• Anonym (TS)

Träning/fotboll under graviditet?

Hur länge kan jag fortsätta spela fotboll?
    Det är den enda form av motion jag utövar för tillfället och motionera måste man ju. Stärka rygg, ben med mera.
    Ni andra som spelat fotboll och varit gravida, i vilken månad slutade ni spela?

Jag har en kompis som spelade innebandy genom hela sin graviditet typ. Är innebandy mindre "farligt" än fotboll?

• Svar på tråden Träning/fotboll under graviditet?
  • Anonym (TS)

Ingen som har någon teori??????

• Anonym (,,,)

Min teori är att träning är super bra då man är gravid MEN att man skall akta sig för alla sporter där man kan få stötar i magen, Fotboll kan vara en ganska hård sport så du bör nog vara försiktig. Kanske lättare att träna med dina egna lagkamrater som vet att du är gravid än att förklara det för motståndarna i en match o förvänta sig att de ska visa hänsyn.

• Anonym (TS)
    Anonym (,,,) skrev 2008-11-19 17:32:09 följande:
    Min teori är att träning är super bra då man är gravid MEN att man skall akta sig för alla sporter där man kan få stötar i magen, Fotboll kan vara en ganska hård sport så du bör nog vara försiktig. Kanske lättare att träna med dina egna lagkamrater som vet att du är gravid än att förklara det för motståndarna i en match o förvänta sig att de ska visa hänsyn.
    Okej så jag skulle kunna träna fotboll ganska länge bara jag undviker matcher typ?
    Låter ju bra isf.
  • jannah

Jag fick veta att jag var gravid dagen innan vår sista seriematch säsongen 2007. Jag spelade den matchen + att jag tränat och spelat match i 2-3 veckor innan jag visste att jag var gravid.

Hade säkert kunnat träna ett tag till efter sista matchen, men nu blev det ju naturligt att jag slutade eftersom säsongen tog slut.

Du får nog gå lite efter hur det känns när du tränar. Det är nog inga problem så länge du tar det lite försiktigt! :) Ring och fråga barnmorskan och se vad hon tycker!

¤ Othilia 080524 ¤
  • Anonym (,,,)

Anonym (TS) skrev 2008-11-19 17:37:32 följande:

Okej så jag skulle kunna träna fotboll ganska länge bara jag undviker matcher typ? Låter ju bra isf.
    Så länge din kropp känns ok när du tränar är det ingen fara. Börjar du få ont eller annat ska du inte träna, utan får nöja dej med att vara hejarklack Matcher hade jag inte spelat, eftersom man inte kan förvänta sig av motståndarna att visa hänsyn. Lyssna på din kropp så kommer det gå bra.
  • Anonym (TS)
    jannah skrev 2008-11-19 17:40:10 följande:
    Jag fick veta att jag var gravid dagen innan vår sista seriematch säsongen 2007. Jag spelade den matchen + att jag tränat och spelat match i 2-3 veckor innan jag visste att jag var gravid.Hade säkert kunnat träna ett tag till efter sista matchen, men nu blev det ju naturligt att jag slutade eftersom säsongen tog slut.Du får nog gå lite efter hur det känns när du tränar. Det är nog inga problem så länge du tar det lite försiktigt! :) Ring och fråga barnmorskan och se vad hon tycker!
    I mitt fall så hinner ju seriesäsongen inte ens börja innan man redan avverkat några månader... Ja, jag får tala med barnmorskan om det. Tack för dina erfarenheter.
    Anonym (,,,) skrev 2008-11-19 18:05:38 följande:
    Anonym (TS) skrev 2008-11-19 17:37:32 följande: Så länge din kropp känns ok när du tränar är det ingen fara. Börjar du få ont eller annat ska du inte träna, utan får nöja dej med att vara hejarklack Matcher hade jag inte spelat, eftersom man inte kan förvänta sig av motståndarna att visa hänsyn. Lyssna på din kropp så kommer det gå bra.
    Ja, jag antar att kroppen kommer att begränsa mig så småning. Man blir väl knappast smidigare och lättare vartefter tiden går. Flört

Men förutom fysiken så låter det på er som att det inte är någon fara att fortsätta!? Glad
  • Anonym (TS)
    jannah skrev 2008-11-19 17:40:10 följande:
    Jag fick veta att jag var gravid dagen innan vår sista seriematch säsongen 2007. Jag spelade den matchen + att jag tränat och spelat match i 2-3 veckor innan jag visste att jag var gravid.Hade säkert kunnat träna ett tag till efter sista matchen, men nu blev det ju naturligt att jag slutade eftersom säsongen tog slut.Du får nog gå lite efter hur det känns när du tränar. Det är nog inga problem så länge du tar det lite försiktigt! :) Ring och fråga barnmorskan och se vad hon tycker!
    BM tyckte ju naturligtvis inte att man skulle spela fotboll...och tyckte det var konstigt att jag klarat det hittills(!?)... men efter ytterligare motionsdiskussion så lät det precis som att hon inte rekommenderade någon att göra nåt hon själv inte gjort som gravid.
    Det enda hon rekommederade i motionsväg var mammagympa, vattengymnatsik och yoga... bara sånt som såldes subventionerat av dem...hmm Fundersam

Fast hon sa också att man ska lyssna på sin kropp, så det bestämde jag mig för att göra. :)
  • jannah
    Anonym (TS) skrev 2009-01-06 01:00:08 följande:
    BM tyckte ju naturligtvis inte att man skulle spela fotboll...och tyckte det var konstigt att jag klarat det hittills(!?)... men efter ytterligare motionsdiskussion så lät det precis som att hon inte rekommenderade någon att göra nåt hon själv inte gjort som gravid.Det enda hon rekommederade i motionsväg var mammagympa, vattengymnatsik och yoga... bara sånt som såldes subventionerat av dem...hmm Fast hon sa också att man ska lyssna på sin kropp, så det bestämde jag mig för att göra. :)
    Okej. Alla är ju olika, och klarar olika mycket. Det beror ju på om man får foglossning och sånt också...

Så som sagt, lyssna på din kropp. Får du sammandragningar bör du ju ta det lite lugnare... Jag fick det när jag cyklade på träningscykel efter ungefär halva graviditeten, så då var det bara att lugna ner sig lite! 

Lycka till! :)
    ¤ Othilia 080524 ¤
  • Anonym (TS)

Hittills har det gått bra att fotbolla. :) Är i vecka 15 (14+2).
    Istället är det en sträckning i rumpan som just nu stoppar mig. Gråter

Svar på tråden Träning/fotboll under graviditet?