• Anonym

En fråga om svampinfektion.

Sedan jag åt pencillin för drygt 2 månader sedan fick jag svamp. Jag behandlade med svampvagitorer MEN, det är inte inne i själva slidan jag har problem utan utanför, på blygdläppar o.s.v Det hjälpte alltså inte med vagitorerna.
    Jag läste att man högst ska behandla svamp med sådana medel 2 ggr/halvår annars kan de bli så att det inte hjälper.

Hur ska jag gå tillväga? Ska jag köra en kur till och med vaginalkräm så jag smörjer utanpå också? Eller kan man vänta? Finns det risk att infektionen blir "immun" och inte medicin hjälper om man går och drar på det? Jag har inga jätteproblem så det kliar konstant men den finns där och jag har vita beläggningar (äckligt jag vet) ibland mellan blygdläpparna.

• Svar på tråden En fråga om svampinfektion.
  • lillakulan

Jag har varit med om detts själv. Alla svampmedel som finns hjälper bara mot syptomen, det tar inte bort den egentliga orsaken till problemet som ligger i tarmarna. när jag hade gått igenom alla läkemdel, youghurt etc. blev jag tvungen att få hjälp från annat håll, min gyn gav upp. Jag började ta MSM, svavel, varje morgon och har nu blivit av med alla problem och har inte haft några problem alls. Det är en mineral som vi får i oss alldeles för lite av eftersom det inte finns tillräckligt i jordarna längre. Man kan köpa det i hälsokost affär. Ta det på morgonen i lite juice eller c-vitamin. Det är puderform och man börjar med lite och arbetar sig upp till 1 tsk på en vecka ungefär. som bonus fick jag också jätte fint tjockt hår.
    Fråga efter MSM.

Lycka till!

• lillakulan

Jag glömde säga att pencillin och antibiotika tar bort det goda bakteriern i tarmarna som gör att Candida får bättre grepp i tarmen och därmed gör att man får svampinfektioner, eksem etc som egentligen bara är symptom på ett djupare problem.

• ElsaMaj

ANvände du bara vagitatorer? Förmodligen fanns svampen både i slidan och utanför och vagitorerna verkar ju bara inne. Mitt råd är att du köper en kombinationsfrpacking med vagitatorer (tre) och kräm och smörjer ordentligt överallt + lite till där du tror att svampen finns. För att minska risken att svampen kommer tillbaka direkt kan du prova att dricka surt, tex citronvatten, undvika socker och använda Lactal-kräm under några kvällar direkt när svampkuren är över. Och sluta inte använda svampkrämen direkt utan var noga med att köra tre dagar extra efter att allt käns bra.
    Har själv mycket problem med svamp i denna grav (aldrig annars) och ovanstående har fungerat ganska bra på mig, även om jag nästan inte kan hålla mig borta från godis...

• lillakulan

Jag hade svampinfektione kontinuerligt i 3 år och gjorde som du sa ända till läkarna som forskar runt detta i UMEÅ sa att det inte går att förändra genom ändrade matvanor man minska Candida nivån i kroppen som helhet enligt dem. Annars kommer det tillbaka.

Svar på tråden En fråga om svampinfektion.