• denfina1

Kan man göra egen potatismos som smakportion eller är det bäst att köpa Sempers potatispuré för en 4 månaders?

Kan man göra egen potatismos som smakportion eller är det bäst att köpa Sempers potatispuré för en 4 månaders?

Hur vet man att sin bebis får i sig alla näringsämnen när man gör egen tex.?

• Svar på tråden Kan man göra egen potatismos som smakportion eller är det bäst att köpa Sempers potatispuré för en 4 månaders?
  • Padme

Klart du kan göra egen, du behöver inte tänka på näring när det gäller smakportioner! Då handlar det ju bara om en eller två teskedar för att smaka på! Amning eller tillägg ska ju fortsättas med som vanligt!

• La Lola

Skulle aldrig köpa potatispuré.
    Det är ju så enkelt att göra egen!

O den på burk innehåller väl inte så mycket annat än det man själv stoppar i purén?
    Det är ju inte näring på det sättet som en målstid ska ge.
    En smakis är ju en smakis. Dvs man smakar på maten o lär sig att äta (samt kollar ev allergier).

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • denfina1

Padme, ok för min lilla äter ganska mycket mat. På kvällen får hon en hel portion gröt....och hon är 4,5 månad..

• minatre

Du kan självklart göra egen Bebisen får inte i sig alla näringsämnen från smakisarna, det är ju inte en hel måltid ännu. Jag antar att du ammar/ger ersättning övriga mål och därigenom får barnet i sig alla näringsämnen! Sedan när du ska göra hela måltider är det bara att tänka på att ha i grönsaker av olika slag, ngt med protein och ngn form av kolhydrater + fett så får barnet i sig vad det behöver.

• denfina1

Ja, jag ammar. Men det här med hela måltider undrar jag när jag bör börja med det?

Vet ni hur länge man bör koka en palsternacka för att få den mjuk?

• dogcatbird

Naturligtvis är eget potatismos bra, eller andra pureer man kan göra, men det kan vara svårt att få det så slätt att det inte blir bitar. Om man inte saltar och har i lite smör så blir det anpassat och lätt att ta upp vitaminerna. Burkmaten är ju väldigt slät och det är inte läge för bitar än.

För du menar inte pulvermos? Det kan de inte få, det är salt och annat i..

• mandelblomma

men gud kan man köpa potatisspure!!
    Skulle faktiskt aldrig göra det, koka en potatis och mosa i hop med bröstmjölk :)

• denfina1

Vi har blåbärspuré hemma från 4 månader. Kan jag ge det som smakportion för det är väll sött...hmm..står osötad dock..

• logg81

Jag gjorde egen potatispuré. Istället för vanlig mjölk pumpade jag ur och blandade med bröstmjölk.

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • La Lola
    mandelblomma skrev 2008-11-20 08:20:21 följande:
    men gud kan man köpa potatisspure!! Skulle faktiskt aldrig göra det, koka en potatis och mosa i hop med bröstmjölk :)
    Ja...det går att köpa....
    Det går att ta betalt för allt.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
Svar på tråden Kan man göra egen potatismos som smakportion eller är det bäst att köpa Sempers potatispuré för en 4 månaders?