• Spiro

västerbottenpaj-recept sökes!

Som rubriken lyder.
    Vill ha ett bra recept på västerbottenpaj. Tycker den är godast med en rätt skarp ostsmak.
    Någon som har ett bra recept att bjussa på?

• Svar på tråden västerbottenpaj-recept sökes!
  • Niinaaa

Västerbottensost paj
    ingredienser: 6 portioner
    Pajskal

2,5 dl vetemjöl
    1 dl grahamsmjöl
    150 gr smör
    2 msk kallt vatten
    1 ägg till pensling
    0,5 tsk salt

Fyllning

350 gr riven västerbottensost
    3 dl mjölk
    3 dl vispgrädde
    6 ägg
    1 tsk strösocker
    Salt
    Svartpeppar
    Gör så här

Pajskal

1. Finfördela smöret i mjölet och tillsätt vattnet. Arbeta snabbt ihop till en deg.
    2. Tryck ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter. Nagga degen och låt den stå svalt 15-30 min, vispa upp ägget och pensla skalet innan du förgräddar det.
    3. Sätt ugnen på 200 grader, förgrädda pajskalet 10-15 min.

Fyllning

1. Koka upp mjölk och grädde, dra åt sidan och blanda i den rivna osten, rör om till osten har smält.
    2. Knäck ned äggen i ostblandningen, blanda i sockret och smaka av med salt och peppar.
    3. Slå fyllningen i det förgräddade pajskalet och grädda pajen ca 35 minuter 140 graders ugn.

Servera pajen varm, ljum eller kall med en grönsallad eller en tomatsallad.
    Tillagningstid: Västerbottensost paj 1 timme 20 minuter

• MajaMaria79

Ha ha ha Nina! Vi lyckades visst komma fram med samma recept samtidigt. Men det är ett väldigt bra recept!

• Spiro

Tack så mycket! Fast jag får känslan av att det blir ganska "mjölkigt" med så mkt grädde o mjölk i?

MajaMaria79 skrev 2008-11-19 15:22:34 följande:
    www.ica.se/FrontServlet?s=butikssidor_kvantum... Den gjorde jag till kräftskivan innan i höstas. Den var väldigt god och blev mycket uppskattad.
  • jenny b
    Spiro skrev 2008-11-19 15:33:33 följande:
    Verkade rätt god fast jag gillar inte potatis i paj. Sorry, jag är lite petig..;o)jenny b skrev 2008-11-19 15:26:00 följande:
    man märker faktiskt inte av potatisen. den är så mjölog, det enda den gör är att stabilisera upp pajen lite...
  • MajaMaria79

Nej jag upplever att den blir väldigt fast. Men mn fåt kolla ordentligt innan man tar ut den ur ugnen och det är ju inte så lätt eftersom varm ost också flyter.
    Men nej, den blir inte mjölkig.

• Spiro

Hihi, ja då är det lite knepigt att kolla.. :o)

MajaMaria79 skrev 2008-11-19 15:38:04 följande:
    Nej jag upplever att den blir väldigt fast. Men mn fåt kolla ordentligt innan man tar ut den ur ugnen och det är ju inte så lätt eftersom varm ost också flyter. Men nej, den blir inte mjölkig.
  • Niinaaa
    Svar på #4
    Ja visst är det bra
Svar på tråden västerbottenpaj-recept sökes!