• mimmi 1

Hjälp med recept på gott ENKELT matbröd, med bikarbonat, att göra i form?

Jag hade tänkt baka matbröd idag, och söker ett recept på nåt enkelt, men ändå lite grovt, som blir poröst, och som man har bikarbonat i stället för jäst.
    Gärna utan filmjölk, då jag inte har det hemma...
    men tar emot filmjölksrecept ändå, att skriva upp...

Har sett nånstans ett recept där man bakar i form, men hittar det inte.. någon?

• Svar på tråden Hjälp med recept på gott ENKELT matbröd, med bikarbonat, att göra i form?
  • Stjärnstoft

Denna är ju då med filmjölk

4 dl grovt rågmjöl
    3 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    2 tsk bikarbonat
    4 dl filmjölk
    1/2 dl sirap
    3 msk lingonsylt

Smörj en avlång bakform som rymmer ca 1,5 l
    Ugnen 175 grader
    Blanda rågmjöl/vetemjöl/salt/bikarbonat
    Rör ner filmjölk/sirap/lingonsylt
    Blanda väl
    Lägg i formen
    Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 h
    Låt kallna inlindad i bakduk
    Ät så färsk som möjligt - inget att frysa.

Smaklig måltid

• mimmi 1

Tack! vad händer om man fryser den? blir den torr och hård?

jag tycker att matbröd är godast när det är färskt, visst, men vem sätter i sej en hel limpa med en gång?
    även om min tonårs son är glupsk ibland, så vill jag nog att brödet jag bakar ska räcka ett tag.....

jag ska prova ditt recept....

Nån som har ett recept på bröd som även är gott när man fryst det?

• mimmi 1

ingen? snart har ju halva dagen gått blir nog inget matbröd idag verkar det som....

• mimmi 1

varför hittar jag inte igen det recept som någon skrev i det här forumet för ett tag sedan ? ingen som känner igen ett recept på ett matbröd, utan filmjölk, med bikarbonat, utan en massa fröer o russin o grejs, möjligen vetekli, lite grövre mjöl, utan att det för den skull blir som kavring? alltså posöst.... ingen??

• anorca

Hej! Detta recept har jag,men det är filmjölk i det.Det är jätte gott och känns lika färskt även när det har varit fryst. Jag brukar skiva och frysa in 10-15 skivor per påse.

Grovtbröd

Sätt ugnen på 175 grader

3dl rågsikt
    2dl grovtrågmjöl
    5dl vetemjöl (jag hade vetemjölspecial)
    2dl grahamnmjöl
    1½ dl vetekli eller 1dl havregryn
    5tsk bikarbonat
    2dl mörk sirap
    2½dl vetekross
    2½dl vetegroddar
    2tsk salt
    1 liter filmjölk

Jag blandade i rostade solrosfrön också. ev lite rivna morötter..Man kan nog ta i lite torkade frukter och russin om man önskar det.

Blanda samman alla torra ingredienser, tillsätt därefter sirap och filmjölk. Man ska inte blanda allt för väl.

Dela upp degen i 2 brödformar som du kan smörja lite.

Baka i 1 timme och 15 minuter,sen stänger du av ugnen och låter brödet stå kvar i ugnen i 10 minuter till.

Lycka till med bröd baket,,.

• mimmi 1

Tack snälla! ska det vara en liter filmjölk, så kan jag ju köpa hem det då.... (det är ingen som äter filmjölk här nämnligen) tror du det kan funka med laktosfri mellanfil? eller finns det lactosfri filmjölk?

har en dotter som är lactosintolerant.... brukar baka allt annars med solhavre....

• anorca

det ska vara 1 liter filmjölk i brödet,vet inte om det funkar med laktosfri filmjölk,. men det borde göra det. ska försöka ta reda på det.

• anorca

hej igen! har pratat med en som har laktos och det ska fungera alldeles utmärkt. lycka tilll

• Piona

Hej!
    Bakar ofta bröd i former och gör lite olika varje gång.
    Tycker man inte ska hänga upp sig för mycket på receptet.
    Det blir oftast väldigt bra även om man byter ut ingredienser.

5dl vetemjöl (dinkel funkar)
    3dl rågsikt
    2dl grahamsmjöl
    4dl blandade frön (tex linfrö,olika kross, havregryn, solrosfrön men de kan bli gröna i brödet efter 2 dagar)
    4tsk bikarbonat

2dl mörk sirap (blir ganska sött,kan minskas)
    1tsk salt
    1 liter lättfil (har även blandat mjölk och 3% fil
    0,5dl olja

2 st former 170 grader i 1 timme och 30 min.

Annat som är gott att ha i:Russin,rivet äpple eller morot

Baka på!

• mimmi 1

Tack Piona... du skriver att du ofta bakar, och exprimenterar med recepten... har du provat ditt recept ovan, men bara haft mjölk, eller solhavre istället för fil?

• Piona

Jag är lite osäker om jag gjort det men det kanske funkar.Prova. Jag skulle tro att man tar lite mindre så inte smeten blir för tunn.
    Jag provade att ha i torkad frukt från sunmaid som jag hittade vid russinen i en lite större matbutik. Bla var det mango och papaya. Blev jättegott och passande nu till jul.

Svar på tråden Hjälp med recept på gott ENKELT matbröd, med bikarbonat, att göra i form?