• sassy74

Erbjudande om avgångsvederlag vid egen uppsägning.

Jag har fått ett erbjudande om jag säger upp mig själv, men hur funkar det.. jag är gravid och är helt sjukskriven och ska vara mammaledig snart. vad gäller för mig om jag godtar detta erbjudande? med tanke på a-kassa och allt, är det kanske dumt..

• Svar på tråden Erbjudande om avgångsvederlag vid egen uppsägning.
  • Repro

Är du facklig medlem? Ta omedelbart kontakt med dem. Det här kan bli en katastrof eller en "bra affär", men det är mycket som måste stämma för att du ska gå med på det.

Och du ska inte säga upp dig! A-kassan blir inte imponerad...

• Birgitta2

Det finns viss risk att du genom avgångsvederlaget inte får börja stämpla när du egentligen skulle fått det. Jag föreslår, som repro säger, att du omgående tar kontakt med facket och frågar dom.

• sassy74

Ok tack så mycket, det är lite panik för de vill ha ansökningarna på fredag..

• sassy74

Och ja jag är medlem i facket..

• Birgitta2
    sassy74 skrev 2008-11-19 13:22:12 följande:
    Ok tack så mycket, det är lite panik för de vill ha ansökningarna på fredag..
    Ett sånt "erbjudande" kan de inte kräva in så snabbt. Du måste väl för guds skull få betänktetid. Ring facket! Nu!
  • Hannah76

När jag skrev på ett sånt avtal så blev jag lovad av facket att jag skulle få börja stämpla, men när det väl var dax så blev det strul med a-kassan. Det löste sig iof, men se till att ha papper på allt. Ring a-kassan och begär skriftligt.
    Varför ska du säga upp dig?

• Repro

De vill att du ska "sälja" din anställningstrygghet för pengar. Det ska kosta!

• Maria40

Avgångsvederlaget räknas om till din månadslön. Låt säga att den motsvarar 6 månadslöner, då får du ingen a-kassa de första 6 månaderna när du börjar stämpla.

Om avgångsvederlaget är bra, beror på hur mycket pengar de erbjuder dig och om du tror att du har lätt att få annat jobb sedan. Tänk på att du får en klumpsumma som du själv ska se till så den räcker och eftersom den är i "klump" så är skatten högre när den betalas ut.

Håller med andra, kontakta facket och prata med dem.

• sassy74

Det är det "kända" erbjudandet från volvo..

• Maria40

Den tycker inte jag är en höjdare.
    Skatt på 100 papp, gissar på att det blir kvar 50 när skatten är betald - hur "bra" är det erbjudandet?

Om volvo säger upp har de (förmodligen, kanske kan skilja på olika avtal) skyldighet att betala lön i 6 månader. OCH man får ett papper på att man blivit uppsagd pga arbetsbrist.

• Maria40

En släkting till mig tackade ja till erbjudande från Ericsson för något år sedan, han fick 1,5 års månadslön, jag gissar att han tjänade 25 tkr/mån x 18 månader = 450.000 kr. Han hade ett annat arbetserbjudande redan.

• Hundtok

Grejen är väl att de anställda blir uppsagda oavsett om de tar detta erbjudande eller inte. Men väljer de att gå omgående så har de blivit erbjudna 100000 kr.

• sassy74
    Hundtok skrev 2008-11-19 13:47:10 följande:
    Grejen är väl att de anställda blir uppsagda oavsett om de tar detta erbjudande eller inte. Men väljer de att gå omgående så har de blivit erbjudna 100000 kr.
    Jo så är det..
  • Repro

Om det gäller ett stort företag minskar i alla fall risken för att de försöker blåsa dig. Det är en mycket värre situation i ett litet och man är en av få (eller den enda) som får ett "erbjudande"...

• Maria40
    Hundtok skrev 2008-11-19 13:47:10 följande:
    Vad betyder omgående. Får de 100 och ut genom dörren, ingen mer lön? Isådana fall blir det ju en ren räkneoperation. Hur mycket tjänar xx i lön på 6 månader? Mer eller mindre än 100 tkr? Tar man INTE erbjudandet så blir det förmodligen fler än 6 löner eftersom det tar tid att förhandla, varsla och säga upp personal.

Just i ditt fall, TS eftersom du är sjukskriven och sedan blir föräldrarledig så kanske det lönar sig att ta erbjudandet. Du får ju ändå ingen lön från företaget nu.
    Men, fortfarande prata med facket.
  • nadia

Snurrade in på den här tråden när jag googlade efter sjukskrivning och avgångsvederlag och Sassy74: vi sitter i samma båt! Jag jobbar också på volvo och är gravid men sjukskriven och har fått erbjudandet jag med..vet inte alls hur man ska göra?? A-kassan kan man nog inte börja stämpla förrän april tror jag

• En glad tjej

Vi fick ett bra erbjudande på mitt jobb. Man får två årslöner, får vanlig lön utbetalt varje månad i två år utan att göra ett piss. Efter de två åren är man berättigad till a-kassa! Tror du borde kunna stämpla då det inte rör sig om månadslöner men fråga facket.

Svar på tråden Erbjudande om avgångsvederlag vid egen uppsägning.