• Stardust79

När började era bebisar med napp?

Hej,
    Jag känner mig lite klyven till det här med napp... Egentligen vill jag inte ge napp, men jag tror min lille bebis vill ha napp, för han suger och äter så dant på sina händer och stoppar in pekfingret och tummen väldigt ofta. Han är 5½ vecka. Är det läge att ge honom napp, eller ska man vänta ut detta och se ifall det bara är en fas han går igenom?
    När började ni ge era bebisar napp?
    Tacksam för lite stöd och tips!
    Kram

• Svar på tråden När började era bebisar med napp?
  • Melly

Aldrig

Ingen utav mina tjejer har napp. Jag ammar hellre fritt och slipper besväret med att avvänja ifrån nappen senare. Ingen utav dom suger på tummen heller utan dom har täckt sitt snuttbehov på mina bröst

• pallonhaj

Våran dotter fick napp när vi kom hem från BB (hon var 2 dagar).
    Hon var väldigt tuttig i början och jag hade inte stått ut med att vara napp åt henne...

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
  • lillamig76

Hej, vet at min tjej var ca 2 v då vi började "nappträna". Det tog ett tag men ca 4 v gammal funkade det bra! Huvudsaken amningen kommit igång bra så ska det nog inte vara något problem, men jag vet att man funderade mkt kring det i starten. Hon är nu 6 månader och jag har ammat till nu utan problem. En fröjd då nappen ersätter en del amning, då det bara är sug behovet de behöver dämpa!

Lycka till!

• Tjejan83

ca 3 veckor gammal. Och vilken lättnad!! Napp är en underbar uppfinning om man har barn med stort sugbehov.

• Åsa78

Min stora tös (3 år) började med napp när hon var 1 dag..14 dagar senare ville hon inte ha den, men hon hade ett sånt stort sugbehov att vi testade napp lite då och då och vid 3 månader tog hon napp. Nu ska tomten få dem på julafton.

Lilltjejen (2 månader) började med napp 3 timmar efter hon var född..

• Peztis

Sonen fick napp på en gång på NEO då han hade stort sugbehov.

Att sluta med nappen var absolut INGA problem! Han var på treårskontroll hos tandläkaren och hon sa att det vore bra o han slutade under kommande år. På vägen till bilen så sa jag att nu hörde du vad tandläkaren sa, du måste sluta med nappen. På kvällen så blev det ingen napp, han gnällde i två minuter sedan var det ok. Nästa kväll var det två minuters gnäll igen men det var sista gången.

Så var inte rädd för att det ska bli besvärligt att sluta med nappen!

• Charlie74

Nr 1 hade napp och den fick tomten. Hon var väldigt stolt över att ge den till tomten. Nästan ceremoniellt- hon blev STOR. Inga problem alls.
    Nr 2: tog hellre fingrarna och vi gav upp snabbt för att "slippa avvänja från napp". Han är 3,5 år idag och suger fortfarande på fingrarna (han tog dem i stället för napp). Fingrarna är krokiga och har förhårdnader, nagelbandet uppsuget så naglarna ser korta ut.Har ingen aning om det påverkat hans mun. Har inte lyckets avvänja honom från fingrarna. Förklarat varför han ska sluta men utan att lyckas.
    Barn nr 3:var två månader gammal när vi lyckades och vi tränade i ca en månad innan hon accepterade den till slut.Nu kände jag att hon SKA ha napp till varje pris då det minskar risken för plötslig spädbarnsdödlighet och den kan ges bort med åtföljande muta och eller beröm. De flesta barnen har ett sugbehov.Hellre napp än riskera en tillvänjning av fingrarna som är svåra att sluta med.

• emmaka667

Min son fick napp andra natten.
    Han kunde inte sova pga sitt sugbehov så vi gav upp o gav nappen.
    Då sov han tre timmar i streck, vilket va guld värt för mej. haha
    Det har aldrig stört amningen och han är idag 6 månader+ och helammas fortfarande :)

Sen har jag full förståelse för de som inte vill att barnet ska ha napp.
    Jag själv ville helst inte heller först, eller iaf vänta så länge det gick.
    Men nu blev det som det blev o det har gått bra :)

• Pormoicheia

Sonen fick napp på neo för att främja sugreflexen (han sondmatades helt första veckan och låg i respirator första dagarna).
    Han slutade tvärt i samband med vattkoppor när han var runt 1 år.
    Troligtvis fick han blåsor i munnen som gjorde att nappen "gjorde ont".

Dottern som är 8 v. vägrar napp.
    Vi köpte hem nappar då hon hade ett enormt sugbehov men till ingen nytta verkar det som.
    Det går att lura henne att använda den, men det skulle ju vara enbart positivt att slippa tjaffs med nappavvänjing senare så vi kämpar inte så mycket med nappen för att vara helt ärlig.

Förhoppningsvis avtar det snart så jag kan få göra annat än att amma hela dagarna...

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Engla75

Det tog hela tre månader innan vår dotter tog nappen!

Svar på tråden När började era bebisar med napp?