• Esmeralda123

    Hejdå pappa!

    Jag är på väg till bårhuset. Det går inte riktigt att beskriva känslan inom mig. Tystnaden är total när jag kommer in i kapellet. En man möter mig och stämningen är högtidlig. Han tittar på mig med empati. Som om han förstår. Hur som helst gör han sitt jobb bra. Jag känner mig trygg med han och är glad för att pappa blev svept av just av honom.
    - Vänta här så ska jag hämta din pappa, säger han tyst.
    Bara det. Hämta din pappa. Ingen hämtar min pappa, han kommer ju som en storm. Sån är ju pappa. Han är en tornado som både syns och hörs. Men inte längre.
    Efter en stund hör jag ett rullande ljud. Kistan kommer åkande på ett rullbord. Den vita kistan som jag så omsorgsfullt har valt. Den skulle pappa ha tyckt om. Så många gånger jag har tänkt på hurr man egentligen ligger i en kista, Jag minns när jag var barn och var på en begravning. Jag fantiserade om hur personen såg ut som låg i där. Rutten, stel.
    Han frågar mig om jag är redo, samtidigt som han ber mig sitta ner. Tanken slår mig att han är rädd att jag ska bryta ihop och falla samman när han öppnar locket. Och det kanske gör. Jag bestämmer mig ändå för att stå och ställer mig en bra bit från kistan. Jag är fortfarande rädd att pappa bara skojar. Han gjorde det ofta. Låtsade sova sen skrämde han mig. Det var en lek och jag älskade den.

    Han lyfter sakta på locket. Där ligger han. Min pappa med de stora vackra händerna. Jag kan inte gråta och jag inser att han inte leker. Han är verkligen död. Han är blå på sina fingrar och öronen har en konstig färg. Näsan ser stor ut. Han ser ut som han sover. Så där gott som han brukade göra. Munnen är lite halvöppen, men inga snarkningar. Det är helt tyst. Jag försöker förstå att det är du. Men det går inte in. Jag bestämmer mig för att det är bara ditt skal som ligger där. Du är nån annanstans. Jag ska begrava ditt skal men din själ finns inte där. Det är en sån stark känsla. Jag vågar inte ta på dig. Inte ens på dina händer. Jag höll dina händer när du nyss hade dött. Då du fortfarande var varm, det räcker. Hejdå pappa, viskar jag. Jag inser att det är sista gången jag är nära dig, ditt skal. Hejdå pappa.

  • Svar på tråden Hejdå pappa!
  • Airlee

    Åh, jag är verkligen ledsen för din förlust. Så vackert du skriver. Din pappa verkar ha varit en speciell person. *Kramar*

  • Miot
    beklagar... Din pappa sitter och skrattar och har det gott bland alla änglarna nu.
  • Max mamma

    Åh vad fint du skriver om din älskade pappa!!
    Vad hände?
    Sköt om dej.
    Camilla

  • LillaAnna86

    Oj, jag fick verkligen tårar. Det där berörde. Du och din pappa måste ha stått varandra otroligt nära. Jag är ledsen för din skull.

  • Majken
    *Ryser och får tårar i ögonen,* vilka fina ord du sätter på dina känslor....
    Love my M-girls
  • Esmeralda123

    Tack. Ja, han var min pappa, min bästa vän. Min familj. Mitt allt. Han dog tyvärr i cancer alldeles för ung...

  • Esmeralda123

    Jag sa,
    ? Pappa jag är orolig för dig.
    Nej, Var inte det, sa du. Det går bra. Jag ska på bara på en lång resa. Jag kan inte komma tillbaka men du kan komma till mig. Men först ska du leva. Men sen ses vi igen. Där uppe i himlen där tiden är evig och all smärta är borta.
    Men först ska jag ligga här och njuta av solen idag. Den är så vacker, sa du samtidigt som du drog upp täcket och fortsatte att njuta av den vackra vårmorgonen.

    6 dagar efter jag skrev detta dog han....

  • Prinsarnas Mamma

    beklagar sorgen! Känner så igen mig i det du skriver, den 2 december är det 3 år sedan min pappa lämnade oss. MASSOR MED KRAMAR


    **Mamma till Jakob (18/9-06) och Gabriel (25/6-08)
  • Mummy

    Usch, vad hemskt det är. Men samtidigt så fint. Du kanske inte kan känna det nu, men om ett tag kommer du säkert se tillbaka på ert möte på bårhuset som ett fint minne och vara glad att du gjorde det.

    Jag förlorade oxå min pappa tidigt. Han blev bara 44 år.
    Minns så tydligt när vi var hos honom sista gången innan begravningen (samma dag). Känner så väl igen känslorna du beskriver.
    Jag lade ett brev i pappas hand och pussade honom på pannan och sa hejdå och att jag älskar honom.

    Beklagar verkligen din förlust

  • Jen77

    Jag känner igen alla era känslor kring att förlora sin pappa. Jag sa farväl till min pappa precis efter det att han dog och då var han fortfarande varm och kändes som vanligt när man rörde vid honom. Jag valde att inte se honom i kistan, jag skickade bara med ett brev som jag ville att han skulle ha med sig. Snart är det gravsättning och det är en märklig känsla att pappas skal kommer rymmas i den lilla urnan. Min pappa var ju så fantastisk och betydde så oerhört mycket för mig och för så många andra. Jag tror liksom många andra av er att han egentligen är någon annan stans, det är bara skalet som finns i urnan....

    kramar till er alla som förlorat någon man älskar

Svar på tråden Hejdå pappa!