hur mycket koksaltlösning ska man ge
Har nyss gjort koksaltlösning på 1 dl vatten med 1 krm salt. Tänkte hälla i det i en gammal nässpraysflaska (borde väll funka), men nu vet jag inte hur många sprayningar man kan ge??
Har nyss gjort koksaltlösning på 1 dl vatten med 1 krm salt. Tänkte hälla i det i en gammal nässpraysflaska (borde väll funka), men nu vet jag inte hur många sprayningar man kan ge??
Om du lyckas få i det i en gammal flaska och få det att funka så börja med en eller två sprayningar. Koksaltlösning är totalt ofarligt och det finns ingen övre gräns för hur mycket man kan ge. Om man har rätt salthalt ska det vara precis "identiskt" med naturliga kroppsvätskor. Ge så mycket som behövs.
Tack för svaret! Jag fick i det i flaska, funkar kanon Är blandningen bra, 1 dl vatten med 1 krm salt??
Ok
Koksaltslösning är nog ganska billig så jag skulle nog rekomendera att du skaffade sådan från apoteket.
Vet du hur länge din koksaltslösning står sig, eller tänker du göra ny varje dag?
Det är väll lika bra att göra nytt varjedag, det går ju fort. Sen hoppas jag ju att förkylningen inte håller på allt för länge, så jag gör mig gärna bsväret för min tös.
Dum fråga kanske...men är det den sterila koksaltlösningen från Apoteket som heter Sårtvätt 0,9% som man kan använda...? Är det skillnad på koksalt egentligen? Har aldrig tänkt på det förut förrän jag letade efter om vi hade något hemma som jag kunde ge min grymt förkylda dotter!
Du ska ha natrumklorid droppar eller nässpray.
fråga på apoteket.
Nån som vet om man måste göra ny hela tiden? Min man brukar använda det själv och vad jag vet så använder han upp det som finns innan han gör nytt.