• tr3z

Rubrik till c-uppsats.. Hjälp?

Hallå!

Jag är i stort sett klar med min C-uppsats (äntligen!) och behöver en titel.
    Så här är syftet formulerat: Syftet med mitt examensarbete är att undersöka det engelska läromedlet Wings ur ett genusperspektiv för att på så sätt få veta om Wings är ett jämställt läromedel som lever upp till de jämställdhetskrav som finns i Lpo94.
    Nån vänlig själ som vill hjälpa till med förslag? Egentligen vill jag ha nåt kul men inser att ämnet är lite halvtradigt, så kanske jag ska nöja mig med nåt tråkigt som "Genusperspektivet i läromedlet Wings".
    Men som sagt, help!

• Svar på tråden Rubrik till c-uppsats.. Hjälp?
  • Antigone38

VAd kom du fram till i din undersökning...?

• tr3z

Att det inte är så jämställt som jag trodde Och att det finns mycket att arbeta med när det komemr till genusfrågan/jämställdhet i läromedel överlag.
    Lite kort svar kanske, jag får nog läsa igenom min slutsats om jag ska ge ett längre svar, men det var ungefär det jag kom fram till.

• tr3z

kom igen smarta människor!

*puff*

• Kime

Jag tyckte ditt eget exempel var ganska bra. Ditt syfte är ju väldigt långt, så det är ju svårt att få med hela i titeln.

Syftet med min egen C-uppsats var att beskriva sjuksköterskors upplevelse av att vara handledare åt sjuksköterskestudenter i verksamhetsförlagd utbildning. Titeln blev följdaktligen inte roligare än: Sjuksköterskors upplevelse av att vara handledare åt sjuksköterskestudenter i verksamhetsförlagd utbildning - en litteraturstudie. Min institution är ganska hård när det kommer till titlar... Men jag har sett att andra institutioner på mitt universitet godkänner mer kreativa varianter.

• tr3z

Ja, det blev en tråkig titel för det gick liksom inte att tänka ut nåt roligare "Genus i läromedel - en djupstudie av engelskboken Wings"
    Få se om handledaren godkänner.

• Mossagti
    tr3z skrev 2008-11-20 07:06:47 följande:
    Ja, det blev en tråkig titel för det gick liksom inte att tänka ut nåt roligare "Genus i läromedel - en djupstudie av engelskboken Wings"Få se om handledaren godkänner.
    Boys Will Be Boys  - En djupstudie av läromedlet Wings ur ett genusperspektiv.

Visst "pratade" vi om C-uppsatsen när du precis började (Då hette jag Tokaungen)?
  • tr3z

absolut, jag letade efter dig igår men hittade ingen tokaunge kul å se dig!

• tr3z

Ja, efter många om och men nu hoppas jag att jag får gå upp med den i februari så att jag kan söka fasta tjänster när min föräldraledighet är slut.. din titel var riktigt bra dessutom, jag ska se om handledaren också tycker det för då byter jag

• Mossagti
    tr3z skrev 2008-11-20 14:41:23 följande:
    Ja, efter många om och men nu hoppas jag att jag får gå upp med den i februari så att jag kan söka fasta tjänster när min föräldraledighet är slut.. din titel var riktigt bra dessutom, jag ska se om handledaren också tycker det för då byter jag
    Lycka till med opponeringen!
  • Antigone38

Gillade den rubriken....

Kommandomamman skrev 2008-11-20 08:49:31 följande:
    Boys Will Be Boys  - En djupstudie av läromedlet Wings ur ett genusperspektiv.Visst "pratade" vi om C-uppsatsen när du precis började (Då hette jag Tokaungen)?
  • Chomsky

Gah! Jag är så trött på att i princip alla kurser handlar litteraturen om genusperspektivet (utanför Genusvetenskaps-diciplinen), hur tillkrystat det än må vara.
    Väntar bara på att framtida systemutvecklare måste knöla sig igenom "Feministisk objektorienterad programmering" som resonerar om att programmeringsspråken är skapade av och för män...

• tr3z

chomsky - ja, det må vara så men när man inte kan komma på nåt bättre så är det lätt att ta till lite genus

• Mossagti
    tr3z skrev 2008-11-20 21:45:13 följande:
    chomsky - ja, det må vara så men när man inte kan komma på nåt bättre så är det lätt att ta till lite genus
    Genus är ju "lätt" i den betydelsen att det oftast är rätt väl definierat, finns mkt sekundärkällor, tydliga markörer att leta efter i primärtexten etc. Dessutom har ju lärare läroplanerna att arbeta efter så jag tycker att du gjorde ett bra val. (Speciellt eftersom jag lobbade för det )

Samtidigt håller jag med Chomsky, det finns ju mycket annat man kan kolla på i läromedel som lätt kommer i skymundan i dag i genusperspektivets skugga. Klassperspektiv, synen på svenskarna/"de andra" etc.
Svar på tråden Rubrik till c-uppsats.. Hjälp?