• Helle89

Stuvade macaroner?

Hur gör ni era stuvade macaroner? Finns så många olika sätt. Har inte gjort det på snart 2 år och kommer helt enkelt inte ihåg hur man gör :S

• Svar på tråden Stuvade macaroner?
  • Birgitta2

Jag kokar makaroner som vanligt. Och så gör jag en vitsås (stuvning) och lägger i makaronerna där och värmer. Klart. Glöm inte mycket svartpeppar.

• Champagne

Smälter en klick smör i en gryta, häller i mjöl och sen mjölk. Salt och peppar. Reder med mer mjöl om det är tunt.

Sen häller jag såsen över makaronerna.

Jag blev törstig och drack upp mig själv
  • vadskajaghetadå

kokar dom i mjölken

• Kliff

Jag kokar makaronerna i mjölk (röd). Använd ej snabbmakaroner, och rör i grytan hela tiden så att inte mjölken bränner fast!

• ludenben

Jag kokar dom med i mjölken...

• Miss Jay

Jag kokar makaroner. Sedan gör jag en redning på mjölk, idealmjöl, svartpeppar, vitpeppar, salt och socker. Häller på det på de avrunna makaronerna i kastrullen och låter det bli varmt och lagom konsistens. Ibland får man hälla i mer mjölk och ibland får man ha lite tjockare redning.

• Karlsson

Gör som Birgitta2

Har provat att koka i mjölk tills det reder sig men de blir så sönderkokta och kastrullen alldels svårdiskad.

Så jag fortsätter att göra vitsåsen för sig och makaronerna för sig, mycket godare

• Skorpan08

Jag kokar upp mjölk, öser i Gammeldags makaroner och kokar tills dom stuvade. Kryddar med strösocker och riven muskotnöt. Serverar sedan med stekt falukorv.

• Spiro

samma här. Fast helst ska det vara opastöriserad mjölk hemifrån mamma och pappas gård. Mums! :o)

Kliff skrev 2008-11-19 15:41:35 följande:
    Jag kokar makaronerna i mjölk (röd). Använd ej snabbmakaroner, och rör i grytan hela tiden så att inte mjölken bränner fast!
  • Larsgubben

Jag kokar som vanligt, häller av vattnet, kokar upp i mjölk ett par minuter, stänger av värmen (viktigt!), sen knäcker jag i ett par hela ägg, kryddar med lite vitpeppar och muskot.

Lycka till!

• Moonis

Min sambo tar 1 liter mjölk till 5 dl gammeldagsa makaroner (ska koka upp på svag värme ca: 25 min) o två matskedar socker. Man får röra så det inte fastnar.
    Dom blir underbart goda

• Em00

Det blir godast att koka dom i mjölk!

Gammaldags makaroner, socker, mjölk, en klick margarin...
    och så ska det koka långsamt!

• vadskajaghetadå

ja mjölken får då koka in, tycker också det bli godare, inland händer det att jag blandar i lite mjöl i, men oftast blir den ju tjock av sig självt.

• zweedsmeisje

jag kokar den i mjölk, dubbelt så mycke mjölk som makaroner, men när jag använder lättmjölk så blandar jag i nån tesked mjöl och så får de puttra ett par minuter till.. blir inte krämigt på lättmjölk har jag märkt och det är oftast det vi har hemma.

• septbebis

Kokar dem i mjölk och margarin. Späder med mer mjölk efter hand. Samt kryddar med salt, peppar och en aning malen muskotnöt.

• k girl

Jag har alltid gjort en vitsås på smör, mjöl, vitpeppar, salt och liiite socker. Så gjorde min mamma också och jag tycker såklart det är mumsigast.

• k girl

Och det ska naturligtvis vara gammaldags makaroner... Snabbmakaroner blir ju bara till en gröt.

• vadskajaghetadå

smakar det inte mest redning då o man inte låter mjölken "koka in" i makaronerna?
    har aldrig testat det.

• k girl

sannispannisen: Nej, jag tycker inte att det smakar redning. Det är ju precis som vitsåsen man gör till lasagne, fast lite annorlunda kryddat bara.

Svar på tråden Stuvade macaroner?