• Rigor

Stockholmsduschar... Har du en bild? Ritning? Beskrivning?

Som rubriken säger:
    Stockholmsduschar... Har du en bild? Ritning? Beskrivning?

Funderar på att bygga en dusch i en väldigt liten gäst-toa (stort badrum finns en trappa ner) och behöver lite tips!

• Svar på tråden Stockholmsduschar... Har du en bild? Ritning? Beskrivning?
  • annmin

Hade du tänkt göra om hela toan? Dvs fixa tätskikt?

Toan har antagligen inte ett tätskikt som klarar dusch, det finns inga krav på sådant för toaletter.

• Rigor

Tack för tipset!

Ja, jag tänkte riva ut hela toan, kakla om och dra nya vattenledningar och avlopp. (Inte jag, men nån gubbe med skiftnyckel och rörtång.) Det måste väl till en golvbrunn under handfatet oxå?

Har sett ett par bilder på lägenhetsannonser med Stockholmsduschar och det verkar vara liknande "svängdörrar" med runt hål i för kranen. Vet inte vart man kan få tag på dem eller om de är hemmabyggen?

• annmin

Har svårt att tro att det finns någon standardlösning att köpa eftersom det nog oftast behöver specialanpassas. Jag har också sett någon sorts svängdörrskonstruktion men de flesta är nog betydligt enklare, dvs bara en duschslangsanslutning till handfatet. Har en sådan själv på en toalett men inte tänkt för hel dusch.

Problemet är ju oftast hur man får bort allt stänk efter duschen, inget kul att vara tvungen att torka golv och väggar efter varje dusch.

• Rigor

Hej Annmin!
    Du har nog dessvärre rätt.

Men jag tänkte att det kanske fanns nån smart kille som kommit på och tillverkar en specialdörr med hål i. Och tjänar pengar på det. (Bra affärsidé?)

Och blött blir det nog! Om det ryms kanske man kan ha ett duschdraperi på 3 sidor runt själva duschen så inte väggar och toadörr blöts ner och blir fuktskadad?

Finns det ingen som vet hur man bygger?

• Joonas

Vi byggde en sådan när sonen flyttade till Lund och 27 kvm. Toan var 0.9 * 1.2. Nu helkaklad med dusch handfat wc och kommod... Så det går. Har tyvär ingen ritning.men vi gjorde så att vi klämde in vask, liten med skåp under, och wc, vägghängd med inbyggd cistern på bakre väggen. (0.9) sedan satte vi takdusch till vänster när man kommer in. Hängde duschdraperi som kan dölja dörren och ett som man drog för vask och wc. Dusch utrymmet blir då 0.9 * 0.7, Funkar bra! Snyggt blev det med med svartvitt rutigt golv och vita väggar, med en sträng svart bakom duschblandaren och svart bakre vägg.

• Rigor

Joonas!

Tack! Jättesmart! Kommod så man kan ha lite småsaker i oxå! Så kan man ha en hylla ovanför toan med handdukar, för det blir bakom draperiet och är torrt i alla fall! Jag skippar "dörren"!

• Joonas
    Rigor skrev 2008-11-21 12:00:30 följande:
    Joonas! Tack! Jättesmart! Kommod så man kan ha lite småsaker i oxå! Så kan man ha en hylla ovanför toan med handdukar, för det blir bakom draperiet och är torrt i alla fall! Jag skippar "dörren"!
    Ja, i och med att vi satte en inbyggd cistern till den vägghängda wc-stolen så får vi automatiskt en hylla längs med hela bakre väggen. Där la vi en lackad ekskiva som ligger löst om man behöver serva cisternen eller ngt. över kommodenoch vasken finns även där hyllan i ek, för vi byggde ju ut hela bakre vägge med ca 20 cm. Ovanför hyllan hängde vi en spegel med inbyggda spottar i en ramp ovanför och en liten hylla längst ner med eluttag i. Ovanför wcn satte vi upp en handdukstork dit vi drog vattenrören från det gamla elementet (dessa drogs naturligtvis genom utbyggnaden i väggen, under ekskivan). Så fick vi väggarna fria från element och en handdukstork på köpet! Man kan göra mycket med små ytor, om man bara tänker till lite!
  • Rigor

Joonas: Oj, vad snyggt och genomarbetat! Påkostat oxå!

Belysningen, var spotarna i spegeln den enda? Om man ska duscha i princip hela "badrummet" så kan man knappast ha en lampa mitt i taket, eller mitt på nån av "långväggarna" för där blir det väl blött?

ps. Bor sonen kvar? Kan han ta ett kort o maila dig så en annan kan få se?!

• Joonas
    Rigor skrev 2008-11-22 01:07:24 följande:
    Joonas: Oj, vad snyggt och genomarbetat! Påkostat oxå! Belysningen, var spotarna i spegeln den enda? Om man ska duscha i princip hela "badrummet" så kan man knappast ha en lampa mitt i taket, eller mitt på nån av "långväggarna" för där blir det väl blött? ps. Bor sonen kvar? Kan han ta ett kort o maila dig så en annan kan få se?!
    Jo, spottarna i spegelrampen är den enda belysningen i badrummet. Men det är fullt tillräckligt. Han bor kvar, jag kan fråga om han vill fotografera men jag vet att det är svårt eftersom utrymmet är så litet får man ju bara bilder på nära håll... Svårt att backa några meter bort och få med allt menar jag.
    Jo, det är ganska påkostat, slutnotan blev ngt mellan 75-80' men det får han igen med råge när han säljer lägenheten. Lund är ju en studentstad och ettot är eftertraktade.
  • Rigor

Eh... renoverade ni en lägenhet på 27 m2 för 75-80 000?
    Har jag förstått det rätt?? (Oj-jösses! Måste vara ûbersnyggt!!)
    Vill se vill se vill se ! ! !

• Joonas
    Rigor skrev 2008-11-22 19:29:40 följande:
    Eh... renoverade ni en lägenhet på 27 m2 för 75-80 000? Har jag förstått det rätt?? (Oj-jösses! Måste vara ûbersnyggt!!) Vill se vill se vill se ! ! !
    Jo, det låter lite konstigt för det är ju massor med pengar. Men vi renoverade inte lägenheten, bara badrummet!
    I Lund ligger ettorna på runt miljonen, hans kostade hälften eftersom det saknades dusch, så det är ju en invenstering, får man tänka...Penga mun
  • arbina

Håller också på att försöka desajna en ombyggnad från toalett till duschrum. Större än det i den här tråden.
    1 m x 1,6m. Och fortfarande svårt, tyvärr.  Har surfat en del på nätet och ett utomordentligt råd var att sätta in golvvärme. Det gör att det inte blir några problem att torka upp vatten efter duschning (golvet ska ju slutta  dessutom). Råd och ideer mottages gärna. 

Svar på tråden Stockholmsduschar... Har du en bild? Ritning? Beskrivning?