• Tossian

blåa eller bruna ögon vad tror ni?

Jag har blå/gröna ögon
    Han har bruna.....

min mamma har gröna min pappa har blå
    hans mamma har bruna och hans pappa har blå.........mest blå alltså..

Vad får bebisen.... är det blått som regerar eller är brunt dominant?
    Vad tror ni?
    Ni som har olika ögonfärg vad fick ni ? Ni som har fått.....

• Svar på tråden blåa eller bruna ögon vad tror ni?
  • Borchmo

Brunt är dominant. Om jag inte minns fel så är chansen/risken att ni får ett barn med blå ögon 25-50% beroende på om han har anlag för blått i sina bruna ögon.

• Pumpan81

kan säga såhär
    min son har knllblå ögon är kritvit o blond hans pappa är urpsungligen från brazilien (hans riktiga) och han är brunögd nästan svarta ögon, svarthårig och brunhyad vi fick göra faderskapstest
    mina genar var dominanta i allt
    jag har blå ögon/gröna ögon själv

• Pumpan81

har för mig att blå är dominant faktiskt för 2 blå ögda kan inte få ett brunögt barn men två brunögda kan få ett blåögt barn

• Harley

Min killes föräldrar har båda blå ögon, men mi kille har ett blått och ett brunt...
    Kan intyga att det inte är någon tvekan om vem som är fadern..

• Pumpan81

haha okej så var min teori lite fel med då

• Ojojoj

Brunt är dominant... Jag är blåögd (båda mina föräldrar är blåögda) och min sambo är brunögd (hans mamma är blåögd och pappa brunögd).... Vår son blev brunögd! (jippie!) Fast han kunde ju ha blivit blåögd också om han fått det blåa anlaget från sin pappa också, men nu fick han det bruna! Oj, hängde du med på något som jag babblat om ?

• anne82

jag har bruna min sons pappa blå/gröna.

min son fick härligt ljusblåa ögon:O)

min mamma har blågröna,min far bruna.

jag fick bruna.

• lata kocken Johanna

pumpan

du har inte helt fel - så ser det ut i teorin

men sen finns det genetiska förändringar och att ha ett öga av varje färg är en typisk sådan genetisk förändring

• MayaS

Rätt roligt sånt här faktiskt...

Min farfar hade bruna ögon och min farmor hade blåa.. de fick 4:a barn, 2 med blåa ögon och 2 med bruna... min pappa blev blåögd... träffade mamma med blåa ögon.. jag och systern har blåa ögon.. hon träffade en karl med bruna ögon... deras son har ett göa som är blått och ett öga som är brunt... jag själv har fått barn med en blåögd karl... bägga mina barn har blåa ögon... mannen jag lever och planerar barn med nu är brunögd... blir spännande o se vad resultatet blir i framtiden...

• Tossian

Oj hihi ja det är inte lätt...
    vilket som helst är ju fint...men hoppas på mörkare anlag från papsen =0)
    han var så söt när han var bebis....

• Pumpan81

lata kocken johanna aha tack! då så hade jag inte fel iaf *andas ut* nejvars hehe skönt o se att det var så som jag hade för mig

• aell

Så här lärde vi oss i skolan...

"Ögongenen" består av ett par som kan vara blå+blå, brun+blå eller brun+brun.
    Brun är den dominanta genen. Ett exempel:
    Bruna ögon: Generna kan vara blå+brun eller brun+brun
    Blå ögon: Generna är blå+blå

Man ärver "en av var" från båda föräldrarna.

Så om båda föräldrarna har blå ögon borde man inte få bruna ögon (fast det verkar finnas "kryphål")

Om båda föräldrarna har bruna ögon, men generna brun+blå kan de få ett barn med blå ögon. I så fall har barnet fått den blåa genen av båda föräldrarna.

Detta är vad jag minns från biologilektionerna i gymnasiet. Har säkerligen glömt en del, men i det stora hela tror jag i alla fall att detta ligger nära sanningen.

Svar på tråden blåa eller bruna ögon vad tror ni?