• Anonym (orolig)

Alzheimers?

Jag väljer att vara anonym eftersom detta är en väldigt känslig fråga i vår familj och jag vill inte att någon ska veta att jag pratar om det!

Min mamma, en underbar och intelligent kvinna i 50-års åldern, har den senaste tiden blivit orolig för att något är på tok med henne. Hon började studera sent i livet, efter att ha varit deltidsarbetande mamma i hela sitt liv och är nu till jul färdig med sin utbildning. De senaste ¨månaderna (eller kanske t.o.m. åren) har hon börjat glömma saker, tappa saker, blivit väldigt förvirrad. Detta kan ju vara ett vanligt tecken på åldrande, vilket jag också har sagt till henne när hon har känt sig orolig och ledsen över detta. Det som gör mig lite orolig (vilket jag inte säger till henne, vill inte oroa henne mer) är att hon flera gånger har sagt att hon ibland "tappar tankarna", d.v.s. hon kan sitta och tänka på nånting och sedan helt plötsligt bli tom i huvudet. Detta tycker jag känns som ett tecken på att något är galet. Att hon dessutom periodvis lider av svår huvudvärk och yrsel, vilket hon aldrig har gjort förrut, tyder väl på att det är överansträngning som är hennes problem men jag blir så orolig!!! Tänk om min lilla mamma har någon hjärnsjukdom eller begynnande demens... Usch, blir helt gråtfärdig bara av tanken. Märker ju att hon är orolig också, men ändå vägrar hon gå till läkaren.

Någon som känner till mer om Alzheimers eller andra demenssjukdomar kanske kan hjälpa mig! Hur börjar det? Vilka tidiga tecken kan man se? Behöver jag oroa mig? Snälla svara!

• Svar på tråden Alzheimers?
  • Elsis

Usch vad tråkigt för dig och din mamma. Det är ju svårt att veta vad det kan vara, hon bör nog kontakta en läkare och få det utrett, särskilt med tanke på yrsel och huvudvärk. Jag förstår att det kan ta emot, men det är det bästa hon kan göra, har själv nyligen fått anledning att ångra att jag inte lyckats tvinga min pappa att gå till doktorn tidigare, så att han kanske kunnat förebygga att bli allvarligt sjuk, men nu är han på bättringsvägen. Förhoppningsvis så är det inget "värre" än stress som din mamma lider av, men det är ju skönast att veta orsaken, och essutom kunna få hjälp. Lycka till!
    Kram elsis

• Tant T

Det finns mycket information på nätet om Alzheimer och andra neurologiska sjukdomar, bl a www.alzheimers.nu, där tidiga symptom och annat finns beskrivet. Sök på nätet så hittar du mer... Jag kan tyvärr inte säga huruvida din mamma har en demenssjukdom eller inte, det bästa är att kontakta en vårdcentral för att sedan ev gå vidare med utredning, du kan, om du och hon vill, följa med henne så kanske hon lättare kommer iväg.

Min pappa fick diagnosen alzheimer för snart 2 år sen, nån månad efter att han fyllt 70, men visst kan man få en demenssjukdom (eller annan neurologisk sjukdom) tidigare, inte så vanligt dock.

Jag håller tummarna för dig och din mamma att det inte är nåt allvarligt, det är definitivt ingen rolig sjukdom, varken för den drabbade eller för nära och kära... Jag vet...

• Anonym (orolig)

Tack för era snabba svar! Jag ska försöka prata med min mamma och se om jag kan få iväg henne till en läkare. Men det blir nog inte lätt. Jag är rädd att jag bara ska göra henne mer orolig om jag visar min oro. Hon vill nog helst sopa allt under matten så länge det går. Men jag vet att jag måste hjälpa henne...

• Elsis

Usch ja, det är svårt att tjata iväg någon till läkaren, och man skulle säkert helst själv också vilja sopa allt under mattan i den situationen. Hoppas att hon ger efter och går dit när du visar att du är orolig, och att det visar sig vara något lättbotat.

• clara02

Min farmor hade Alzheimers, i början av sjukdommen kunde hon typ ringa å säga massa knepiga saker som tex att vattenledningarna in i huset va trasiga så hon skulle gå ut å gräva upp dom, el att hon haft inbrott, el som en gång blev hon jättesvartsjuk på pappas nya fru, då hade hon fått för sig att min pappa var min farfar som då varit död i ca 10år. Hon pratade ofta om konstiga saker som hänt henne gjorde konstiga saker som ingen fattade varför hon gjorde som tex hon tog körkort när hon va 65år köpte en bil sen körde hon aldrig.
    Hela hon blev konstig på nå vis, vi fattade inte då utan de har vi gjort nu efter att hon fått diagnosen Alzheimers...

• Kryztina

oj, jobbig situation. men tänk också på att tex utmattningsdepression/utbrändhet kan ge ungefär samma symtom som alzheimers. så om din mamma haft det stressig en längre tid kan det lia gärna vara något sånt... men det är ju viktigt att hon kommer till läkare så att hon får hjälp vad det än är. om man bränner ut sig är man oftast inte medveten om hur dåligt man mår förrän det gått väldigt långt.

• Anonym (orolig)

Tack för alla svar!

Jag tror precis som du säger Kryztina att det kan vara utbrändhet för hon är verkligen en sådan kvinna (vi är väl många sådana) som bara inte kan ta det lugnt. Hon pluggar som sagt på högskolan, jobbar deltid, har tre hemmaboende barn som inte klarar sig utan henne samt sköter nästan allt i hushållet. Jag försöker hälsa på så mycket som möjligt, och då hjälpa henne med allt, men jag kan ju inte vara där alltid... Min pappa finns ju där, men han är inte direkt till någon hjälp för henne. Så det vore ju inte konstigt om hon var på väg "in i väggen".

Hon är ledig nu i helgen, ska se om vi kan få en pratstund då om hur hon mår...

Svar på tråden Alzheimers?