tvättar man rent sår på en katt?
Min katt har varit ute och slagits vad gör jag med såret han har fått, tvättar jag rent det med sårsprit eller låter jag det bara vara
Min katt har varit ute och slagits vad gör jag med såret han har fått, tvättar jag rent det med sårsprit eller låter jag det bara vara
Jag brukar tvätta rent. Är det ett litet sår brukar det läka av sig självt, är det djupare bett behövs oftast penicillin, det blir lätt bölder av kattbett.
Min katt hade gjort illa tassen, fick rådet att tvätta med jod.
Jag har alltid tvättat mina katter med Klorohexidin - det fungerar jätte bra. Du bör dock se till att såret är "öppet" dvs en överläkt när du rengör och hålla koll för precis som och skriver ovan så kan det lätt bli bölder och det kan vara en enda tand som gått in djupt och man ser det inte ens förrän det börjar svullna upp. Lycka till
Min morsa förespråkar Jodopax. Min egen katt har dock aldrig kommit hem snittad så jag har sluppit prova.
Som tidigare svarat - kan bli en böld av det. Jag har fått med lite 70% sprit hem från min veterinär - enligt honom det bästa att tvätta ett sår med så det blir helt rent. Senaste slagsmålet blev en böld på 1 dygn i tassen. Rengjordes med sprit och sedan skrev vet ut antibiotika - hon var symtomfri på 3 dagar.
Håll koll!
Jodopax och koksaltslösning är alltid bra att ha hemma. Koksalt kan du göra själv, bara att koka vatten med lite salt och låta svalna. Blir det inte bättre eller blir det rött och irriterat så bör du kontakta veterinären så han får en antibiotikakur.
var hos veterinären med ett sår katten fått på benet, det går inte att sy ihop så vänta inte för länge med veterinärbesök...