• Anonym (Kärlekslös)

När kärleken tar slut, stannar man eller går?

Jag har efter många många år med min man insett att jag inte är kär i honom längre.
    Jag känner ingenting när han tar i mig.
    Jag saknar honom inte när han är borta, och jag tycker det är skönt när han jobbar kvällar, för då behöver vi inte sova tillsammans.
    Om han skulle flytta ut från vårt hus skulle jag känna en lättnad.
    Om han skulle ligga med någon annan skulle jag känna glädje, glädje inför att han ligger med någon som vill ha honom.
    Jag skulle inte bli ledsen av en otrohet.
    Vi är rumskompisar i vårt hus, jag drar mig undan, vill inte att han ska röra mig sexuellt, för jag vill inte ha sex med någon jag "lurar" känslomässigt.

MEN,
    Han är ju min bästa vän, min klippa och den som gör mig trygg, säker och han är den som jag kan lägga mitt förtroende i.
    Han tröstar mig när jag är ledsen, han bygger upp mig och gör mig stark.
    Han tar ner mig när jag är arg eller irrationell, han gör mig ödmjuk.

HUR lämnar man allt det vi har?
    Hur kan jag såra honom så?
    Allt han är för mig är även jag för honom.
    Vi behöver varandra, men jag känner ingen kärlek.
    Jag älskar honom som min bästa vän, men inte som älskare.

Stannar man eller lever man utan kärlek resten av sitt liv?

• Svar på tråden När kärleken tar slut, stannar man eller går?
  • Anonym (me too)

känns som det är mig du skriver om.... och jag har samma fråga.... stannar man eller vad gör man???

• Anonym

tänk på att ni båda förtjänar bättre. Att hitta den sanna kärleken på annat håll. Gå

• Mamsis

Om era män kände så här, skulle ni då vilja att de stanande eller gick?

• noodle

Man hör ju så mycket om att det ska gå att hitta tillbaka till varandra om man verkligen vill. Så frågan är om du vill vara kär i honom? Om du vill det så får du slåss för att hitta ett sätt, gå en kurs i kärlek, familjeterapi, skriv om det som en gång fick dig att älska honom, eller bara bestäm dig för att krama och känna på honom varje dag.

Om du inte vill vara kär i honom så har du ditt svar där.

• Anonym (Gå eller?)

Känns som det var jag som kunde skriva vissa delar av det. Och gråter här nu när man inser. Men jag sitter här med 2 små barn och det är inte så enkelt..

• PrettyGirl

Anonym (Kärlekslös) skrev 2008-11-19 21:40:54 följande:

Jag har efter många många år med min man insett att jag inte är kär i honom längre. Jag känner ingenting när han tar i mig. Jag saknar honom inte när han är borta, och jag tycker det är skönt när han jobbar kvällar, för då behöver vi inte sova tillsammans. Om han skulle flytta ut från vårt hus skulle jag känna en lättnad. Om han skulle ligga med någon annan skulle jag känna glädje, glädje inför att han ligger med någon som vill ha honom. Jag skulle inte bli ledsen av en otrohet. Vi är rumskompisar i vårt hus, jag drar mig undan, vill inte att han ska röra mig sexuellt, för jag vill inte ha sex med någon jag "lurar" känslomässigt. MEN, Han är ju min bästa vän, min klippa och den som gör mig trygg, säker och han är den som jag kan lägga mitt förtroende i. Han tröstar mig när jag är ledsen, han bygger upp mig och gör mig stark. Han tar ner mig när jag är arg eller irrationell, han gör mig ödmjuk. HUR lämnar man allt det vi har? Hur kan jag såra honom så? Allt han är för mig är även jag för honom. Vi behöver varandra, men jag känner ingen kärlek. Jag älskar honom som min bästa vän, men inte som älskare. Stannar man eller lever man utan kärlek resten av sitt liv?
    Det beror väl på hur man är som person? Det finns de som klarar av att leva som ni gör, fast på lika villkor såklart. Båda ska vara med på det så inte ngn blir besviken. De kan leva som vänner, för att det betyder mer än ngt annat, o de har levt så länge ihop att de vill forts med det. Hur lång tid är nog individuellt. Jag skulle inte vilja leva utan den sexuella biten! Klart det kanske går ett tag, men sen då? Jag ser ett äldre par framför mig då jag tänker mig in i situationen, som kanske inte tycker sex är så viktigt.

Du får nog ta dig en rejäl funderare, o känna efter.
  • Anonym (!)

Man går!

Genom att stanna lurar man både sig själv och sin partner. Man skapar en destruktiv cirkel: Du låtsas inför dig själv och din partner att du älskar honom. Han känner att det är något som är fel. Han anstränger sig för att vara dig till lags så att du ska älska honom. Du blir irriterad på att han anstränger sig. Du får dåligt samvete för att du blir irriterad. Du låtsas ännu mer inför honom. Han känner ännu mer att något är fel. Osv tills ni båda är nedbrutna.

Tro mig, jag har prövat. Det är inte värt det!

Det enda jag ångrar med min skilsmässa är att jag väntade så länge. Man går där och gör sitt bästa för att hålla ihop familjen så att man inte sårar sina barn och sin partner. Men egentligen gör man mer skada genom att låtsas.

• Anonym

Man stannar kvar!

Men man är ärlig med sin partner om vad man känner. Och så pratar man,och pratar ännu mer, och pratar igen om vad man känner. Sen försöker man tillsammans att hitta tillbaka till det man en gång hade. För det finns där och man kan fixa det om man kämpar tillsammans. Sen kramas man även om det känns jobbigt och anstränger sig för att tänka positivt om sin partner. För ens känslor är helt enkelt beroende av vad man vet och hur man tänker och agerar.

Men aldrig att man går innan man kämpat och kämpat igen...graset är aldrig grönare!

• Anonym (Gåta)

Har ingen aning för söker det svaret oxå ! Han är en trygghet , en vän , tröstar mig när jag är ledsen , bryr sig väldigt mycket om mig hela tiden men tyvärr så älskar jag honom inte mer och så har det varit i något år nu . Han har dock fortfarande känslor och hoppas nog att jag ska få tillbaks mina . Jag har åtaliga ggr sagt att så inte kommer ske men han vill ändå fortsätta med mig och jag tycker synd om honom att han ska leva så kärlekslöst .

Svar på tråden När kärleken tar slut, stannar man eller går?