Stuvade macaroner?
Hur gör ni era stuvade macaroner? Finns så många olika sätt. Har inte gjort det på snart 2 år och kommer helt enkelt inte ihåg hur man gör :S
Hur gör ni era stuvade macaroner? Finns så många olika sätt. Har inte gjort det på snart 2 år och kommer helt enkelt inte ihåg hur man gör :S
Jag kokar makaroner som vanligt. Och så gör jag en vitsås (stuvning) och lägger i makaronerna där och värmer. Klart. Glöm inte mycket svartpeppar.
Smälter en klick smör i en gryta, häller i mjöl och sen mjölk. Salt och peppar. Reder med mer mjöl om det är tunt.
Sen häller jag såsen över makaronerna.
kokar dom i mjölken
Jag kokar makaronerna i mjölk (röd). Använd ej snabbmakaroner, och rör i grytan hela tiden så att inte mjölken bränner fast!
Jag kokar dom med i mjölken...
Jag kokar makaroner. Sedan gör jag en redning på mjölk, idealmjöl, svartpeppar, vitpeppar, salt och socker. Häller på det på de avrunna makaronerna i kastrullen och låter det bli varmt och lagom konsistens. Ibland får man hälla i mer mjölk och ibland får man ha lite tjockare redning.
Gör som Birgitta2
Har provat att koka i mjölk tills det reder sig men de blir så sönderkokta och kastrullen alldels svårdiskad.
Så jag fortsätter att göra vitsåsen för sig och makaronerna för sig, mycket godare
Jag kokar upp mjölk, öser i Gammeldags makaroner och kokar tills dom stuvade. Kryddar med strösocker och riven muskotnöt. Serverar sedan med stekt falukorv.
samma här. Fast helst ska det vara opastöriserad mjölk hemifrån mamma och pappas gård. Mums! :o)
Jag kokar som vanligt, häller av vattnet, kokar upp i mjölk ett par minuter, stänger av värmen (viktigt!), sen knäcker jag i ett par hela ägg, kryddar med lite vitpeppar och muskot.
Lycka till!
Min sambo tar 1 liter mjölk till 5 dl gammeldagsa makaroner (ska koka upp på svag värme ca: 25 min) o två matskedar socker. Man får röra så det inte fastnar.
Dom blir underbart goda
Haha, alla svarar samtidigt.
Lycka till med att välja recept.
Det blir godast att koka dom i mjölk!
Gammaldags makaroner, socker, mjölk, en klick margarin...
och så ska det koka långsamt!
ja mjölken får då koka in, tycker också det bli godare, inland händer det att jag blandar i lite mjöl i, men oftast blir den ju tjock av sig självt.
jag kokar den i mjölk, dubbelt så mycke mjölk som makaroner, men när jag använder lättmjölk så blandar jag i nån tesked mjöl och så får de puttra ett par minuter till.. blir inte krämigt på lättmjölk har jag märkt och det är oftast det vi har hemma.
Kokar dem i mjölk och margarin. Späder med mer mjölk efter hand. Samt kryddar med salt, peppar och en aning malen muskotnöt.
Jag har alltid gjort en vitsås på smör, mjöl, vitpeppar, salt och liiite socker. Så gjorde min mamma också och jag tycker såklart det är mumsigast.
Och det ska naturligtvis vara gammaldags makaroner... Snabbmakaroner blir ju bara till en gröt.
smakar det inte mest redning då o man inte låter mjölken "koka in" i makaronerna?
har aldrig testat det.
sannispannisen: Nej, jag tycker inte att det smakar redning. Det är ju precis som vitsåsen man gör till lasagne, fast lite annorlunda kryddat bara.