• Bellamånsån

Timanställd inom bygg. Vilken lön?? 80kr/timme, rimligt?!?!?!

Måste fråga andra som jobbar inom bygg eller har en familjemedlem som jobbar inom bygg.
    Min man har precis fått jobb helt ny utan erfarenhet inom byggbranchen där han jobbar med "allt-i-allo" som reparatör/servicenisse. De säger att han ska få en ingångslön (timlön) på 80-85kr/timme (inkl sem.ersättning). Han är 24 år..
    Tycker det är HELT ORIMLIGT!

Vad har ni andra för lön???

• Svar på tråden Timanställd inom bygg. Vilken lön?? 80kr/timme, rimligt?!?!?!
  • rosyposy

Låter faktiskt som väldigt lite... Jobbar själv inom byggbranshen men som tjänsteman och har allså inte samma avtal.
    Ett tips är väl att kolla med facket (om han tillhör det) och se vad de säger. Men 85 kr låter inte alls rimligt.

• Bellamånsån

Tack för svaret. Satt inne på byggnads igår kväll och läste. Men han är ju inte med i facket. Men visst borde man kunna löneförhandla ändå?
    Kanske en dum fråga men vad tycker du borde vara mer rimligt?

• Nathalie009

bygg vet ja ej men snickare däremot jobbar min mammas sambo med han får 180/ tim. annars vet ja andra inom byggbranchen som tjänar 130/tim

• Bellamånsån

Jag kollade på byggnads.se nu och för att vara ny inom branchen så såg jag att det är pisslön första året. Ca 87kr/timme. Aja, det är väl bara att ta skiten i ett år då. Sedan ska det iallafall bli lönehöjning på minst 20 - 30kr/timme...

Blä

• D med N och A
    Bellamånsån skrev 2008-11-20 08:34:31 följande:
    Jag kollade på byggnads.se nu och för att vara ny inom branchen så såg jag att det är pisslön första året. Ca 87kr/timme. Aja, det är väl bara att ta skiten i ett år då. Sedan ska det iallafall bli lönehöjning på minst 20 - 30kr/timme...Blä
    Ja, fast det måste väl i alla fall vara exklusive semesterersättning?
  • Bellamånsån

Ska kolla upp det när han fått sin första lön...
    tack för svaren..

• violet

Oj så dåligt betalt. till och med jag tjänar mer på mitt extrajobb som telefonintervjuare. 109:-/tim.

• violet
    NinaL1982 skrev 2008-11-20 12:50:56 följande:
    Fast 80-85 kr/tim INKL. semesterersättning är ju en skamlön
    ja verkligen.
Svar på tråden Timanställd inom bygg. Vilken lön?? 80kr/timme, rimligt?!?!?!