• Värmländska

Engelskspråkig barnvakt i Stockholm

Hjälp, Vår engelsktalande barnvakt flyttar hem! Är det någon som bor i Stockholm som har en engelsktalande barnvakt? Vi har en snart fyra åring som pratat engelska sedan han var ett (ja, kanske inte pratade så mycket då)och vi vill hålla igång engelska även om vi nu bor i Sverige. Tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Engelskspråkig barnvakt i Stockholm
  • HarperSeven

Jag har inget tips på barnvakt men ni kanske kan prova att titta på www.grannar.se. Där kan man även lägga in en annons. Jag är annars lite intresserad av hur ni håller igång språket och hur det går. Hur lärde er son sig engelska när ni bodde i Tyskland?

Vi bor i Tyskland sedan tre månader och min son (3 år) går på en tvåspråkig förskola (engelsk/tysk). Vi kommer att vara här i två till tre år. Jag har redan nu börjat fundera på hur vi ska göra för att hålla liv i tyskan och engelskan när vi kommer hem. Det skulle vara bra med lite tips.

• Värmländska

Hej Filip 2
    Vart i Tyskland bor ni? Albin var så liten när vi flyttade ner så det gick inte att få barnomsorg vilket ledd till att jag gick på öppen förskola med honom. I och med att min tyska är usel var det natuligt för mig att gå på engelskspråkig öppen förskola och där fick vi även våra flesta kompisar. Sedan vi kom hem har vi jobbat aktivt med engelskan bland annat genom en barn vakt som hämtat honom en gång i veckan men även genom böcker och filmer. Han älskar filmen Cars och Thomas and friends vilket vi har spelat hårt på och när man leker med dessa pratar ju dom engelska. Vi blandar hemma men han accepterar att vi pratar engelska men oftast svarar han på svenska. Vi har även spel och Flash cards som man kan göra mycket tävlingar med. Hoppas att det är till någon hjälp.

• HarperSeven

Vi bor i Hamburg. Jag funderar också på barnvakt som pratar engelska eller tyska när vi kommer hem till Sverige.

Jag har även funderat på

www.english4kids.se/

eller kanske gå på någon aktivitet på engelska. Det enda som jag har hittat är dock

www.thelittlegym-eu.com/

Vi jobbar mycket med engelskan hemma genom att läsa böcker på engelska och dvd-filmer. Min tyska är jätte dålig.

Det skulle vara roligt att veta vilka spel ni har! Har du några tips på bra barnböcker på engelska?

• Häpp

Hm. Jag var "dagmamma" åt en engelstalande kille förut. Jag är svensk, men älskar att tala engelska och gör det bra och flytande. Testa med att annonsera. Prata med dagispersonalen, dom kanske kanrekommensera någon.

Lycka till!

Svar på tråden Engelskspråkig barnvakt i Stockholm