• Paxvictoria

Hur länge använde ni liggdelen?

Ännu en fråga till er som redan fått barn : )

Hur länge använde ni eran liggdel i duo/kombivagnen???
    Har läst att den bara används i ca 4 månader och att många därför föreslår att man skall handla en sittvagn med lift????
    Blir vansinnig i denna djungel med vagnar*Asg*

Kram R-M

• Svar på tråden Hur länge använde ni liggdelen?
  • skidan

Jag har just bytt till sittvagnsdelen i en brioduo. Jag är jättenöjd med vagnen. Känns tryggt och bra med liggdelen. Jag bytte när hon var 5mån. Sittdelen känns lite för stor, men liggdelen är lite riskabel. Hon rör sig för mycket. Så jag flyttade över mjukliften i sittdelen. Passar perfekt.

Mitt tips är att du köper en mjuklift. Den är jättelätt att ta ur vagnen. Jag blev snittad och kunde därför inte använda vagnen i början om jag inte haft mjukliften. Jag köpte den i stället för åkpåse. Det som är bra är att man kan ta ur bottenplattan så att ryggen går att fälla upp i sittvagnen.

Om du väljer en sittvagn eller en duo/kombi är väl lite smaksak. Kombin väger mer än duon kan vara bra att tänka på.

Lycka till!

• Ulli

Vi köpta en sittvagn med mjuklift, nu är Tycho 7 mån och vi har använt endast sittvagnen i ca en mån. Vi bor på 3 vån utan hiss så en lift var toppen.

• Linsen

Ja det är inte lätt det där med vagn...
    Vi hade liggdelen i knappt 3 månader eftersom sonen vägrade ligga i den till slut... Men även om jag vetat att den skulle användas så kort tid hade jag i a f valt samma vagn igen

• Emma m Theodor

Jag tillhör iofs dem som köte sittvagn med mjuklift. Fick bebis i början av juni förra året. Mjukliften fungerar ju som så att om man plockar bort plattan i botten- så blir det en mjuk åkpåse i stället. Har för mig att jag tog ut plattan när Theodor var omkring 5 månader. Jag var då självklart noga med att hans lilla rygg inte belastades så hård- utan fällde upp vagnen i läget snäppet över liggläge/ alt liggläge.
    Jag fattar inte vitsen med att köpa en liggvagn eller en duovagn när de ligger så korttid- men det är ju ett personligt val
    Lycka till!

• Kråkis

Jag har idag skruvat o "byggt om" vår kombivagn till sittvagn, Isaac är snart 5 månader och sitter mer än han ligger i liften så jag tyckte det var lika bra.

• MiaD

Jag har en emmaljunga duo. använde liggdelen tills min son var 5 mån. Sen satte jag i sittvagnen. Nu har jag köpt en brio sitty och nu är min son 1 år.

• lld

Ca 4 mån, sen bytte vi till sittdelen. Ångrar inte att vi hade en liggdel i början - tvärtom! Skönt att behöva böja sig ned så långt varje gång man skall ta upp barnet + att det ligger mer skyddat i en liggdel.

• Isabelle2

Vi har en sittvagn med mjuklift som jag tog bort när Isabelle var 3-4 månader.

• Teskedsmamman

Jag använde bara liggvagn i 2 månader... när sonen var 10 veckor hittade jag en gammal begagnad sittvagn på myrornas och den går att fälla såpass långt att han ligger plant, så nu använder jag bara sittvagnen fkatiskt...

• Lollan

Min Emil är 6 månader, och vi använder fortfarande liggdelen - han är nöjd med den! Man kan ju faktiskt höja upp ryggplattan ett snäpp så att han kan sitta i den oxå....funkar fint! Vi ska dock byta till sittdelen snart, men vi har dragit oss lite inför det, tycker att han ligger mer ombonat i liggdelen, i sittdelen så blåser det in mkt mer.
    När Måns var liten och hade samma vagn, då bytte vi till sittdelen då han var runt 6 månader oxå. De andra två har haft den gamla sortens kombivagnar, och då bytte vi till att endast använda sittdelen ngt tidigare, mkt pga att vagnen var så jäkla tung med liften i.

/ Lollan

Svar på tråden Hur länge använde ni liggdelen?