade jättemycket att jag var gravid, testet hade nog visat fel resultat intalade jag mig, men icke sa nicke där inne ligger det ett litet barn som nu börjar bli stor
    Mitt första tecken på graviditet var att jag kände mig svullen i magen och att jag var extra kissnödig, jag har inte mått illa en enda dag. Men att känna ett "sug" i magen gjorde jag inte.
    Visade testen att du är gravid så kan jag lova dig att du har ett litet knyte där inne som gror, oroa dig inte, ta dagen som den kommer!
    Lycka till med allt!

Kram Sandra

• SYLO

Grattis till att du är gravid! Och du gumman inte behöver du vara orolig jag gick 6 månader utan att känna något mina problem kom när hon ville ut förtidigt ca 8 veckor.

man behöver inte alltid må dåligt eller få allt som alla skriver om här. Var glad för att du mår bra!

Lycka till du ska se att det går så bra så!

• Soffan81

Grattis

Jag känner precis igen mig i det du skriver. Jag trodde att jag var skengravid, för jag mår jätte bra o har en kompis som är ungefär lika långt gången som mig o hon mår skit, hon ska ev läggas in för dropp. Men ömmabröst har jag kan jag lova osså känner jag lixom ett tryck i magen. Trodde att jag skulle få göra grav.test på inskrivningen men de behövdes ej, ska däremot ta med morgonurin när jag ska träffa doktorn o göra gyn undersökning på fredag

• liten

Hejsan Lody,
    Jag testade positivt idag och blev gravid ungefär samtidigt som du. Jag känner inte heller någonting, möjligtvis lite ömma bröst. Vi får vara glada att vi mår bra, det kanske vi inte gör hela tiden...

• Lody

Hejsan alla glada - jag blir så glad och lucklig när jag läser era svar! Det finns nog fortfarande ett hopp för oss människor - jag menar alla är så gulliga! Tack snälla för era inlägg - det hjälper faktiskt! Man behöver nog få höra hur andra har det - och att man inte är ensam om olika känslor tots allt (trots att man ibland tror det). Jag berättade för min mamma och syster idag - det kändes som om jag satt och ljög för dem - dvs det känns helt otroligt att just jag/vi lyckades bli med barn! Vet ni vad jag gjorde efter det??? Jo, sprang in på Apoteket för att köpa ytterligare ett test!!! Knäpp va? Ska i alla fall testa ytterligare en gång!

Kramar till er alla som finns till här!

• Smulan

En sån där kul grej som jag har tänkt på sedan jag blev gravid är att ingen, absolut ingen, har berättat om hur det verkligen känns i magen att vara gravid. Jag levde i tron att man känner inget förän barnet börjar sparka, innan det så är det liksom vilken dag som helst mellan mens. Men vad fel jag har haft. Är nu i v 10. I början kände jag en massa hela tiden på många olika sätt. Det har avtagit så att nu känner jag av magen en till två gånger om dagen. Sedan finns ju alla andra graviditetskänningar men de var ingen hemlighet. Det är nog bara att vänja sig vid att man har fått en "ny" kroppsdel som vill göra sig påmind
    Lycka till med magen!

• Teskedsmamman

Grattis!!

Jag kände mig inte speciellt gravid förrän *funderar* kanske v.17 när magen kom....
    Illamående blev jag i v.6 men 30% av alla blivande mammor blir aldrig illamående...

/Magdalena - v.24

• mpt

Hej!! Jag har vart gravid, som ej gick hela vägen ;-( Nu känner jag mig ganska orolig! Haft en liten mens nu sen Maj oh skall ha idag egentligen men fick blödning igår! Öm i magen oh nedåt samt mot höger sida!! Vet ej om jag är gravid eller inte?? :S

Svar på tråden hur ska det kännas i början???