• Vildingen

Om man glömt körkortet hemma

Och blir stoppad av polisen, får man böter då?

Jag har ju körkort..det ligger liksom bara på köksbänken hemma i stället för i min plånbok..

Maken säjer att man får böter så nu vågar jag knappt ta bilen hem...

Nån som vet vad som händer om man blir stoppad?

• Svar på tråden Om man glömt körkortet hemma
  • MillisW

Man får böter för att man inte kan visa upp körkortet men dom kollar ju även upp om körkort finns

• Hera78

Beror på vem som stoppar dig... Du borde få böter eftersom du alltid ska ha körkortet med dig, men är det en extra snäll konstapel kan du klara dig utan böter. De kommer isåfall förmodligen ställa kontrollfrågor för att se att du verkligen är du. Men det mest troliga är faktiskt att du får böter...

• SVejsan

Körkort

Vid färd ej medfört körkort/bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. Gäller personbil, lastbil, buss, motorcykel, terrängvagn och motorredskap klass I, är bötesbeloppet 500 kronor

Källa: www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp

• Vildingen

Scheisse..
    Då får jag typ åka pendeltåg hem eller hoppas på att det inte är några kontroller ute...

Tack för svar :)

• Ari Gold

Det beror på hur trevlig du är mot mppolisen och vilket humör polisen är på.

Det ÄR böter på att glömma körkortet men polisen har nåt som jag inte kommer ihåg vad det heter... det finns ett ord för det.. de har i alla fall rätt att inte ge böter om allt är OK i övrigt.

Jag har blivit stoppad vid alkotest och hittade då inte körkortet. Så sa polisen att jag borde ha fått böter men att de gav sådan där eftergift, för jag klarade ju blåstestet och det var deras fokus just då.

Visade sig senare att jag hade körkortet i bilen, jag bara inte hittade det.

Den som håller sig väl med alla, är inte vän med någon -(drottning Kristina)
  • Vildingen

Maken lånade körkortet igår då han skulle hämta ett paket åt mej..Sen så la han det i köket men jag var lite stressad imorse så jag gick typ inte in i köket..

Surt..Men han kommer förbi mitt jobb med det så jag kan åka hem med gott samvete :)

• Gemini1

"Felaktigt utfärdade ordningsförelägganden.Gäller kod 660A.

Enligt körkortslagen KKL 3 kapitel 15§ skall den som för ett körkortspliktigt fordon ha med sig
    1, körkort eller
    2. ett bevis om att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet. På begäran av Polis/bilinspektör

Det står dock i Ansvarsbestämmelserna KKL 9 kapitel 2§ punkt 3 att föraren skall inte dömas till straff om förarens identitet genast har kunnat fastställas."

Fick böter för att jag ej hade körkort med mig vid ett tillfälle. Efter ett tag fick jag ett brev där de bad om ursäkt för detta och undrade vilket konto pengarna skulle återbetalas till.

Polisen kan med sina kontrollfrågor se om man är den man utger sig att vara. I mitt fall frågade de efter uppgifter på min sambo och son t.ex.

Mvh:
    Thomas

• Gorban

I de flesta fall har polisen överseende med att man inte har körkortet med sig om man inte blir stoppad för någon annan förseelse. Ganksa ovanligt att de ger böter för detta.

Jag har själv en gång för många år sedan när jag var 18 blivit stoppad på Öland på midsommardagen. Lånad bil, inget halvljus på, ej körkortet med mig samt att jag drog på mig säkerhetsbältet samtidigt som jag stannade bilen. Men jag var givetvis nykter när jag blåste och fick åka vidare utan böter.

• Vildingen
    Gorban skrev 2008-11-20 15:06:21 följande:
    I de flesta fall har polisen överseende med att man inte har körkortet med sig om man inte blir stoppad för någon annan förseelse. Ganksa ovanligt att de ger böter för detta.Jag har själv en gång för många år sedan när jag var 18 blivit stoppad på Öland på midsommardagen. Lånad bil, inget halvljus på, ej körkortet med mig samt att jag drog på mig säkerhetsbältet samtidigt som jag stannade bilen. Men jag var givetvis nykter när jag blåste och fick åka vidare utan böter.
    Måste vara på södra öland :)
    Dom kommer sällan upp förbi Borgholm så jag kan nog andas ut om jag skulle ha glömt körkortet när jag är på landet :)
  • Gorban
    Vildingen skrev 2008-11-20 15:09:59 följande:
    Måste vara på södra öland :) Dom kommer sällan upp förbi Borgholm så jag kan nog andas ut om jag skulle ha glömt körkortet när jag är på landet :)
    Räpplinge.
Svar på tråden Om man glömt körkortet hemma