• Anonym (Morsan)

Hjälp mig jag är shoppingberoende!!

Kan verka som ett skämt för vissa men jag mår så himla dåligt!

Jag köper allt för mycket saker, speciellt kläder till min halvårsgamla dotter.

Varje kväll sitter jag på nätet och letar efter barnkläder på olika nätbutiker och jag kan verkligen inte sluta. Men jag går ständigt runt med en klump i magen för jag har verkligen inte råd med att fortsätta så här, det blir lätt 6000kronor + i månaden bara på barnkläder.

Hon har redan alltför mycket och hon hinner knappt använda något av det jag köper, men ändå så kan jag inte sluta.

Om jag tex ska köpa en mugg till henne , då slutar det med att hon har 10 muggar från olika affärer och märken bara för att jag impulsköper och blir så himla inne på att hitta just en mugg.

Varför är jag så här? ? Jag mår så himla dåligt över att jag inte bara kan stänga ner datorn och skita i shopping, det får mig ju ändå bara att må så jävla dåligt för jag VET ju att jag absolut inte behöver det, och jag måste låna pengar i slutet av månaderna för att överleva...

• Svar på tråden Hjälp mig jag är shoppingberoende!!
  • Nennnie

Du kanske kan göra så att du väntar till i slutet av månaden, så ser du hur mycket pengar du har över. Sen kan du sätta dig ner och beställa , men inte ENSAM. Se till att ha en vän som du kan anförtro dig åt, eller din man. Och skämta inte bort det.

Jag är också lite shoppinggalen, men det var värre förr när man bodde hemma.

Bestäm en summa som du absolut inte får överstiga i månaden och försök hålla dig under gränsen. Eller så kan du göra så att du sparar i några månader, verkligen håller fingrarna i styr och sen kan du shoppa MASSA kläder.

Lycka till! förstår att de är jobbigt

• Anonym (been there)

För min del handlade ;) det om att fylla ett tomrum...
    Jag hade hyffsat bra tillgång till pengar i mitt förra förhållande, men köpte mycket och onödigt i alla fall.
    Ingenting egentligen till mig själv, vilket jag borde ha gjort.
    Det blev till gubben, barnen och huset.

Har du något tomrum att fylla?

• Anonym (Morsan)

ett tomrum, ja det antar jag att jag har. Min man är hemma 4 timmar på vardagarna ungefär, (då han inte sover/jobbar) Så jag känner mig enormt ensam.

Jag känner mig så tom när jag köpt klart, kicken är liksom att leta runt efter något jag vill ha till min dotter, sen när jag väl köpt det. Då måste jag ha något nytt för det duger liksom inte.

Killen skulle bli helt galen om han visste hur mycket jag köpte för, jag gömmer påsar och klipper bort prislapparna innan jag kommer hem. Känner mig så himla dum!

Men nu ska jag prova att ha en maxsumma och kanske försöka dela upp den.. Hoppas det går bättre så..

• Anonym (Morsan)

ett tomrum, ja det antar jag att jag har. Min man är hemma 4 timmar på vardagarna ungefär, (då han inte sover/jobbar) Så jag känner mig enormt ensam.

Jag känner mig så tom när jag köpt klart, kicken är liksom att leta runt efter något jag vill ha till min dotter, sen när jag väl köpt det. Då måste jag ha något nytt för det duger liksom inte.

Killen skulle bli helt galen om han visste hur mycket jag köpte för, jag gömmer påsar och klipper bort prislapparna innan jag kommer hem. Känner mig så himla dum!

Men nu ska jag prova att ha en maxsumma och kanske försöka dela upp den.. Hoppas det går bättre så..

• Anonym (jag vet)

shoppingen blir som ett meningsfullt projekt för stunden, men när du har hittat muggen så känns det tomt och du måste hitta på ngt nytt att jaga efter. Du tror att du kommer känna dig så tillfredsställd bara du har hittat den grejen, eller det plagget, men det blir du aldrig, då du har ett annat ekande tomrum inom dig.

Bestäm dig för en summa fickpengar per månad som du INTE får överstiga. Säg typ 4000 kr. Och det ska räcka till ALLT som du roar dig för under hela månaden, fika, lunch, busspengar, bio, shopping, U name it. Håll dig till den summan.

Sätt dig inte framför datorn. Surfa INTE på nätbutiker.

Sätt på bra musik och bestäm dig för att laga näringsrik barnmat från scratch. Låt det bli ditt projekt istället!

Eller laga näringsrika middagar till din kära man när han kommer hem. Jag vet inte vad du gillar för mat men testa nya recept. Falafel, hummus, vad som helst!

När/om du dreglar över en grej, impulshandla ALDRIG! Sov bokstavligen på saken. Var hård mot dig själv! TÄnk: "Is it a need or is it a WANT?"

Gå och titta i barnets garderob, behöver hon verkligen en klänning till? Öhh.. Nej.

Hitta på andra projekt: Börja sälj kläder/saker som inte används på tradera. Låt det bli din sysselsättning att sälja, se hur buden på auktionen växer till din glädje. Paketera in de sålda objekten och posta dem. Samla massa goda omdömen på tradera, men obs! Köp inget själv! Det är din verksamhet där du säljer saker, du är säljare.

• BeccaStina

jag hamnar med lätt i fällan så mitt konto står tomt så alla mina pengar finns på sambons konto som jag inte kommer åt utan hans tillåtelse :) funkar skit bra för oss

beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
  • Anonym (been there)

Hmmm...ja, just det ja!
    Ett tomrum...
    Du bör komma på exakt vad som får dig till att känna så, och göra något åt det.
    Annars har du nog svårt för att bli "fri".
    Är ju näst intill som vilket annat beroende som helst, det är svårt att avvänja sig!

Själv blev jag frisk genom att lämna min dåvarande, och hitta en ny karl som är snäll!

• Anonym (Morsan)

Åh tack för alla svaren, har hjälpt jättemycket.
    Ska plocka fram lite kläder som jag ska sälja och sen så tänker jag verkligen ta vara på det att jag inte ska impulshandla. Får se hur det går men jag vill verkligen komma ur det här nu.

Sambon har nog större problem än mig då han spelar bort allt han har, så att ha pengarna på hans konto funkar inte heller tyvär.

Allt känns så lätt på nätet , känns som att man bara klickar på det man vill ha och sen så kommer det i brevlådan . . .
    Och sen vips så är alla pengarna slut på kontot.. Men jag ska verkligen försöka nu och tack igen för svaren!

• Anonym (been there)

Okej...men ni kanske skulle söka proffessionell hjälp båda två?!
    Att båda två lida av samma slags beroende är ju ingen barnlek direkt.

Lycka till i alla fall!

• Kajsan

Börja sälj på tradera, så har du ett speciellt konto som de pengarna kommer in på, och det är DE pengarna du får shoppa för, inga andra.

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
Svar på tråden Hjälp mig jag är shoppingberoende!!