-
-
Svar på tråden Var köper man korinter?
-
IcaMaxi
korinter är bara som små russin
-
På ica. Hemköp har dem inte de finns inte med i deras sortiment, fick jag till svar när jag frågade
-
Ja, men är det någon speciell sort som kallas korinter?
-
Korinter är korinter. Det är INTE russin. Det är väldigt lika men det är en liten blå påse.
-
Finns dom bland russinen?
-
Ja, bland den torkade frukten fanns de när jag köpte dem. Fast det var precis brevid kak- och tårt-garneringar och sånt, så det kan vara dit de tillhörde också.
-
korinter och russin är torkade vindruvor, bara olika sorters vindruvor.
Korinter ("currants" på engelska) kallas de små, kärnlösa, torkade bären av den variant av vinrankan, som Linné kallade Vitis vinifera: apyrena. Korinterna har sitt namn efter staden Korint, i vars omnejd denna typ av vinrankan lär ha uppkommit och fortfarande odlas i stort. Korinter odlas från öster på de Joniska öarna, i sydligaste Italien, Sicilien med flera Medelhavsländer. -
Kanon, då får jag leta där. Tack för hjälpen.
-
Brukar finnas bland bakgrejjerna. Kokkos mandel och den hyllan.
-
-
-
Men varför blev det så här? Var inte meningen.
-
köpte mina korinter på willys--typ 6kr..Trodde jag hade russin i handen sen när jag kom hem och skulle dricka glögg och tog fram paketet upptäckte jag att det var korinter jag hade..Provade och det var nästan godare än russin i glöggen just för att dom var minde.
-
de smakar ju likadant tror jag minsann, har aldrig märkt någon direkt smakskillnad. Bara storleksskillnad!INDIAFAMILY skrev 2008-11-19 15:38:04 följande:köpte mina korinter på willys--typ 6kr..Trodde jag hade russin i handen sen när jag kom hem och skulle dricka glögg och tog fram paketet upptäckte jag att det var korinter jag hade..Provade och det var nästan godare än russin i glöggen just för att dom var minde.
-
ja precis ..bara det att de är mindre som gör att de blir godare än vanlig russin i glöggen..tycker jagKrabbolina skrev 2008-11-19 16:13:47 följande:de smakar ju likadant tror jag minsann, har aldrig märkt någon direkt smakskillnad. Bara storleksskillnad!