Svartvita kort, bästa färger på kläder? Hjälp
Tänkte försöka ta fina kort på barnen och då i svartvitt. Vilka färger ska man undvika på bakgrund och kläder och vilka är bästa?
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Tänkte försöka ta fina kort på barnen och då i svartvitt. Vilka färger ska man undvika på bakgrund och kläder och vilka är bästa?
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Ingen?
Det går ju inte att säga - vad vill du uppnå för effekt med kläder och bakgrund? Vad för svartvitt fotar du, har du nåt färgat filter..?
Jag skulle fota digitalt i färg och sen fixa konvertering till s/v i photoshop, eftersom jag inte längre har vare sig tid till, tålamod med eller tillgång till mörkrum... =)
Låt bli svartvit-funktionen i kameran, är mitt råd. Men OM du ska använda den, provfota lite innan och se hur olika färger blir - gärna ihop med varandra - tills du hittat färger som ger det resultat du vill ha. Det går ju inte att säga på rak arm för nån annan vad du gillar och inte, för rätt och fel finns inte direkt i sammanhanget... (rent generellt ger grönt läppstift mörkare läppar en rött på ett svartvitt foto, ett gammalt stumfilmsknep. Så, ett konkret tips!)
Ah. då är det ännu svårare att ge konkreta råd eftersom det finns fler sätt att konvertera till svartvitt i PS än vad det finns att flå en katt.
Sikta på omönstrat, annars är det nog hugget som stucket.
Har du någorlunda koll på photoshop finns det en schysst action på moderskeppet.se som tuggar igenom en massa olika inställningar för svartvitt, så är det bara att välja den man tycker ser bäst ut sen!
www.moderskeppet.se/laddaner/makron.php