• Cissi28

Köpte fel bönor, vad skulle ni göra för att fixa chiliconcarnen?

Ja, hoppas rubriken säger det mesta. Jag köpte vita bönor på burk idag för att göra chili con carne och upptäckte nu när jag hällde i kryddmixen och läste mer noggrant på påsen att det skulle vara vita bönor i tomatsås, det var naturligtvis inte det i burken jag hade köpt. Kan jag hälla i bönorna och fixa tomatsåsen på annat vis eller vad skulle ni ha gjort?

Snabba svar tack, har maten på spisen nu

• Svar på tråden Köpte fel bönor, vad skulle ni göra för att fixa chiliconcarnen?
  • raspberryrevolution

vi brukar alltid ha en burk kidenybönor och en burk krossadetomater istället för vita bönor i tomatsås.

• ElinOlsson

Jag hade hällt i bönorna som de är. Tycker de i tomatsås är himla söta. I en chiliconcarne kan man ha i vilka bönor/linser som helst enl. mej .
    Vill du ha lite tomatsmak, ha i lite krossade tomater eller ketchup.

• tess1987

har du bara vita böonor utan någon sås allt, hälli krossade/paserade tomater.??

• Cissi28

Aha, ja det kan jag göra förstås, bra tips med ketchup eller tomatpuré i. Det har vi ju till och med hemma :D

Nu får vi en lite nyttigare måltid iaf, med lite bönor i grytan.

• Cissi28

Wow, vilka snabba svar. Varmt tack till alla som svarar

• Cissi28

Jag är så ovan vid att äta och använda bönor i maten så därför blev jag lite ställd när jag såg att det inte var i tomatsås som det stod i beskrivningen på påsen. Nu vet jag bättre till nästa gång :) Då ska jag köpa små bönor på burk och inte stora vita bönor, och se till att det är i tomatsås, blir mindre krångel då.

• Tinkerbelle

Man kan använda vilka bönor man vill till chili egentligen. Blir gott med alla Själv brukar jag oftast hälla av den mesta tomatsåsen eller tom skölja av dem för det blir så rinning chili annars.
    Köpte du stora vita bönor? De är jättegoda!!!!!!

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Lillebror i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Cissi28

Tack för era tips igår. Det blev en jätte god chili con carne!

• Cissi28

Jo jag hällde av en del av vätskan i burken och hällde sedan på bönorna och det som är kvar av spadet i stekpannan. Hade sedan i ca 1 msk tomatpure och lät det puttra en stund. Till det hade vi ris och penne rich (har inte stavat till det på länge, ser skumt ut). Tyvärr inga grönsaker, är urusel på att äta sådana tyvärr. Bättre när andra bjuder ;)

• mandrarinen

Hur kryddar ni er? Funderar på att göra idag om jag har bönor hemma (brukar ha i skafferiet) men har totalt glömt hur jag brukar krydda.. Så skriv gärna vad ni brukar ha så kan jag jämföra med vad jag har hemma och se om det går att få till.. Går och kikar efter bönor och hoppas att någon hinner svara så länge... :)

• apaqnirk

Vi brukar göra Chili con Carne med kidneybönor, för jag gillar inte vita bönor. :)

• mandrarinen

Hittade "bara" torkade bönor så jag får visst vänta tills imorgon. Hittade vita, kidney och black eye bönor. Någon som brukar ha i de sistnämnda? För i så fall gör jag nog med alla 3 sorter. Tycker de ser lite kul ut :) Men har inte ätit såna vad jag kan komma ihåg.

Hittade dessutom brunabönor så det verkar bli storkok imorgon, ska testa att laga till ega sånga för första gången. Blir många matlådor till frysen, praktiskt! (och synd om maken ifall den inte blir gott..)

Men åter till kryddningen?? Kommer att ha i köttfärs, bönor och passerade tomater. Har dessutom chilisås i kylskåpet så det åker också i men vad mer? Buljongtärning???

• mandrarinen

Dåligt med kryddor som kan passa, funkar det med chilisås, vitpeppar, vitlökspulver? Ska jag ha i buljontärningar också? Brukar hadet i det mesta men är osäker på om jag har det i chilli con carne eller ej. Får för mig att jag inte har det men är som sagt osäker. Duger kryddningen? Tänkte göra rätt mycket så det är ju bra om det smakar gott.

Funderar på att ha i majs också, det funkar bra va?

• Il y a

Chili con carne är ju ingen exakt vetenskap. Jag brukar ta de bönor jag har hemma, blandade sorter är godast och snyggast. Majs funkar utmärkt att ha i också.

För att få en riktigt god kryddning är det bra att låta kryddorna fräsa lite i olja innan man lägger i färsen.
    Jag brukar använda chili (gärna färsk), cayenne, oregano, spiskummin, paprikapulver och kanel.

Kanel och spiskummin är jätteviktigt! Lök och vitlök är också trevligt.
    Sen ska det ju puttra ihop med den stekta färsen, bönorna och krossade tomater. Minst en halvtimme, men gärna längre. Bra mat är det i alla fall eftersom den sköter sig själv!
    För att få en väl avvägd smak, smaka av med något sött (sirap) och surt (vinäger).

Och jag lovar att det här är tusen gånger bättre än något lagat på kryddmix och vita bönor i tomatsås! :D

• mandrarinen

Spiskummin har jag faktiskt, men tänkte inte på den eftersom jag inte har en susning om vad den används till (undrar mest hur den hamnat bland mina kryddor). Men kanel? Blir det gott? Har det bara när jag bakar men vågar kanske testa. Hade faktiskt en lök också så den åker i (har nästa aldrig lök).

Hmm.. blir kanske chilli imorgon då, för nu blev det lite mer kryddor (det andra kändes lite klent). Men är fortfarande osäker på spiskummin och kanel, säkert att det blir bra? Någon mer som har i det?

• Il y a

Det blir MYCKET bra! Det går även att ha i högprocentig choklad.

När det gäller kanel och andra kryddor som vi förknippar med bakverk och jul så är de mycket vanliga i kötträtter i till exempel Indien.
    Och det är ju inte farligt att prova, så det tycker jag att du ska göra.
    Kardemumma funkar faktiskt fint till lamm :D

• Il y a

Förresten har jag alltid spiskummin när jag gör tacofärs. Utan spiskummin är det inget att ha! (Då är också ett hett tips att använda buljong i pulverform och blanda i.)

• mandrarinen

Hmm... testar väl då. Hoppas innerligt att maken gillar för det borde bli ett gäng matlådor... Nervöst! Men du låter övertygad så jag chansar.

Återkommer med hur det blev efter morgondagen..

Svar på tråden Köpte fel bönor, vad skulle ni göra för att fixa chiliconcarnen?