• luxuriouz

Lyckad hasselbackspotatis?

Hur får man hasselbackspotatisen saftig, smakrik och krämig? Så den inte blir torr och osmaklig.. har lätt för o bli så. Är det smöret som ska suga in ordentligt i potatisen eller hur gör man??

Har funderat på om det kan hjälpa att ha dem i svag värme i ugnen, eller?

• Svar på tråden Lyckad hasselbackspotatis?
  • PuhGirl

man ska pensla potatisen efter halva tiden och jag strör över ströbröd och salt, andra kan ha ost på...

Jag vill..
  • Joma

Hej!

Mitt bästa tips är att regelbundet under gräddningen i ugnen tillsätta smält smör eller flytande margarin! Innan du sätter in potatisen i ugnen och sedan 2-3 gånger under tiden.

Lycka till!

• luxuriouz

Ok! tackar för tipset..

Ska man salta och strö över ströbrödet direkt eller på slutet?

• LyNxQ

Antar att det spelar roll vilken sorts potatis det är och hur tjocka skivor man skär...

Åh vad sugen jag blev på det nu! Det var längesen!

• luxuriouz

Vad är det för potatis man ska ha som blir bäst då? När jag testat att göra hasselback så har jag gjort så tunna skivor jag kunnat.

• Arentorpbebis

Jag använder king edward till hasselbackspotatis, skalar och halvskivar upp den sen penslar jag på antingen Rapsolja eller smält smör(spelar ingen roll) Sen saltar jag och strör på ströbrödet, sen svisch in i ugnen på 175-200´c i ca 50 minuter eller tills den fått lite färg och är klar!

Svar på tråden Lyckad hasselbackspotatis?