• Sueca maluca

Snorig och lite hosta, gå på babysim? Snabba svar snälla!

Ja, om en timme har jag Babysim. Sonen är 9 månader och lite snorig och har lite lite hosta. Har en äldre son, 3 år och eftersom han kommer hem med en kompott baciller från dagis varje dag så lär nog min minsta aldrig bli av med snuvan.

Han har ingen feber och är annars pigg. Vad tycker ni, ska jag gå till babysim med honom ändå?

Saken till den hör också att jag hoppade av den förra kursen för att han fick öroninflammation och missad 3 av 8 lektioner. Han skulle bara ha varit med på den sista, men jag ringde dom och fick börja på en ny kurs istället minus de 4 lektioner som jag gick på den förra.

• Svar på tråden Snorig och lite hosta, gå på babysim? Snabba svar snälla!
  • Guido

hoppa simmet tycker jag - kanske är det svårt att göra sånt i förkylningstider?

• mandelblomma

skulle inte gå...just då de är lite småfökylda så där och man badar, de blir lite varma och kalla så ykte jag ofta att förkylningen blossade upp o blev värre.

• Sueca maluca

Jo, det är väl lite så jag har tänkt också. Han har ju varit snorig i stort sett hela tiden, men jag tänker också att det kan kanske bli värre... attans Det är ju lika bra att jag ringer och avbokar hela kursen då, han lär ju fortsätta vara såhär under vintern.

• Guido

ja det är ju trist att man måste avboka - men jag tror du gör rätt, kanske kan ni göra ngt kul med vatten när våren sommaren kommer istället? det är ju lite skillnad när man har ett syskon som hela tiden drar hem grejer - det har jag märkt, tyvärr ;)
    Krya på er!

• frigis

Jag går aldrig med mina när dom är sjuka

Skillnaden mellan en idiot och en icke idiot är att icke idioten vet om att den är en idiot
  • Julia 80

Den är det ju lite synd om man smittar de andra barnen på simmet eller vad man nu gör! Tycker det är lite egoistiskt att gå bara för att man själv vill det...Måstee ju tänka på de andra små knottarna.

• MuminMy

Jag är instruktör och tycker inte alls att ni måste stanna hemma. Om barnet "bara" är lite snorigt, då skulle nästan inga barn kunna simma alls.

Om barnet har infektion i de övre luftvägarna ska man helt avstå från sk. "styrda dyk" men om barnet själv väljer om/när det vill simma under vatten kan man låta barnet själv känna efter hur mycket det orkar (inom rimliga gränser).

Det finns ingen anledning alls att stanna hemma tycker jag.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Fru Landström

Håller med MuminMy det finns ingen anledning att stanna hemma, skulle ha stannat hemma om det hade haft feber eller verkat hängigt. Själv stannade jag iofs hemma med dottern i måndags då hon har varit dålig i magen i en vecka men det var mest för att jag var rädd för att det kunde smitta, men lite snuva och hosta skulle jag ha gått.

• Sueca maluca

Det blev en kompromiss, jag gick dit med honom och satt bredvid med killen inlindad och såg vad dom gick igenom.

Men Isak är helt galen i vatten så det var nästan omöjligt att hålla kvar honom så vi var med i ca 10 minuter mot slutet. Det blev helt lagom tror jag!

Tack för era åsikter!

• Anne69

Ser att ni har avrundat men....jag tycker absolut att man ska förskona andra barn från sina infektioner. Tänk på att det finns massor av småttingar som inte har dagisbaciller hemma o som är väldigt känsliga.

• MuminMy
    Anne69 skrev 2008-11-19 15:37:46 följande:
    Ser att ni har avrundat men....jag tycker absolut att man ska förskona andra barn från sina infektioner. Tänk på att det finns massor av småttingar som inte har dagisbaciller hemma o som är väldigt känsliga.
    Smittorisken är inte större på simmet än på ICA
  • Julia 80
    MuminMy skrev 2008-11-19 15:38:57 följande:
    Smittorisken är inte större på simmet än på ICA
    Jo, det tycker jag nog att det är. Jag tänker på när jag är på babysång på torsdagar. Ibland är det då barn som ligger och nyser och snorar brevid min dotter...Vi är alla i ett ganska litet rum och delar luften i ca 1,5tim. Risken är då ganska stor att deras luft m förkylning i kommer runt i hela rummet. På ex ICA är man ju bara en snabbis och förmodligen inte så nära...Handla måste man ju göra också, men baby-sång(-sim är inget man måste göra...
  • Marie1978

Julia 80 skrev 2008-11-19 19:20:26 följande:

Jo, det tycker jag nog att det är. Jag tänker på när jag är på babysång på torsdagar. Ibland är det då barn som ligger och nyser och snorar brevid min dotter...Vi är alla i ett ganska litet rum och delar luften i ca 1,5tim. Risken är då ganska stor att deras luft m förkylning i kommer runt i hela rummet. På ex ICA är man ju bara en snabbis och förmodligen inte så nära...Handla måste man ju göra också, men baby-sång(-sim är inget man måste göra...
    Men det är ju klor i vattnet! Ganska stor skillnad mot ett litet rum tycker jag. Och en förkylning är ju inte hela världen, värre med feber, magsjuka (även lösa i magen) mm
  • MuminMy
    Julia 80 skrev 2008-11-19 19:20:26 följande:
    Simmet är 30 minuter -  mindre än vad det tar för mig att handla. Ventilationen är ypperlig i en simhall / bassäng, annars kommer det att lukta klor och socialstyrelsen kommer att ha synpunkter på mängden trikloraminer som bildas.

I vattnet överlever varken virus eller bakterier

Så risken att smittas av andra barns förkylning på simmet är ganska liten. Dock en påminnelse, doppa alltid leksakerna innan ni ger dem till ert barn.
  • buffybus

MuminMy: lite OT men du som e instruktör.. vilken grupp ska vi gå tycker du? vi har gått första gruppen när han va bebis o nu e han 9 mån... tänkte börja i januari kanske.. så vilken grupp tycker du?? barn i samma ålder eller bara en fortsättning trots åldern?

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • MuminMy
    buffybus skrev 2008-11-19 22:39:17 följande:
    MuminMy: lite OT men du som e instruktör.. vilken grupp ska vi gå tycker du? vi har gått första gruppen när han va bebis o nu e han 9 mån... tänkte börja i januari kanske.. så vilken grupp tycker du?? barn i samma ålder eller bara en fortsättning trots åldern?
    Det är ju olika från sim till sim hur man gör, hos oss går vi först och främst efter ålder eftersom barn som inte simmat tidigare eller som haft uppehåll - enligt oss - kommer ikapp snabbast då + att våra kursplaner är lagda efter den motoriska utvecklingen och då blir det snett att gå med mycket yngre barn. Våra grupper har dock ett åldersspann så där det är möjligt sätter vi dessa barn i "den lägsta" gruppen men det har också med att göra var det faktiskt finns platser.

Men som sagt, olika sim gör olika   Hos oss hade andra gruppen och 9 månader fungerat jättebra så jag hade nog satt er i den.
Svar på tråden Snorig och lite hosta, gå på babysim? Snabba svar snälla!