• smilez

Barnvagn med tre eller fyra hjul? & varför?

Vi har fortfarande delade meningar om det där med antal hjul på barnvagnen. Ska man ha tre eller fyra? Å varför är det ena bättre än det andra? Vi bor på landet så det måste fungera bra att gå i terräng/på grusväg likaväl som i stan & på asfalt... Några råd, någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-19 13:42
    Det blir lite tillägg här då, vi kan inte ha någon jättestor vagn utan behöver en som inte tar jättemkt plats ihopfälld, då den ska samsas i bilen med hundar/hundbur. Helst inga lufthjul heller, då jag är lite emot detta, av dålig erfarenhet med många punkteringar.

• Svar på tråden Barnvagn med tre eller fyra hjul? & varför?
  • jenny b

3 hjul, fast jag egentligen tycker de är skitfula....mkt smidigare...har man bara stor hjul så är det inga problem vid landsvägskörning...

• smilez

ja, jag tycker åxå det är fult med tre hjul (varför vet jag inte, antagligen för att man är van vid fyra). Men som sagt, har hört att dom kan vara smidigare..

• jenny b

jag har en BT jogger, 3 hjul, & den är helt underbar...har testa det mesta i vagn väg, (3 barn) och jag har aldrig varit så här nöjd...

• Rigor

Hej!
    Så här skulle jag tänka:
    4 är bättre på landsväg där det är gropigt och knöligt och snöigt. Många 3 hjulingar hade tippat i flera tester för några år sen och var rent farliga. De kanske är säkrare nu. 4 hjulingar är mycket stadigare på ojämt underlag men bökigare att ha inne i små butiker tex, 3 hjulingar svänger man urenkelt med. Jag skulle ha köpt en stor stadig 4 hjuling och senare en mindre lättkörd sittvagn/sulky med liggläge för shoppingturer (som har ett "helt" handtag, inte två separata som gör vagnen svår att köra med bara en hand).

Blev du nå klokare???

• Miss Lau

För mig spelar det inte så stor roll bara framhjulen är svängbara. Aldrig mer en vagn med fasta hjul för min del.

Vi har en trehjuling och är väldigt nöjda, och jag tycker den är snygg

• Lilla Mimsan

Vi hade en 4hjuling först eftersom sambon var lite orolig över stabilitet i början. Bytte snabbt till en 3 hjuling och ångrade verkligen att vi inte hade det från början. Vår körde vi på småstigar, grusvägar, elljusspår och i stan. Värlsdens smidigaste. Lätt att ta på bussen mm

• smilez

jenny b: men det är lufthjul på den va? hm, jag vet inte om jag är så förtjust i det.. har haft en vagn innan med lufthjul som det blev rätt mkt punktering på :(

Bältan: Ja, jag förstår hur du tänker o vi har en Emmaljunga Scooter här hemma som vi kommer använda när det är dax för barnet att åka framåtvänt, så för min del handlar det mer om liggvagn o när barnet sen ska sitta upp mot mej. Fyra hjul kanske är bättre när vi bor som vi gör (och inte går jättemkt i affärer) men samtidigt så vill jag att den ska vara lätt att svänga med så man slipper "lyfta" vagnen o skada sina axlar...

• bäbis m
    Svar på #6
    Vågar man fråga vad det var för märke på eran 3 hjuling? Funderar själv mycket på val av vagn för både stadsanvändning men även grusvägar osv.

Lilla Mimsan skrev 2008-11-19 13:36:43 följande:
    Vi hade en 4hjuling först eftersom sambon var lite orolig över stabilitet i början. Bytte snabbt till en 3 hjuling och ångrade verkligen att vi inte hade det från början. Vår körde vi på småstigar, grusvägar, elljusspår och i stan. Värlsdens smidigaste. Lätt att ta på bussen mm
  • smilez

valmar: precis vad jag vill undvika, fasta hjul i fram. Men fyrhjulingar verkar bara ha små hjul i fram om dom är svängbara, o det funkar inte när man bor på landet. Vad har ni för trehjuling?

Lilla Mimsan: Samma här med min sambo! Gäller bara att jag ska övertala honom. Vad har ni för vagn?

• Miss Lau

Vi har en Urban jungle och är supernöjda.

Svar på tråden Barnvagn med tre eller fyra hjul? & varför?