Alzheimers?
Jag väljer att vara anonym eftersom detta är en väldigt känslig fråga i vår familj och jag vill inte att någon ska veta att jag pratar om det!
Min mamma, en underbar och intelligent kvinna i 50-års åldern, har den senaste tiden blivit orolig för att något är på tok med henne. Hon började studera sent i livet, efter att ha varit deltidsarbetande mamma i hela sitt liv och är nu till jul färdig med sin utbildning. De senaste ¨månaderna (eller kanske t.o.m. åren) har hon börjat glömma saker, tappa saker, blivit väldigt förvirrad. Detta kan ju vara ett vanligt tecken på åldrande, vilket jag också har sagt till henne när hon har känt sig orolig och ledsen över detta. Det som gör mig lite orolig (vilket jag inte säger till henne, vill inte oroa henne mer) är att hon flera gånger har sagt att hon ibland "tappar tankarna", d.v.s. hon kan sitta och tänka på nånting och sedan helt plötsligt bli tom i huvudet. Detta tycker jag känns som ett tecken på att något är galet. Att hon dessutom periodvis lider av svår huvudvärk och yrsel, vilket hon aldrig har gjort förrut, tyder väl på att det är överansträngning som är hennes problem men jag blir så orolig!!! Tänk om min lilla mamma har någon hjärnsjukdom eller begynnande demens... Usch, blir helt gråtfärdig bara av tanken. Märker ju att hon är orolig också, men ändå vägrar hon gå till läkaren.
Någon som känner till mer om Alzheimers eller andra demenssjukdomar kanske kan hjälpa mig! Hur börjar det? Vilka tidiga tecken kan man se? Behöver jag oroa mig? Snälla svara!