• Anonym

Hur förlåta sig själv efter att man betett sig så illa?

Har levt i en destruktiv on-off relation ett bra tag och har efter många turer lyckats avbryta den, eller vi sårade varann så mycket att det blev omöjligt att fortsätta. Ilskan och besvikelsen över att han gjort mig väldigt illa (inget våld men genom ord, handlingar m.m) kan jag leva med.

Men jag, som ser mig själv som en schysst tjej för övrigt, har ju mer destruktiv relationen har blivit tllåtit mig att sjunka minst lika lågt som honom. Med lite distans så tycker jag att mitt beteende har varit helt förkastligt och helt emot mina värderingar en del gånger och jag skäms fruktansvärt mycket. Behöver kanske inte gå in på detaljer men alla som levt i en känslomässigt berg- och dalbana i nåt som kan beskrivas närmast som hatkärlek kanske känner igen sig. Det slutade med att vi sårade varandras känslor väldigt djupt. Min ilska har lagt sig mot honom och nu har jag väldigt dåligt samvete över mitt eget beteende. Inte bara nu utan under senare delen av relationen. Det är rätt åt mig, jag vet. Det går inte att be om ursäkt, det finns inte en chans att han godtar ursäkten. Känner mig riktigt usel. Hur går jag vidare?

• Svar på tråden Hur förlåta sig själv efter att man betett sig så illa?
  • Anonym

det enda du kan göra är att vara glad att du känner som du gör, det finns många som gör hemska obetänksamma saker som inte känner dåligt samvete. lär dig utav detta och håll dig ifrån liknande relationer. du behöver inte hans ursäkt, men om det får dig att må bättre så skriv ett brev till honom så får du sagt det du vill, utan att röra om i grytan för mycket.

försök gå vidare och var den bästa du kan vara!

kram

• Anonym

Tack för ditt snälla svar. Jo, det är nog det enda jag kan göra. Dåligt samvete är förmodligen sunt att känna, för det jag gjort är väldigt fel.

• Danieli

Jag var i en sådan relation för fem-sex år sedan.
    Det var jag själv som var helt fel ute men vi var båda två grymma mot varandra.
    Jag har haft dåligt samvete länge för det men inte kunnat med att be henne riktigt om ursäkt eftersom jag inte ville att hon skulle tro att jag har någon baktanke med det.
    Jag vill inte heller störa något som redan kanske är bra som det är.
    Sedan skäms jag fruktansvärt hur jag var då men man får acceptera att man inte var bättre än så och an man ändå har något bra med sig i livet tror jag.
    Kanske var det en av alla de erfarenheter som hjälper en på vägen att bli lite äldre?
    Nu lever jag lyckligt med min kvinna och hoppas bara att hon gör det med och att inget av det jag orsakade vållar henne problem i livet.

Anonym skrev 2008-11-19 21:34:08 följande:
    Tack för ditt snälla svar. Jo, det är nog det enda jag kan göra. Dåligt samvete är förmodligen sunt att känna, för det jag gjort är väldigt fel.
  • Anonym

Danieli, vad bra att du ändrade ditt beteende till nästa relation.

Tror vissa människor verkligen tar fram de värsta sidorna hos varandra och det blir en negativ spiral där man inte ser klart förrän man tagit sig ur det hela.
    Jag vill verkligen be om ursäkt men kommer inte att göra det för jag har gjort det efter varje gång och sedan uppreoat mig beteendet gång på gång (han har gjort likadant). Det blir tomma ord tillslut.
    Skäms väldigt mycket för jag har ett yrke där man ska vara ett bra omdöme. Känner mig rutten på jobbet när de pratar om ett visst beteende som förkastlgt och så gör jag själv precis så. *skamsen*

• Anonym

Kommer att rannsaka mig själv hur jag hamnade i en sån här relation och varför jag inte lyckats bryta den tidigare. Det är väl just för att det är en berg och dalbana, när det är bra glömmer man för stunden och är glad att det är bra igen.

• Anonym

du är ju inte mer än människa så du ska inte vara så hård mot dig själv... var glad att det är över!

• Danieli

Jag har visserligen lyckats ändra på många saker men har fortfarande massor av dåliga sidor kvar så jag får leva med att jag har stora brister själv.
    Jag har med ett yrke som handlar om att hjälpa utsatta människor med massa problem.
    Många av de bristerna jag hör på tas upp på mitt jobb har jag själv.
    Jag är tvungen att ta upp dem ändå men så har jag givet vis förståelse för att andra inte går spikrakt igenom allt så jag ser det med humor.
    Som väl är har jag ett förhållningssätt på mitt arbeta att jag inte är där för min skull utan för de jag arbetar med. Jag låter heller inte någon tro att de är där för min skull.
    Det kan vara viktigt att man som föredöme mer visar exempel på hur man hanterar att man har brister än hur man hur man blir av med dem.
    Tja *skamsen* jag med ofta ändå...

Anonym skrev 2008-11-19 22:12:24 följande:
    Danieli, vad bra att du ändrade ditt beteende till nästa relation. Tror vissa människor verkligen tar fram de värsta sidorna hos varandra och det blir en negativ spiral där man inte ser klart förrän man tagit sig ur det hela. Jag vill verkligen be om ursäkt men kommer inte att göra det för jag har gjort det efter varje gång och sedan uppreoat mig beteendet gång på gång (han har gjort likadant). Det blir tomma ord tillslut. Skäms väldigt mycket för jag har ett yrke där man ska vara ett bra omdöme. Känner mig rutten på jobbet när de pratar om ett visst beteende som förkastlgt och så gör jag själv precis så. *skamsen*
  • Anonym (Sofie)

Just att du känner så här är bevis på att du faktiskt är en bra person. En bra person får dåligt samvete när de sårar en annan. Men en bra person kan också göra misstag. Om man ärligt ångrar det man gjort, och tänker anstränga sig för att aldrig göra om det, ja då har man gjort allt man kan och då bör man förlåta sig själv

• Jen nifer

Precis som du säger tror jag att vissa människor i en kombination drar fram ens värsta sidor. Och det tillsammans kan inte sluta lyckligt tror jag.

Försök verkligen vända på det. Var glad och posetiv för att ni nu avslutat det. Så ni som människor äntligen kan gå vidare. Lär dig av det och se det som en erfarenhet. Alla har mindre bra sidor, nu vet du kanske om dina. Och när du nu är medveten om det så har du alla chanser att arbeta med dom.

SÅ försök var posetiv och glad, och gå vidare i livet. Samvete är något bra. Men du ska inte plåga dig själv.

• Anonym

Tack för alla svar. Att gå vidare och göra annorlunda är nog det enda jag kan göra. Har också bett om ursäkt för att visa att jag är ledsen men också för att få ett avslut som känns vettigt. Nu är det nya friska tag och förhoppningsvis har jag lärt mig av mina misstag och väljer sunda relationer i framtiden. Det gäller att inte ens gå in i en relation som inte är bra för någon av parterna. :) Det var skönt att få lite nya perspektiv av er :)

Svar på tråden Hur förlåta sig själv efter att man betett sig så illa?