Recept på gratäng m kassler eller andra kassler maträtter tack
har Kassler kvar från i går och vill testa nya goda recept m kassler i. oftast bliir det smördegs inbakad m ngn sås eller stekt m sås och potatis.
Snälal alla recept mottages tacksamt.
har Kassler kvar från i går och vill testa nya goda recept m kassler i. oftast bliir det smördegs inbakad m ngn sås eller stekt m sås och potatis.
Snälal alla recept mottages tacksamt.
Lägg kasslerskivor med ananasskivor på i en form. Häll på grädde som du har blandat med valfri senap ( 2 msk) och lite paprika krydda. Grädda i 225 grader i 20 min.
Servera med potatis eller ris.
Tipsade om detta i en annan tråd för ett litet tag sen, superdupergott!
Blanda 2,5-3 dl grädde (valfri) med ganska mycket chilisås och en skvätt ketchup så att såsen blir rosafärgen. Ställ in i kylen medan du fixar allt annat.
Koka ris och lägg i ugnsfast form. Strimla en purjolök och koka i lättsaltat vatten några minuter, lägg sedan på riset. Strimla kassler och lägg över ris och purjo. Häll över såsen och lägg på ost. In i ugnen tills osten fått fin färg.
Servera med en fräsch sallad.
Pastagratäng.
Koka pastan nästan klar samma med broccoli. Blanda pasta, broccoli och kassler i form och slå över ostsås + lite riven ost och sen in i ugnen till det fått färg. Gott och enkelt.
1. Sätt på potatisen. Sätt ugnen på 250°. Skiva kasslern i 16 tunna skivor och lägg ut dem i en ugnssäker form, 3 och 3 i en cirkel.
2. Lägg skivad tomat på ena kanten av kasslerskivorna och en ananasring på andra kanten. Smaksätt keso med senap och dragon och lägg en klick mitt på varje portion. Lägg de resterande 4 kasslerskivorna ovanpå lite på sned, som en "hatt". Strö på lite riven ost.
3. Gratinera rätten mitt i ugnen 10-12 minuter tills osten smält lite och allt är genomhett. Pressa den nykokta potatisen direkt på tallrikarna, garnera med paprikastrimlor och hackad persilja och bjud rätten direkt från ugnsformen.
Lägg kokt ris i botten på en form. strimla kassler och annanas och lägg över. Tag creme fraich franska örter samt 1 dl grädde. rör ihop och häll över. lägg lite ost på. In i ugnen 200 grader ca 30-40 min beroende på bra eller dålig ugn. Den skall ha fått färg.
Servera med sallad
kasslergratäng.
Skiva kassler och lägg i en ugnssäker form.
Lägg över ananas ringar och skivad purjolök.
Häll över 3dl grädde (ev 5dl om du gör mycket)
och fyll ev upp med mjölk, ska precis täcka kassler+annanas. Ha på lite salt och svart peppar. Grädda i ugnen i ca 20-30 min 225grader, det ska bubbla lite och få lite färg.
Servera med ris.
Om man vill kan man ha riven ost över, men det gillar inte jag
oj vad ymcket smaskiga recept, nu ligger ju problemet på annat plan vad ska ajg välja
tack så jätte mycket, men kom gärna m fler
lollo83.blogg.se/2008/october/receptet.html
Den där brukar jag laga
Gör som en potatisgratäng med strimlad kassler och lite ädelost i...supergott!
*Strimla kassler, skiva potatis tunt, hacka lök och vitlök, skär broccoli och blomkål i buketter, blanda allt i en ugnsform och krydda med salt och peppar, häll över grädde av valfri fetthalt.in i ugnen på 200-225 grader. Om man vill kan man ha riven ost på toppen
*Skär kasslern i skivor och varva i en ugnsform med skivade tomater emellan.
Vispa ett paket Kelda mellangrädde och blanda ner 2 dl riven ost, tex. greve. Blanda ner 1 dl färsk hackad persilja och salt och vitpeppar.
In i ugnen 225 grader i 20 minuter. Servera med ris och en sallad
*Koka ris, blanda i valfria grönsaker lägg i en ugnsform. Gör café de Paris sås och häll den över. Skiva kassler som du lägger över ris blandningen, på kasslern lägger du ananasringar och över det riven ost. In i ugnen tills allt fått fin färg
*Kalaskassler
Ingredienser
Ris
persilja
gräslök
kassler
o st
Paprikasås
Ingredienser
2 matskedar margarin eller smör
paprikapulver
2 röda paprikor
2 matsekdar vetemjöl
4 dl buljong
1/2 matsked pressad citron
1/2 dl vispgrädde
salt
vitpeppar
Gör så här:
Smörj en ungsform.
Skär kasslern i skivor (ca 1/2 - 1 cm). Varva kasslerskivorna med ostskivor.
Smält margarinet och rör ner paprikapulvret.
Fräs paprikastrimlorna en kort stund. Rör ner mjölet och späd med buljonen, citron och grädden.
Salta och peppra såsen och låt småkoka i ungefär 3 - 5 minuter.
Häll över såsen över kassler och ostskivorna. och sätt in i ugnen i ca 15-20 minuter i 225 graders värme.
Servera detta med ris och sallad.
oj wow vad mycket goda recept tack så jätte mycket!