• Svar på tråden Var köper man korinter?
  • kaksmulan

IcaMaxi
    korinter är bara som små russin

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Såpan

På ica. Hemköp har dem inte de finns inte med i deras sortiment, fick jag till svar när jag frågade

• Såpan

Korinter är korinter. Det är INTE russin. Det är väldigt lika men det är en liten blå påse.

• kaksmulan

Ja, bland den torkade frukten fanns de när jag köpte dem. Fast det var precis brevid kak- och tårt-garneringar och sånt, så det kan vara dit de tillhörde också.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Krabbolina

korinter och russin är torkade vindruvor, bara olika sorters vindruvor.

Korinter ("currants" på engelska) kallas de små, kärnlösa, torkade bären av den variant av vinrankan, som Linné kallade Vitis vinifera: apyrena. Korinterna har sitt namn efter staden Korint, i vars omnejd denna typ av vinrankan lär ha uppkommit och fortfarande odlas i stort. Korinter odlas från öster på de Joniska öarna, i sydligaste Italien, Sicilien med flera Medelhavsländer.

• Såpan

Brukar finnas bland bakgrejjerna. Kokkos mandel och den hyllan.

• Såpan

• Såpan

• Night Angel

köpte mina korinter på willys--typ 6kr..Trodde jag hade russin i handen sen när jag kom hem och skulle dricka glögg och tog fram paketet upptäckte jag att det var korinter jag hade..Provade  och det var nästan godare än russin i glöggen just för att dom var minde.

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Krabbolina
    INDIAFAMILY skrev 2008-11-19 15:38:04 följande:
    köpte mina korinter på willys--typ 6kr..Trodde jag hade russin i handen sen när jag kom hem och skulle dricka glögg och tog fram paketet upptäckte jag att det var korinter jag hade..Provade  och det var nästan godare än russin i glöggen just för att dom var minde.
    de smakar ju likadant tror jag minsann, har aldrig märkt någon direkt smakskillnad. Bara storleksskillnad!
  • Night Angel
    Krabbolina skrev 2008-11-19 16:13:47 följande:
    de smakar ju likadant tror jag minsann, har aldrig märkt någon direkt smakskillnad. Bara storleksskillnad!
    ja precis ..bara det att de är mindre som gör att de blir godare än vanlig russin i glöggen..tycker jag
    DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
Svar på tråden Var köper man korinter?