• Sikus

Hård,rullande knuta i bakhuvudet på bebis?

Vad kan det vara? fettknöl eller svullen lyftkörtel? Den sitter fast i benet med ena delen men resten går att flytta på runt dess axel så att säga.

• Svar på tråden Hård,rullande knuta i bakhuvudet på bebis?
  • zazla

Det låter ju jättemycket som en fettknöl. Kolla upp det för att vara säker så du slipper tänka på det sen :)

• Agent 355

ja, bäst att kolla upp det så kan du släppa det sen.

men kan säga att jag själv har en liten hård, orörlig, knöl, storlek halv ärta, i bakhuvudet nere mot nacken & har alltid haft, liksom syrran, liksom pappa & troligtvis fler i släkten bakåt.
    även en av mina vänner har en likadan.

• magnolia1972

Min son hade det när han var ett par månader och det var helt ofarligt, någon kötel tror jag att bvc sa att det var - men kolla upp det så slipper du fundera.

• isema

Kolla upp det om du är orolig men annars är det nog som Magnolia1972 säger att det är en körtel. Vår dotter hade en knöl från dag 1 i nacken och jag var djupt bekymrad men ca 1000 frågor senare om knölen så har jag bestämt mig för att tro på läkarna att det är just en körtelnknuta

• Sikus

Tack för era svar! Ja när det gäller ens lilla älsking så vill man ju definitivt inte chansa,så jag ska ringa barnläkaren o be dem känna på den när de har en ledig tid nästa vecka.

Jag ahr googlat mig till att det ofta kan bli en svullen lymfkörtel där bak på huvudet om man har en infektion och han har haft både halsfluss samt varit väldigt förkyld nu i snart 2 månader. Så jag hoppas det bara är det.

Så bekymrad man blir då det gäller ens barn va?

Man blir ju skräckslagen för minsta lilla sak ,som om det hade varit på en själv hade man inte ens reagerat.Men ens barn är ju ens barn.

• Sikus

Pratade just med barnsjuksköterskan som sade det kan vara en svullen körtel pga förkylning. Hon tyckte avvakta under helgen och se om den försvinner då förkylningen läger sig och gör den inte det så kan jag ringa igen och be en doktor känna på den. Hon sade de ibalnd ahde föräldrar som kom dit med just sådana knölar.Nu känns det bättre.

• vildamar
    Sikus skrev 2008-11-20 13:18:15 följande:
    Pratade just med barnsjuksköterskan som sade det kan vara en svullen körtel pga förkylning. Hon tyckte avvakta under helgen och se om den försvinner då förkylningen läger sig och gör den inte det så kan jag ringa igen och be en doktor känna på den. Hon sade de ibalnd ahde föräldrar som kom dit med just sådana knölar.Nu känns det bättre.
    Va skönt. Visst blir man superorolig när det gäller ens barn...
Svar på tråden Hård,rullande knuta i bakhuvudet på bebis?