• Anonym (namn)

Hur skriver man brev till tingsrätten!

Mina 3 barn har pappans efternamn. Pappan har gett vårdnaden till mig frivilligt och har valt att bryta kontakten med barnen. Yngsta barnet har aldrig träffat honom o vet inte ens vem han är. Pappan vägrar skriva under papprerna på att barnen ska få MITT efternamn. Så nu har skatteverket hänvisat mig till tingsrätten. Ska man skriva personligt brev? Vad ska jag skriva? Någon som skrivit ett sånt? Någon som kan hjälpa mig? Så sjukt att man inte får byta efternamn när man har ensam vårdnad..

• Svar på tråden Hur skriver man brev till tingsrätten!
  • Birgitta2

Det finns inga regler. Men du kan skriva så här typ:

Ansökan om efternamnsbyte för minderåriga barn

Undertecknad har enskild vårdnad av barnen xxxx som är i åldrarna xxxx. Fadern har avsagt sig vårdnad, och även brutit kontakten sedan x antal år. Han har ej heller ens träffat det yngsta barnet. Pappan vägrar skriva på namnbyte, och jag hemställer härmed att tingrätten skall godkänna att barnen byter till mitt eget efternamn som är xxxxxx.

Storstad, dag som ovan

Anna Andersson

• Birgitta2

Glöm ej heller pappans namn och gärna födelsenummer.

• fjonkan

Annars kan du alltid ringa till rätten så får du bra hjälp av dom. Lycka till med namnbytet.

• Anonym (namn)

Tackar!

• Anonym (Nävaddå)

Är du säker på att du pratat med rätt person på skatteverket? Om du är enskild vårdnashavare borde du inte behöva hans underskrift överhuvudtaget. När jag ville byta efternamn på mitt barn var ända hindret att vi fortfarande hade delad vårdnad, men det har vi inte längre (gudskelov). Är det papper på enskild vårdnad som saknas?

• Anonym

Anonym (Nävaddå) skrev 2008-11-19 19:47:30 följande:

Är du säker på att du pratat med rätt person på skatteverket? Om du är enskild vårdnashavare borde du inte behöva hans underskrift överhuvudtaget. När jag ville byta efternamn på mitt barn var ända hindret att vi fortfarande hade delad vårdnad, men det har vi inte längre (gudskelov). Är det papper på enskild vårdnad som saknas?
    Det beror på om barnet har pappans efternamn. Isåfall krävs hans godkännande även om han inte är vårdnadshavare.
  • Anonym

Tingsrätten kan inte besluta att barnen får byta efternamn. Men de kan förklara att det är till barnens bästa att byta efternamn och med det pappret kan man sen få byta efternamn hos skatteverket.

Det kostar 375 kr att ansöka om namnändring hos tingsrätten. Man ska skicka med personbevis på barnen och förklara varför man anser att det är bäst för barnen att de får byta namn.

Tingsrätten gör sedan en utredning och uppdrar också åt socialtjänsten att komma in med ett yttrande. Soc brukar då höra båda föräldrarna och beroende på barnens åldrar, även barnen.

Pappan får också alltid inkomma med ett eget yttrande om han vill.

Är barnen över 12 år krävs också barnens samtycke.

Om pappan och barnen knappt har någon kontakt så är det naturligt att barnen vill känna namngemenskap med mamman och övriga familjen. Men om pappan har kontakt med barnen så brukar det vara svårt att få igenom en namnändring.

• Kloss

Ts..
    Du får nog vända dej till skatteverket.

Även om du har ensam vårdnad får man inte byta namn hur som helst.
    Du får inte ta bort pappans namn själv men du bör kunna lägga till ditt namn som mellannamn utan pappans medgivande om du har ensam vårdnad..

Hör med skatteverket och tänk på att tingsrätten avgör tvister efter att båda parterna yttrat sej och där är du inte ännu...!!

• Anonym (namn)

Kloss: Jag har redan pratat med skatteverket. Jag har enskild vårdnad och barnen har dubbelnamn. Men eftersom att barnen har pappans efternamn så måste han skriva på. Den enda jag behövde hjälp med här var att skriva ett brev som jag skrev i första inlägget!

Hör med skatteverket och tänk på att tingsrätten avgör tvister efter att båda parterna yttrat sej och där är du inte ännu...!!

Vad menar du med det? Pappan har INGEN kontakt med barnen. Det står på papper hos soc att han skiter i barnen och att han frivilligt gett vårdnaden till mig.

• Kloss

TS:

Du menar att barnen har ditt namn som mellannamn och pappans som efternamn...?

Då kan du inte ta bort pappans namn vilket jag nämnde utan då får du gå till tingsrätten och då ges pappan möjlighet att yttra sej i saken innan det avgörs.
    N

Skattverket ändrar inte nåt om du inte har pappans medgivande eller kan uppvisa en dom från domstol.

• Kloss

Namnlagen:

6 § Om ett barn under 18 år bär någon av föräldrarnas namn utan att
    denna förälder är vårdnadshavare, krävs för byte av barnets efternamn
    enligt 5 § att föräldern har samtyckt till namnbytet eller att domstol
    har funnit att namnbytet är förenligt med barnets bästa.

• Anonym (namn)

Kloss, men herregud... JAG VET DET! Jag har redan pratat med skatteverket..det enda jag undrar är hur jag skulle skriva brevet till domstolen och jag har fått svar på det för länge sedan. LÄS MITT FÖRSTA INLÄGG, vad är det ni inte förstår?

• Kloss

Du måste ju stämma fadern för att starta processen eftersom du inte får hans medgivande...!!

Antingen medger han namnändring och då är det avgjort eller så bestrider han det. Då yrkar du på att soc. startar en utredning.

Svarar han inte kan ärendet avgöras ändå.
    Denna ligger sen till grund för domslutet.

Får du gehör för ditt yrkande så visar du upp beslutet för skatteverket.

• Anonym
    Kloss skrev 2008-11-20 19:43:50 följande:
    Du måste ju stämma fadern för att starta processen eftersom du inte får hans medgivande...!! Antingen medger han namnändring och då är det avgjort eller så bestrider han det. Då yrkar du på att soc. startar en utredning. Svarar han inte kan ärendet avgöras ändå. Denna ligger sen till grund för domslutet. Får du gehör för ditt yrkande så visar du upp beslutet för skatteverket.
    Nej, man stämmer inte pappan i ett ärende om namnändring. Det är en ansökan som handläggs enligt ärendelagen. Pappan får tillfälle att yttra sig och man inhämtar en utredning från soc. Men det är inte samma sak som att man stämmer pappan
Svar på tråden Hur skriver man brev till tingsrätten!